sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

תנועת הכרכרות ומחירי הנסיעה עד לפתיחת קו הרכבת ( 1892 ) משנסתיימה סלילת הדרך החלה תנועת העגלות בה . בין הראשונים שהובילו נוסעים בעגלות היה אמריקני מיפו , משרידי המושבה האמריקנית שהתיישבה שם שנים אחרות קודם . לדברי אחד המקורות עלתה שכירת אותה עגלה אמריקנית 20 פרנק לבל נוסע , והיא כבר פעלה לפני שנסתיימה בניית הדרך . 51 ' הלבנון' מ 0 . 1869 ו 11 . בבר מספר על התנועה בדרך בסיום העבודה : 'הדרך העולה מיפו לירושלים כמעט נגמרה בכי טוב , ושתי עגלות רתומות לסוסים הולכות ושבות בכל יום , ומשך עשר שעות תמשך ההליכה מיפו לירושלים — כי באמצע הררך אצל באב אל ואר ( שער הגיא ) יחליפו הסוסים . בל נוסע עליו לשלם חצי לירע טורקי ( בערך 2 ו פרנק ) לבד משאו לפי המשקל כל אקע 20 פרוטה . ואצל שער המערבי הנקרא באב יפו נבנה לזה בית גדול עם חדרים אשר שם תתאכסנה העגלות ומשרתיהם והנוסעים . הדרך בטוחה מאד כי צופים יעמדו בכל הדרך לשמרה מכל משמר . והבוחרים לרכב על הסוסים והחמורים והגמלים ( כי היודע לרכוב טוב לו הרכיבה מישיבת העגלות האלה בדרך הזה המתנועעות הרבה כי לא נעשו בהכשר חכמה במו באירופיא ) ישלמו א' גרוש וחצי כל איש להוצאות הדרך' . באשר לעגלות שנסעו בין יפו לירושלים קיימת מחלוקת למי הבכורה . כבר ציינו את העגלה של האמריקני מיפו . אחרים קובעים , כי מרכבתו של הקיסר פראנץ יוסף היא הראשונה שעברה על הדרך הסלולה , שכן לקראת ביקורו הושלמה . מקור עברי מציין , כי הבכורה שמורה לשני יהודים ירושלמים , בן ציון ליאון וחיים שר ^ ר , שהביאו עגלה ממצרים שתשמש בקו יפו-ירושלים , אולם הנסיעה היתה יקרה ולא נוחה , יכי העגלה היתה מתוקנת לכבישים הטובים של מצרים , ואילו הדרך בין ירושלים ליפו ... היתה רעה מאד' . . 50 רבעון יקרן החקר הבריטית / 1889 ( ינואר , ( עמי . 51 . 8 אבן זהב ( עמי חי , ( מספר גם כן על עגלה זו ומציץ שנשברה בדרך . . 52 הלבנון , וי במרחשון תר"ל , שנה שישית , גיליון , 39 עמי . 53 . 311 כהנוב , בתוך : יערי , זכרונות , עמי . 233 לאורך ואדי בית חנינא . הכביש יורד כעת ממגרל השמירה השני , דרך ליפתא למוצא . במוצא נבנה גשר חרש , במקום הגשר הישן , שנשען על יסודות רומיים , והיה מתמוטט כל שנה עם רדת גשמי החורף . הירידה מליפתא למוצא נבנתה בשיפוע מתון יותר . 20 % — הדרך עדיין צרה למדי , ויש סכנת התנגשות אם שתי עגלות מגיעות במהירות זו מול זו . מתכננים להרחיב את הדרך בקרוב , לפוצץ את הסלעים , ולבנות קירות תמך חיצוניים במקומות הנחוצים . במעלה הקסטל נעשו שיפורים מספר בסרפנטינות הגדולות , אבל המעבר מעל לרכס עדיין קשה . כדי לפתור בעיה זו יהיו חייבים לחצוב מעבר בסלע , בין קירות זקופים . באבו גוש מאריכים את הכביש , כך שהוא לא יהיה תלול כל כך , ובסריס ( כיום שואבה ) משפרים את הירידה לוואדי עלי . בלטרון מורידים את הדרך מההר לוואדי , מדרום לתוואי הקודם . בעמק איילון נעשים שיפורים קלים , אבל עדיין קיימת העלייה הקשה מהעמק לאל קובאב ( כיום משמר איילון . ( קטע הדרך בין בית דגן ליפו — העובר דרך פרדסים וגנים — הורחב , ולצורך זה סולקו משוכות הצברים והשיחים שם . לקראת סוף שנות ה 80 שופרה מאד ררך הכרכרות לירושלים , אך אז נסללה מסילת הברזל . ב 892 ו נפתחה המסילה , והחלה התחרות חזקה ביון שני אמצעי תחבורה אלה ; בכך נעסוק בפרק מאוחר יותר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help