sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

בשנים הראשונות היתה הדרך משתבשת לאחר הגשמים , והיה צורך בתיקונים מתמירים . לעיתים קרובות העדיפו הכרכרות לתמרן בצדי הדרך במקום להיטלטל בכל החורים שבתוכה . המהירות וחוסר המקצועיות שבהם נסללה הדרך נתנו את אותותיהם . ב ו 187 כותב 'החבצלת , ' כי הדרך שהוכשרה בין יפו לירושלים אינה מוצלחת ביותר , לעגלות קשה מאד להעפיל בה ולהסכין למהמורות . לבסוף הדרך 'לא צלחה עוד לעגלות ומרכבות . ' הוחלט אפוא שיש צורך בשיפורים , ונאסף סכום כסף לביצוע המפעל . הקלקולים פגעו בכבודם של השלטונות התורכיים , סוללי הדרך , והם ייחסו אותם לאופני העגלות העושים חריצים בתוואי . 41 ב 1872 כותב 'החבצלת , ' כי נזיף פחה הורה לתקן את המסילה מיפו לירושלים , שהיתה מלאה ' אבני נגף וסלעים ; ' נסללה מסילה רחבה ומהודרת כבארצות אירופה , אך נראה כי התיקון שוב לא היה שלם . 42 באמצע שנות ה ם 7 חוזר 'הלבנון' ומציין עד כמה גרועות הדרכים מחוץ לירושלים , וכי הדבר מכביד על יצוא הפירות . בראשית שנות ה 70 מדגיש רבעון 'קרן החקר הבריטית , ' כי עדיין מתנהלת תנועה ניכרת בדרך הצפונית שבקו רמלה ירושלים , דרך הכפרים אמאוס וג'יב , אף כי היא נופלת בטיבה מדרך העגלות שמדרום לה . ב 874 ו מציין עיתון זה , בי ררך הכרכרות החדשה לעיר השתבשה מאד בתוצאה מן הגשמים העזים שירדו בחורף , ואם לא תתוקן אי אפשר יהיה לעבור בה ברכב בעל גלגלים . ? הלבנון' מתרל"ח ( 1878 ) מוסר על תנועה בדרבים המקבילות , מסביבות לטרון אמאוס לירושלים , ועל שיטפון כבד שפגע בדרך הכרכרות וגם בדרכים האחרות : 'גם הדרכים אשר בשם דרך המלך ( ררב אל שולטאן ) נקראו , המובילים מיפו לירושלים , מצאו מנוח : הדרך הגדול ... אשר עגלות ומרכבות בו יעברון תמיד נחסמה , גשר נהרס ואבני הר ואילני קומה נסחפו אל העמק וחוסמת היא את העוברים ... והעגלות ער פה תבאנה ולא יוסיפון , וגם הדרך השניה , דרך וואדי סולימאן , נסתמה באבנים גדולות שהביא השיטפון . 46 ' התיקונים היסודיים הראשונים בדרך נעשו בשנות ה . 80 ל 1882 עדיין מדווח רבעון 'קרן החקר הבריטית , ' בי אף על פי שדרך הכרכרות היא מהחשובות ביותר בבל האימפריה , מתלוננים תושבי הארץ שהדרך גסה למדי . ב 885 ו מפרסם עיתון החברה הגרמנית מאמר מפורט , מאת ר"ר וולף , על ההיסטוריה החדשה של ירושלים בשנים 1843 884 ו,- בין היתר נבללים בו פרטים על הדרך יפו ירושלים . לשנות ה 80 מספרת גבי ווסטר ספפורר על תיקונים בדרך . היא מציינת , כי 4 , 000 איש , נשים וילדים , עוברים על תיקון הדרך מירושלים ליפו ( העוברת בחלקה בתוואי הדרך הרומית העתיקה , ( וכי ליד מוצא נבנה גשר חדש מעל לוואדי . בשנים 1889-1886 זכתה הדרך לטיפול יסודי ובוצעו בה תיקונים חשובים . שיק מפרט תיקונים אלה : הסרפנטינה הגדולה מירושלים למוצא נעזבה , ותוואי חדש , קל יותר , נבנה מצפון לקיים , . 41 חבצלת , כ"ז בטבת תרל"א , שנה ראשונה , גיליון , 9 עמי . 42 . 33 שם , בייט בתשרי תרל"ג , שנה שלישית , גיליון , 2 עמי . 43 . 14 הלבנון , n בטבת תרל"ו , שנה שתים עשרה , גיליון , 21 עמי . 44 . 162 רבעון יקרן החקר הבריטית / 872 ר , עמי . 45 . 45 שם , . 1874 עמ . 77 . 46 הלבנון , יי באדר תרל"ח , שנה ארבע עשרה , גיליון 2 ג , עמי ; 252 וראה על כך גם : לורטה , עמי . 47 . 354 רבעון יקרן החקר הבריטית / , 1882 עמי ג . . 48 רבע 1 ן החברה הגרמנית , , 1885 ח , עמי 15-1 וראה שם גם פרטים נוספים על התפתחות העיר בשנים . 49 . 1384-1843 וסטר סםפורר , עמי . 83-82

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help