sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

התנדבו במסת כספם לעזר ההוצאה הנדרשת לדבר הטוב הזה . והמלאכה נעשתה בידי חרוצים ובהשגחה פקוחה , עד כי במשך שבעה ושלשים יום נשלמה הדרך מירושלים עד באבי אל וארי והחל ק הזה הוא היותר קשה להעביר בו דרך , כי כלו מלא סלעים הרים ועמקים עקובים שמיר ושית על ימין ועל שמאל , ובכל זאת העבירו בז הדרך , גם הנם עושים ובונים שם גשרים במקום מעברות המים בימי הגשם שלא יפסיקו את עוברי הדרכים . הכבוד והתהילה על הדבר הטוב הזה נאוה להפחה ראשיד באשא , פחת סוריא , ולהפחה נאזין * באשא , פחת פאלישטיני המה הציעו לפני הממשלה לעשות הדרך והמה החלו ויכלו לעשותו . הפחה נאזיף באשא מלבד אשר הבין ויכין כל הנדרש להמלאבה הזאת , הוא בעצמו ובכבודו לבש בגדי אחד העם , העושים במלאכה , ועמד עליהם לזרזם ולפקח על המלאכה , ולא עצרוהו חום הנורא ביום , וטל הפרוש על ההרים בלילה . אמנם לו נאוה תהילה בי הראה לדעת כי ארץ הטירקיא החלה לצעד בצעדים רחבים על הדרך הפונה קדימה . 36 ' ב 870 ו מספר העיתון 'החבצלת' אף הוא בלשון נמלצת על סלילת הדרך , וקובע , בטעות , כי כבר הוחל בסלילה ב 865 ו : 'לא אחד ולא שנים אשר חשפו זרוע עוז לעשות מיפו לירושלים דרך סלולה לעבור עגלות ולא עלתה בידם . זה חמש שנים אשר העיר ה' רום אדונינו השולטאן החסיד עבד אל עזיז יר"ה ... ויוציא פקודתו לעמוד הכן לעשות דרך סלולה מיפו לירושלים : הדבר יצא מפי מלך אדיר , ואלפי ידיים עמלו להשפיל כל הר וגבעה , וכל גיא לנשא , עדי נתכונן דרך רחבה וישרה מיפו לירושלים . 37 ' צ . ' ווילסון מציין , כי את העבודה , שהחלה באוקטובר 867 ו , עשו כפריים בכפיית השלטונות באמצעות השייח'ים המקומיים . וורן מלא ביקורת על השיטה וצורת העבודה . לדבריו נבנתה הדרך על תוואי הדרך הישנה מוצא — אבו גוש — שער הגיא , כך שלא היה צורך בהרבה עבודות חציבה ויישור . בכל קטע של הדרך חויב כל כפר עד למרחק 30 מיל לשלוח אנשים לעבודה . העובדים היו חייבים להביא עמם אוכל , סלים וכלי עבודה — או לשלם 30 פיאסטר תמורת חמשת ימי העבודה שהוטלו עליהם . בל בוקר ^ הביאו חיילים את הכפריים לעבודה — כאילו היו אסירים — ובמקרים מסוימים אף עבדו למעלה ממה שדרש מהם החוק . הכביש אמנם נבנה מהר , אבל בצורה גרועה . במקומות שבהם עברה הדרך בוואריות היא נבנתה בערוץ ולא במדרון , ולכן נשטפה אחרי הגשם הראשון . לפעמים לא היו מעברי המים רחבים דיים , והם נשטפו בגשמים . שיטת הבנייה היתה הערמת חול על התוואי , יישורו והירוקו . על משטח החול הונחו אבנים , שהותאמו זו לתוך זו , ועל הכול עברו במעין מכבשים קטנים ; הסעתם הלוך וחזור נעשתה בידי ילדים . תוך מספר שבועות היה לכביש מראה יפה וטוב , אך כעבור מספר שבועות שוב היה הרוס . ואולם , הואיל ולרשות הפחה עמד כוח עבודה זול , תוקן הכביש שוב ושוב , מעברי המים הורחבו , והתחילו להשתמש בעקרון ה'מקאדם , ' '' שהוסבר לפחה על ידי תושבים אירופיים בירושלים . מקץ שלוש שנות עבודה הושלם הכביש ונפתח לתנועה . J 5 בקהילה היהודית התעורר ויכוח חריף בקשר לתשלום הכופר עבור העבודה בדרך . על החכם באשי הוטל למסור את דמי הפדיון . הרב הטיל היטל על הבשר בתוספת ליגאבלה , ' מס לצרכי הקהילה , למימון דמי הפדיון . האשכנזים טענו שהם נתיני חוץ וחובת העבודה חלה רק על נתינים תורכים , ולכן אין זה מחובתם לשלם ובהזדמנות זו חידשו מלחמתם בעניין השחיטה הנפרדת . ראה בנידון : אביצור , מאה שנה לדרך , עמי . 36 . 4-5 הלבנון , י"ט בשבט תרכ"ט , שנה חמישית , גיליון , 7 עמי . 112 . 37 חבצלת , בי באלול תרייל , שנה ראשונה , גיליון , 6 עמי . S 8 . 2 ווילסון-וורן , חשיפתה מחדש , עמי ג . 39 . 24 על שיטת הבנייה ראה : אטינגן , אינגיינר , עמי . 241-229 כמו כן אטינגן , באנציקלופדיה העברית , ו , עמי . 40 . 955-954 וורן . ירושלים שמתחת לפני הקרקע , עמי , 309-308 וכן עמי . 488 תיאור כללי על מצב הכבישים ומסילות הברזל בארץ ראה : הורביץ , אנציקלופדיה עברית , ו . עמי . 503

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help