sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

סלילת דרך יפו ירושלים , השיבושים והתיקונים בפקודת הסולטאן עבד אל עזיז החלה ב 1867 עבודת סלילת כביש יפו ירושלים . ב 3 . 2 . 1868 ו כותב העיתון 'הלבנון' על ראשית הסלילה ו 'ביום 7 אוקטאבער העבר החלו לפנות הדרך לסקלהו ולהרימהו ולעשות העקוב למישור ברוחב 12 אמות באמת הדרך . ומטעם פחות הממשלה הוטל על כל בני הכפרים היושבים ליד הדרך , שכל איש מהם אשר יובל לעבוד יעבוד במלאכת הדרך חמשה ימים , ואשר לא יאבה לעבוד יתן 30 פייאסטער . גם מאוצר הממשלה ניתן סך 150 , 000 פייאסטער גם אבק שריפה וכל חוצבי בהר הנדרש להבקיע הסלעים והאבנים אשר על אם הדרך . גם שלחה חרשי מתקני דרכים להשגיח ולפקח על המלאכה . גם יושבי הערים כאזרחים כגרים . 30 המגיד , בי בסיון תרכ"א . שנה חמישית , גיליון , 21 עמי 16 ו ( בטעות מצויינים שם 36 מגדלים . (! אביצור , מאה שנה לדרך , עמי , 4 וראה גם : כרמל , כרוניקה , עמי 6 ) 72 לינואר . 31 . ( 1860 אביצור , שם , עמי . 32 . 4 הלבנון , 1 י בתמוז תרכ"ה , שנה שנייה , גיליון 3 ו , עמי 94 ו . גג . אביצור , נמל יפו , עמי . 18-17 4 ג . שם , שם . לא סריר — בעיקר פרשים — שמילא תפקידי שיטור , משמרות רכובים החלו מפקחים על קטעי הדרך בין מגדל למגדל . פעולות אלו לא הביאו לסלילת דרך לעגלות , אך הרחיבו את הדרך והכשירוה למעבר בהמות משא . על ממדי השיפור תעיר העובדה , שב 864 ו כבר אפשר היה להעביר בה פעמוני כנסיה גדולים . הפעמונים הוכנסו לתוך גלילי עץ גדולים , וגולגלו לירושלים בידי 150 ? בוגומולקות ( צלייניות רוסיות ' ( י . באמצע שנות ה 60 עדיין היו בהמות רכיבה אמצעי התחבורה העיקרי . בקשר להבאת ארון הקודש לבית הכנסת חורבת רבי יהודה חסיד בירושלים מציין 'הלבנון' מ 865 ו , כי ליפו הובא בדרך הים , ומיפו לירושלים הובל על גבי גמלים .- ' סלילת כביש ביירות דמשק בראשית שנות ה 60 בידי חברה צרפתית הביאה לניסיונות מחודשים של המעצמות לקבלת זיכיון על דרך יפו ירושלים , אולם התורכים הסתפקו במה שעשה סוראייה פחה , ולא נתנו לזרים זיכיון לסלילת הכביש . אלא שאת גלגלי המודרניזציה אי אפשר היה לעצור . שנות ה 60 הביאו עמן שינויים טכנולוגיים חשובים גם בארץ ישראל . ביפו החלו נפתחות סוכנויות של חברות אוניות שונות , שהקימו קווי נסיעה קבועים להובלת נוסעים ומטענים בים התיכון . בראשית 1865 הופיע הטלגרף ; ארץ ישראל חוברה לביירות — דמשק — קושטא , וקווי טלגרף נמתחו מירושלים ליפו ומשם לאל עריש ולמצרים . בנמל יפו הוכנסו שיפורים והוקם מגדלור . תוכניות שהוצעו להקמת נמל משוכלל עוררו התנגדות לא מעטה אצל השלטונות התורכיים , בייחוד לאחר הנחיתה הצרפתית בביירות ב 860 ו , שבאה בעקבות טבח הנוצרים בלבנון ובדמשק . " בפי שכבר ציינו , החלו גם היהודים להיות פעילים במסחר ביפו . טחנת קיטור שהקים יהודי בירושלים ב 1865 או 1866 הועברה ליפו , אלא שגם כאן לא האריכה ימים . תכפו הדיבורים על בניית מסילת ברזל מיפו לירושלים , או לפחות על סלילת כביש . הכול הבינו , שעם פתיחת תעלת סואץ — שחפירתה היתה אז בעיצומה — תתקרב יפו לנתיבי תחב ה ימיים ראשיים ותתפתח בקצב מהיר . לקראת חגיגות פתיחת תעלת סואץ אף ציפו לאורז ם נכבדים שהתבוננו לבקר גם בירושלים , ובימי יורשו של סוראייה פחה , נזיף פחה , הוחלט ל סלילת הדרך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help