sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

ררכי התחבורה בארץ , ואליה צורפה מפה ( בצרפתית , ( שסומן בה תוואי המסילה המוצעת על ידו בין ירושלים ליפו , תוואי הדומה בהרבה לתוואי כיום . הוא הציע גם מסילה מירושלים לבית לחם ולחברון , ומסילה מירושלים ליריחו ולים המלח , ומשם — דרך עמק היררן צפונה — אל הלבנון וסוריה . עיתון 'הלבנון' מ 865 ו אף מוסר , כי נתקבל אישור מהסולטאן להקים מסילת ברזל מיפו לירושלים 'לעגלת קיטורי . וב 1868 אף מציץ עיתון זה , בי ישנה שמועה שאכן בקרוב תיבנה מסילת ברזל בין יפו לירושלים . 24 בשנות ה , 70 לאחר שכבר נסללה דרך כרכרות לירושלים , חוזרות ועולות תוכניות לבניית מסילת ברזל . בשנת 1872 ( או ( 1873 השיג צרפתי בשם פורבס כתב מלכותי ( פירמאן ) מהסולטאן לבנות מסילת ברזל מיפו לירושלים , אך בתנאי שהבנייה תימשך שמונה עשר חורש בלבד . זיכיון זה כלל גם בניין שובר גלים , כלומר , נמל לעגינת אוניות גדולות ביפו , אך בעל הזיכיון לא הצליח להשיג את ההון הדרוש ונאלץ לוותר על תוכניותיו . בשנת תרל"ב ( 1872 ) כותב 'החבצלת . ' 'כשמן בעצמותינו באה לנו היריעה ... לאמר : בי יצא דבר המלך שולטן יר"ה ( ירום הודו ) ופקודתו הרוממ ) ' ה ) לעשות מסילות ברזל מיפו לירושלים . השמועה הזאת תאלפנו דעת כי רגלינו עומדות לא הרחק מקצה גבול התקווה , כי לב מי לא יבין את האושר והטוב הצרור בכנפיה ? — עוז ביד הפעולה הזאת לשנות פני מעמדנו לטוב לנו ולבנינו , עור לא נדע נאמנה אופני הברית אשר כרתה הממשלה הרוממה יר '' ה עם החברה ובאיזה דרך יסולו המסילה . ' ... לשנת תרל"ג מוסר עיתון זה , בי הממשלה חתמה על חוזה עם חברת שרי בריטניה לסלול מסילת בדזל מיפו לירושלים , ומביע אף אח ההשערה שהמסילה תסתיים תוך 3 שנים . אלא שמאוחר יותר , בתרל"ד , מוסר העיתון , כי החברה שקיבלה מאת הממשלה רשות לסלול את המסילה בין יפו לירושלים הודיעה לממשלה , כי לרגל סיכסוכים בינה לבין סוחרים בני בריתה בלונדון לא הצליחה לגשת לביצוע העבודה עד כה , אולם עתה תשתדל לעשות זאת . חוקר ירושלים קונראר שיק התעניין אף הוא באפשרות סלילת מסילה ודרכים לירושלים , על בך אף פרסם מאמר בלווית מפה , וציין שם את התוואי של צימפל ותוואים אחרים שהוא העלה באפשרויות — בין היתר תוואי מירושלים צפונה , בהקבלה לכביש רמאללה של היום , עד לסביבת עטרות , משם מערבה לבית חורון , ירידה למישור החוף , ללוד , ומשם ליפו . 29 הרעיונזת השונים לבניית מסילת הברזל זכו להגשמה רק בראשית שנות ה 90 ( ראה עמ' , ( 503 ובינתיים חלו התפתחויות חשובות בסלילת דרך המרכבות בין יפו לירושלים . כבר בסוף שנות ה 50 החלו התורכים חושבים כיצד לשפר את דרך יפו ירושלים בכוחות עצמם , ובמיוחד כיצר לאבטחה . הפחה התורכי בירושלים באותם הימים , סוראייה פחה , הטיל את המשימה על פיארוטי , המהנדס האיטלקי שעבר בשירותו . עובדים מכפרי הסביבה גויסו לעבודות השיפוץ של הנתיב הקיים . נבנו 17 מגדלי שמירה והוצבו בהם 'באשי בוזוקים , ' צבא . 22 שם , שם . ספרו ראה בביבליוגרפיה : צימפל . . 23 הלבנון , n בטבח תרב '' ה , שנה שנייה , גיליון ו . . 24 שם , י"ב בשבט חרכ"דו , שנה חמישית . גיליון , 6 עמי . 25 . 91 אכיצור . נמל יפו , עמי , 107 וראה גם.- אניציר , 70 שנה למסילה . . 26 חבצלת , זי באדר אי תרל"ב , שנה שנייה , גיליון , 19 עמי . 27 . 147 שם , י"א בטבת תרל"ג . שנה שלישית , גיליון , 12 עמי . 28 . 94 שם , כ ~ דו באייר תרל ד , גיליון , 28 עמי . 29 . 218 וילנאי , ירושלים בירת ישראל , עמי , 352 המצטט את פטרמן , גיאוגרפיה , יג , 874 ו , , 5 עמי . 231-124

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help