sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

אחת הבעיות הקשות במחצית הראשונה של המאה היתה בעיית חוסר ביטחון והסכנות שארבו לנוסעים בדרך . מספר ניכר של נוסעים בתקופה זו מציינים גם את מסי 'הכופר' שהיו צריכים לשלם בדרך . הדרך נשלטה בידי שליטים מקומיים , שהמפורסם בהם היה אבו גוש , ששלט על מבואות ירושלים . עולי הרגל והנוסעים נסעו חמושים , או בלווית שומרים כדי למנוע פגיעות בנפש . בררך כלל היה נהוג לשלם 'מס לסולטאן' בתחנות דרך — מעין מס חסות לשליטים המקומיים , שנוער להבטיח את שלום הנוסעים . אל עבאסי ( 1807 ) מוסר , כי בדרך לירושלים היו 3 תחנות שמירה שבהן גבו 'מס לסולטאן" מיהודים ומנוצרים מקומיים וזרים ( תעריפים שונים . ( הוא מציין גם , כי ב'סריס' ( כיום שואבה ) היתה תחנה כזו . 15 בקינגהם 6 ) ו 8 ו ) מספר אף הוא על מסי כופר שנגבו ממנו כמה פעמים בדרך , ואומר , כי ב'סריס , ' בכניסה לאיזור ההררי הגבוה , הוקם מבנה קטן בצר הררך לצרבי גביית המס . 14 חוץ ממס 'מוסדר' זה גבו אנשי הסביבה במקומות שונים לפעמים גם ימס מעבר' שרירותי . גם בקצהו העליון של מעלה בית חורון גבו מס . 15 נוסף על מסי ררבים נגבו מהנוסעים מסים רגילים על כניסה ויציאה , ייבוא סחורות וכדומה , עם העגינה בנמל יפו , ולעיתים שוב בשערי ירושלים , ו'באקשישים' בעד טיפול מהיר והנחה במסים השונים בכל המקומות . עם הכיבוש המצרי בוטלה שליטתו של אבו גוש בדרך לירושלים , והיא לא חודשה לאחר חזרת השלטון התורכי . במקום זאת קבעו לו השלטונות משכורת — כאחראי לביטחון בקטע הררך כין באב אל ואד לירושלים . ואולם , גם לאחר שהתמנה לתפקיד זה לא חדל לגמרי מלשדוד את העוברים ; כך הגיע לירי עימות עם השלטון העות'מאני , וב 846 ו הוגלה לקרשטא . אך עם כל זה לא נפתרו כל הבעיות , שכן התושבים המקומיים המשיכו מדי פעם לשלוח ידם בשוד כדי להשלים את הכנסותיהם . 16 עם גידול מספר הבאים לנמל יפו , בשנות ה 40 וה 50 של המאה , החלה גדלה גם התנועה לירושלים . במקביל להתפתחויות החשובות שהתרחשו בעיר במחצית השנייה של שנות ה 50 החלו גם עולות מחשבות בדבר סלילת דרך ומסילת ברזל שישפרו את הקשר בין יפו לירושלים . " משה מונטפיורי , שביקר בירושלים בשנת תרט"ו , 0655 ) החל מעלה הצעות בדבר בניית מסילת ברזל . על פי בקשתו עיבד המהנדס , Galloway מתכנן ובונה מסילת הברזל אלכסנרריה קהיר , הצעה לתוואי מסילת ברזל יפו ירושלים , ומונטפיורי אף ניסה לקבל מהסולטאן זיכיון לבנייתה . הוא שוחח בעניין גם עם אישים חשובים בבריטניה . בזכרונותיו של מונטפיורי נרשם , כי ישם כל מעייניו בענינים הנוגעים לארץ הקודש . ובתוך יתר מעשיו בנידון זה לקח חבל פעמים אחדות באסיפות על אודות בנין מסילת הברזל מיפו לירושלים . בנדון זה התראה מונטפיורי גם עם הלורד פלמרסטון בחורש אפריל תרט"ז . ' ... 1856- המעצמות האירופיות ראו בהצעת מונטפיורי מזימה 'יהודית אנגלית , ' והרוזן פיצומאנו , קונסול . 12 בווט , עמ י . 101 גו . אל עבאסי , עמי 4 . 246-212 ל . בקינגהס . עמי 72 ל . . 15 כפי שעיינו לעיל , בראשית המאה הלכו רבים בדרך בית חורון . . 16 סיפור זה מופיע ברוב המדריכים ובמקורות מאותה תקופה , ראה למשל : מריי , 0858 ) עמי . 17 . 284 על התוכניות הראשונות בקשר למסילה ראה : גרונוולד , מסילת הברזל , עמי . 18 . 261-255 הלוי , מונטפיורי ( טביוב , ( תרנ"ט , עמי ooiyn , 89 מוילנאי , ירושלים , בירת ישראל , עמי , 552 על מונטפיורי ופעילותו בקשר למסילה ראה : גרונוולד , מסילת הברזל , עמי , 259-255 וראה גם : אבייצור , מאה שנה לדרך , עמי . 3-2

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help