sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

תוואי הדרך מיפו לירושלים והתנועה בו , התוכניות וההבנות לסלילת מסילה ודרך תוואי הדרך העיקרי ירושלים יפו היה דומה לתוואי הנוכחי , אם כי היו גם דרכים מקבילות . ריטר — שהתעניין במיוחד בנושא זה , מכיוון שלימד בקולג' צבאי — פירט את סעיפי הדרכים השונות מחוף הים לירושלים כפי שהיו במחצית הראשונה של המאה ה . 19 לדבריו היו 3 סעיפים עיקריים : מטענים כבדים היו מובילים בדרך בית חורון ( ומשם ללוד וליפו ;( זו נקראת על ידו ? דרך המשאות . ' מדרום למעבר זה נמצאה דרך צדדית — בוואדי סולימאן — שהתחברה עם קודמתה בג'ימזו . חלק מהנוסעים העדיפו דרך זו , שהיתה קלה יותר . בהר נפגשו שתי הדרבים באל גייב , ומשם המשיכו לבית חנינא , ודרך קברות הסנהדרין לירושלים . הדרך השלישית , הדרומית , היתה הקצרה ביותר . התוואי שלה היה : קולוניה — קרית אל ענב — ואדי עלי , ומשם לעמק הרחב מרג' אבן אומיר = ) עמק איילון , ( שבקצהו המערבי נמצא הכפר אל קובאב , וממנו הובילה הדרך לרמלה . ריטר גם מציין דרך מירושלים למגדל ג'בע ( ראש העין שעל יר פתח תקוה . ( הדרך יוצאת מירושלים צפונה אל עבר אל בירה , משם לביר א זית , משם בדרך רומית עתיקה ער לגבול המערבי של איזור ההר , ומשם אל ראס אל עץ וואדי עוג'ה וכפר סבא . בסיור שערך ב 845 ו השתמש סמית בדרך זו . זמן הנסיעה . במחצית הראשונה של המאה ה 9 ו היו הנוסעים יוצאים בדרך כלל אחרי הצהרים מיפו לרמלה , ולנים שם ; למחרת , עם שחר , היו ממשיכים דרך באב אל ואד , או מעלה בית חורון , ומגיעים בשעות אחר הצהריים לירושלים . חלק מהנוסעים שהו ברמלה רק שעה או שעתיים , והמשיכו בלילה לירושלים . מירושלים היו יוצאים עם שחר ובערב היו מגיעים לרמלה ; . 7 אביצור , נמל יפו , עמי ; 71-70 אבךזהב , עמי ט . . 8 ילין , יצחק , אבותינו , עמי סה-סו ; על הנסיעה מיפו לירושלים בשנות ה ס 4 ראה גם . תיאורו של רי בנימין לילינטעהל בנספח לספר של וויס , עמי . 1 . 275-265 ג " גי-ריטר , ד , עמי . 252-242 ריטר מסתמך בסיכומו במידה רבה על רובינסון ( מחקרים מקראיים , ( המציין גם הוא דרכים אלו . הגמל . בשבילים ההרריים החליפו הפרדים את הגמלים , אך ההובלה באמצעותם היתד . יקרה יותר , מאחר שבושר הנשיאה שלהם פחות בהרבה מוח של הגמלים . אחר המקורות העבריים מספר על הנסיעה לירושלים . 'וכך נעשתה אז העליה ירושלימה ו האיש בעל האכסניה ( ביפו ) היה מודיע לעדה היהודית בירושלים על מספר היהודים הנמצאים אצלו באכסניה . אז היתה העדה שולחת אחד מפקיריה בלוית שמשי העדה , להביא את העולים מיפו ירושלימה . פקיד העדה היה שוכר אז בכפרי ירושלים חמורים ופרדים עם חמריהם לפי מספר נפשות העולים . אלה מהעולים שידעו לרכוב על גבי בהמה , עשו את הדרך מיפו לירושלים ברכיבה על גבי החמורים והפרדות , כשהחמרים השכירים מהמרים אחריהם ברגל ועוזרים להם לרסן את הבהמה ולנהלה בדרך . בשביל אלה שלא ירעו לרכוב , ובשביל זקנים , נשים וילדים , היו תולים שתי תיבות על אוכף הפרדה , תיבה מזה ותיבה מוה , ומושיבים את הרוכבים בתוכן . השיירה היתה יוצאת מיפו אחרי הצהריים , מגיעה לפנות ערב לרמלה ולנה בה אצל יהודי , תושב המקום . למחרת בבקר היתה השיירה יוצאת שוב לדרך ומגיעה ירושלימה לפנות ערב . בעבור האורחה על פני הכפרים הערבים אשר בדרך לירושלים היה עליה לשלם לשיח'ים , ראשי הכפרים , מס קצוב לכל נפש שבשיירה . תמורת מס זה יכלה האורחה לעבור את כל הדרך בשלום , בלי שיפגעו בה לרעה . פקיד העדה הירושלמית ושמשיח והחמרים היו מתווכים בדבר בין העולים ובין ראשי הכפרים . כן היו שומרים עליהם כל הדרך' .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help