sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:121

עד לשנות ה 40 של המאה ה 19 פקדו את נמל יפו אוניות מפרש בלבד . החל משנות ה 40 החלו מגיעות אוניות קיטור יחידות , חלקן אוניות מלחמה וחלקן אוניות נוסעים . קווים קבועים של אוניות קיטור ליפו הופעלו כנראה רק בסוף שנות ה , 40 ואולי רק בראשית שנות ה . 50 מכל מקום , ב 1852 כבר פעלו במה קווי אוניות קיטור שבעזרתם ניתן היה להגיע לנמל זה . כזה היה הקו הקבוע של החברה הצרפתית הלאומית דאז , ( Messagerie Nationale ) ממארסיי לקושטא או לאלכסנדריה . לחברה זו היה גם קו בין קושטא לאלכסנדריה , ובו הפליגה אוניה אחת כל 20 יום . הפלגתה גם ארכה 24 יום . ביום ההפלגה שלפני האחרון נהגה האוניה לעגון ביפו . ב 852 ו פתחה חברת הספנות האוסטרית הונגרית ( לויד אוסטרי — לויד טרי ^ סטינו ) קו מטריאסט לביירות . מבירות ליפו עדיין עשו אז את הדרך בספינת מפרש . במחצית הראשונה של שנות ה 50 נוסדה באודסה חברה רוסית שהפעילה ספינות קיטור בים השחור ובים התיבון , וזו פתחה גם קו אוניות ליפו . באוניות חברה זו אפשר היה להגיע מאורסה ליפו תוך 6 ו יום . על נסיעת משפחת הקונסול פין מספרת חגבי פין בזכרונותיה י הנסיעה ארצה ארכה 62 יום . ב 4 בפברואר 846 ו יצאו מלונדון לפאריס ברכבת ובאוניה . משם נסעו בריליז'אנס למרסיי . אחרי המתנה של וו יום יצאו באוניה לאלכסנדריה , ומשם לביירות . כאן שהו בהסגר ( קאראנטינה ) 2 ו יום . משם יצאו ליפו בספינת מפרש מיוחדת של צליינים נוצרים מקומיים , שנסעו לירושלים לכבוד חג הפסחא . ב 7 באפריל הגיעו ליפו . את הדרך מיפו לירושלים עשו על פי רוב ברכיבה על חמורים ופרדים , תוך קשיים וסיכונים לא מעטים , אבל גם לפי הסדרים קבועים ומיוחדים . בתיאורי מסעות ער שנות ה 70 של המאה ה 9 ו מצויים פרטים על הנסיעה וההובלה מיפו לירושלים , באמצעות בהמות רכיבה ובהמות משא . במקורות יהודיים אנו קוראים על 'פקיד העדה , ' שליח חכמי ירושלים , שהיה מגייס חמורים רבים , סוסים ופרדות להסעתם של עולי רגל ותיירים יהודים בין יפו לירושלים : ' עוד בשנת תק"מ הפקידו רבני קושטנדינה את הנוצרי הנא דומיא , שהיה ציר לארבע ממלכות , שישים עינו על היהודים העולים ירושלימה דרך יפו , שלא יאונה להם בל רע ושיוכלו ללכת בטח בדרכם ירושלימה . סודר אז , כי העולים היהודים , שירדו מהאניה בנמל יפו , יעברו לאכסניה ידועה ביפו ויתאכסנו בה ימים אחדים . האכסניה היתה שייכת לבעלים לא יהודים . אכסניה יהודית טרם היתה אז ביפו . באכסניה זו שהו העולים וחיכו , עד שבאה האפשרות להעבירם ירושלימה ... בשנת תק"פ בערך עלה ירושלימה הגביר הספרדי סיניור ישעיהו אג'ימן מקושטה , הבנקאי של חיל היאניצ'רים התורכי ונכבד אצל הממשלה התורכית . הוא קנה חצר ביפו והקדישה להכנסת אורחים , כרי שהעולים לא יצטרכו להתאכסן באכסניה לא יהודית . הנכס הזה נרשם בספרי האחוזה של הממשלה על שם עדת הספרדים בירושלים , וזה היה הרכוש היהודי הציבורי הראשון ביפו' . עשירים רכבו על סוסים , ומטענם — אם לא היה רב — נישא על גבי פרדים ; אך רוב הנוסעים רכבו על חמורים . נשים , ילדים וקשישים הוסעו בתיבות מיוחדות , שנתלו משני צדי הבהמה , או על גבי מרכב מיוחד שעליה . לצורך שיווי משקל הושמו אבנים בתיבות הללו . בעלי אמצעים שלא רצו לרכוב , ובן חולים , הוסעו ב'אפיריוך — מעץ מרכבה בלי גלגלים ; הוא נישא על גבי שני פרדים — אחד מלפנים ושני מאחור — כשהוא תלוי ביניהם . במקרים מיוחדים נישא האפיריון על כתפיהם של 2-8 ו סבלים , שהתחלפו בנשיאתו . להובלת משאות שימש בעיקר , DU 7 . 4 עמי . 29-28 . 5 שם , עמי . 25-22 . 6 ילין , יצחק , אבותינו , עמי סו-סז .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help