sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

הקדמה : יפו בתחנה ראשונה בדרך לירושלים את ההתפתחויות החשובות שחלו בירושלים במחצית השנייה של המאה ה 9 ו יכולות להדגים היטב התמורות שחלו בדרכים ובאמצעי התחבורה אליה בתקופה זו . ער סוף שנות ה 60 של המאה ה 9 ו התנהלה התחבורה אל ירושלים וממנה על גבי גמלים , חמורים וסוסים ( של הדואר ) — בדרך כלל בשיירות . מ , 1869 ובעצם מראשית שנות ה , 70 החלו לנוע אליה וממנה — ובמיוחד בדרך העיקרית יפו ירושלים — עגלות , כרכרות וריליז'אנסים ' ) דיליזיאנס' בצרפתית — מהיר ותקין , ( ותוך שני עשורים נסללה מסילת ברזל בין שתי הערים , והרכבת החלה להסיע ביניהן רבבות צליינים ומבקרים . הדרך החשובה ביותר לירושלים במשך המאה ה 9 ו היתה זו שקישרה את העיר עם נמלה , יפו . ער שנות ה 30 של המאה ה 19 היתה תנועת הנוסעים ליפו וממנה מועטת יחסית . הבאים לנמל יפו היו בעיקר עולי רגל נוצרים ומבקרים יהודים , מרביתם מאזורים קרובים במזרח התיכון . רוב היהודים שבאו היו יהודי המזרח , מארצות האימפריה העותימאנית , ורוב הנוצרים — יוונים וארמנים , שכמעט בולם ( פרט ליוצאי אירופה מעטים ) היו נתינים תורכים . עולי הרגל הנוצרים היו מגיעים בדרך כלל בנובמבר — לפני ההפסקה שחלה בחורף בתנועת הספינות , בשל תנאי מזג האוויר בים התיבון — ונשארים בארץ כל החורף . רוב הזמן שהו בירושלים י מעטים העזו ללכת — בלווית משמר — לירדן , ויחידים הרחיקו במסעותיהם לתבור , לנצרת ולים כינרת . בסוף אפריל היו מפליגים חורה למקומותיהם . הוצאות הנסיעה לארץ והשהות בה היו גבוהות . בספר המתאר מסע של שלושה צליינים רוסיים אמידים זמן קצר לאחר מסע נפוליון בארץ , ( 1804-1803 ) מובאים מספרים על הוצאות הנסיעה , ' דמי כניסה' לארץ ו'דמי יציאה' ממנה , ותשלומי מעבר בין יפו לירושלים ולמקומות אחרים בארץ . מתברר , כי בעלי יוזמה ערבים היו חוכרים אוניות בקושטא ומוכרים כרטיסי נסיעה ופינות אחסנה בהן . ממקורות אחרים ידוע לנו , כי גם יהודים היו חוכרים אוניות מאיסטנבול לצידון . צליינים פיקחים היו לוקחים איתם סחורות למכירה בדרך ובארץ , וכן קנו סחורות בארץ בכוונה למוכרן בשובם למולדתם . היה צורך לשלם בעבור הנסיעה באוניה , הירידה אל החוף והעלייה בחזרה לאוניה , היציאה מיפו , דמי מעבר ברמלה , הכניסה לירושלים , האכסון בה והתפילה בכנסיות . בהפלגה היתה סכנה של שודדי ים , נוסעים שונים מתארים פגישות איתם ומספרים על הסכנה . עם התחזקות שלטונם של מוחמר עלי ואיברהים פחה הוגבר הביטחון גם בים , והדבר עודר תנועת אוניות לנמלי עוה ויפו . בשנות ה 30 אף החל שירות סדיר , אחת לחודש , של אוניות קיטור מחופי אנגליה לביירות . משם היו ממשיכים בספינת מפרש ליפו . ב 1837 קיבלו צרפת ואוסטריה זכיון לקיים שירות דואר סדיר בעריה האסייתיות של האימפריה העות'מאנית , והדבר הגביר את תנועת אוניות הקיטור בים התיכון . הופעת אוניית הקיטור היא שהביאה , בעצם , להכחדת הפירטיות . ו . אבייצור , נמל יפו , עמי . 2 . 22 שם . עמי . 25-22 i שם . שם . ראשית התפתחות הדרכים , אמצעי התחבורה והדואר עד לפתיחת קו הרכבת לירושלים ( 1892 )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help