sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

ראשית העיבוד החקלאי המודרני ונטיעות חדשות מחוץ לחומות עד לתקופת שלטונו של איברהים פחה בירושלים — בשנות השלושים של המאה ה — 19 ובנראה אף במרוצת שלטון זה , לא החלה כל יציאה קבועה של חושבי העיר העחיקה לצורך השתקעות מחוץ לחומות . מקורות שונים חוזרים על כך , כי מחוץ לחומות כמעט לא קיימים בתי מגורים . " מצב זה נמשך , בנראה , גם בשנות ה . 40 אחר הנוסעים שביקר בעיר בעשור זה . S 7 רכעון החברה הגרמנית , , 1882 ה , מפה עמי , 270 וראה גם.- ווילסון , סקר , מפה . 18 * 4 / 5 — שיק , מפה . 58 . 1894 / 5 — ראה : בן אריה , חלק ראשון , עמי . 61 . 161 , 87-86 , 83 שרר , עמי . 59 . 198-197 ; 181 זטצן , ב , עמי . 62 . 387-386 ; 18-17 קארן , מכתבים . ( בתרגומו של איש שלום , עמ' . 60 . ( 432 סקינר , א , עמי , 218 ולעיל , הערה . 63 . 58 פורבן . ( בתרגומו של איש שלום , עמי . 64 . ( 428 לינץ / עמי . 422-421 ; 402-401 תיאורים נוספים על היציאה לחיק הטבע , ראה ; בן אריה , חלק ראשון , במפתח עניינים : טיולים ( חיק הטבע . ( . 65 ראה , למשל ; סטפנס , ( 1836 ) עמי . 167 יציאת תושבים לחיק הטבע נושא נוסף הקשור בנוף שמחוץ לחומות הוא יציאתם של תושבי ירושלים להתכנסויות בחיק הטבע במועדים מסוימים . בדיוננו במקורות המים בבר עמדנו על כך , שעם פרוץ זרימת מים גדולה בעץ רוגל היו התושבים נוהגים לצאת לשם בשמחה ובריקודים . ' זטצן 806 ) ו ) מציץ , שיום לפני חג הקורבן , שהוא מהחגים הראשיים של המוסלמים , מבשרות כמה יריות תותח את בוא החג . ביום זה אוהבים המוסלמים במיוחד ללבוש בגדי חג , והם יוצאים בהמוניהם ל'באר איוב . '' סקינר 853 ) ו ) מוסר , בי איזור הקדרון כולו שימש מקום התכנסות לקהל המוסלמי בכל יום ו , ' הוא יום המנוחה השבועי שלהם . שרר ( 1859 ) אומר , כי מצפון לעיר מצויים גנים ווילות , והתושבים נוהגים לטייל שם . גם היהודים היו יוצאים במועדים מסוימים לחגוג מחוץ לעיר . קארן ( 1821 ) מספר על טקס כזה בעמק יהושפט — כאשר הם מתכנסים על קברות אבותיהם לרגל יום ההילולא . לצורך זה הם זקוקים לרשיון מאת המושל התורכי , שאין הם יבולים להשיגו אלא תמורת שוחד בסכום הגון . " ופורבן ( 1818 ) מציין , כי המותסלם מכר ליהודים את הזכות לחוג שם את חגיהם . " גם לינץ' ( 1848 ) מתאר בהרחבה חגיגות יהודיות מחוץ לחומות , על יד קבר שמעון הצדיק ( על כך ראה לעיל , עמ ' . ( 41-39 השטח שמחוץ לחומות ירושלים שימש אם כן מקום בילוי לתושבי העיר , שחיו בצפיפות ובדוחק בעיר העתיקה . בראש וראשונה היו מטרות יציאתם ביקורים , תפילות וטקסים במקומות המקודשים ובאתרים ההיסטוריים שמחוץ לחומות . אך היו גם יציאות לשם נופש ובילוי , וסתם כדי לשאוף אוויר צח בחיק הטבע . במאה ה , 19 במחציתה השנייה ובמיוחד בסופה , נבנו בשטח שמחוץ לחומות , עוד וילות מפוארות בירי משפחות מוסלמיות עשירות , במיוחד מצפון לעיר ובאיזור שיח' ג'ראח . באלה נדון בהמשך חיבורנו ( ראה עמ' . ( 479-473 לעומת זאת , חשוב לציין , שמדרום לעיר העתיקה במורדות היורדים לעמק הקדרון ולבריכת השילוח , לא נמצאו כל מבנים מוסלמיים ברוב תקופת המאה ה 9 ו . נספרים המספרים על החפירות הארכאולוגיות שנערכו בעופל ( עיר דוד ) אנו מוצאים תיאורים שונים על הסביבה , ולעיתים אף מפות , וכמעט לא מצוינים שם כלל מבנים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help