sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

אבו ריס במרוצת המאה ה 9 ו מתואר אבו ריס על פי רוב בכפר קטן שכמעט לא כדאי לבקרו . לפי אחר המקורות עובר השביל המפותל היורד מירושלים ליריחו דרך כפר זה . בתוך הכפר מרוצפת הדרך במרצפות אבן חלקות , עד שגמל וסוס מתקשים לעבור בה . הקונסול הגרמני רוזן מספר , שאבו דיס הוא כפר קטן , תושביו הם ברואים במקורם , והכפר נקרא על שם שיחי בדואי בעבר . התושבים נהגו להתפרנס משדידת צליינים שעשו את דרכם ליריחו ולירדן , אך לאחרונה הגיע אתם הפחה של ירושלים לידי הסכם , ומינה אותם לשומרי הצליינים מפני שודדים . בקיץ ובסתו , באשר אין צליינים , מתפרנסים אנשי אבו ריס מקליעת מחצלות מצמחים הגדלים על יר הירדן . מדריך הסיורים של מריי ( 1874 ) מציין אף הוא , כי השיח' של . 27 בקינגהם , עמ- 88 ו ; 189- וודקוק , עמי .-175-174 בדקר , ( 1874 ) עמי 224 ( בצילום -ביטא , - עמי גוו . 28 . ( פיארוטי . עמי : 190-189 מנינג , עמי 1 , 124-125 ראה בעניין זה : בן אריה , חלק ראשון , עמי . 29 . 87-78 רבעון יקרן החקר הבריטית / , 1849 א , עמי . 30 . 251 מקל 1 ד , עמ- ; 143 בדקר , ( 1874 ) עמי 224 ( בצילום יכרטאי , עמ- . 31 . ( 113 שרר , עמי . 32 . 212-211 מנינג , עמי . 124-125 גג . פיארוטי , עמי . 54 . 190-189 בדקר , ( 1912 ) עמי . 82 וראה בעניין זה : בן אריה , חלק ראשון , עמי . 121-120 . 35 בונר ומקצייץ , עמ- ; 194-195 סטיוארט , עמי וגג , 48 ג . 4 ג . דיקסון , עמ- . 37 . 338 רוזן , עמ- ; 29-28 ציור כללי של הכפר ראה : איזקס , עמ- . 81 תושבי סילואן התקיימו קודם כל על גינות הירק והמטעים שנמצאו בנחל קדרון . הם עיבדו אותם , ואת תוצרתם מכרו בשוקי ירושלים . כן עסקו , כנראה , בגידול צאן י . פרנסה אחרת — חשובה לא פחות — היתה נשיאת מים לירושלים ממעיין הגיחון ומעין רוגל ומכירתם לתושבי העיר . פיארוטי אף מבדיל בין מי שתיה , שאותם מביאים מעין רוגל , ובין מים לשימושים אחרים , שאותם מביאים ממעיין הגיחון ומבריכת השילוח . מקורות רבים עומרים על הקשר שהיה קיים תמיד בין תושבי בפר השילוח לבין מקורות המים שנמצאו בקרבתו בעמק הקדרון . רבעון ? קרךהחקר הבריטית' מוסר על דרך מיוחדת שירדה מהכפר אל עבר המעיין . בגלל חלילותה נחצבו בה מדרגות תלולות , אך מוסיף , כי הדרך גרועה וראויה למעבר הולכי רגל בלבד . מקורות המאה ה 9 ו מרבים לתאר את תושבי סילואן כאנשים קשים , בעלי רמה נמוכה , החיים ביךהיתר על הגזל . 30 שרר ( 1859 ) אומר , בי תושבי המקום 'מצטיינים' בגסות ובאלימות וגורמים צרות לצליינים . הנשים חצופות מאד ואינן מסוות לא את פניהן ולא את חזיהן . לשונן שלוחת רסן . הן ממטירות גידופים על הנוצרים ומלמדות גם את ילדיהן — ובאלה הן מביאות לעולם הרבה — לעשות כן . נשקם של אנשי הכפר הם קלעי אבנים , ורק יריות אקדח מפחידות אותם ומונעות בעדם ליידות אבנים . גם מנינג , שביקר בירושלים בשנות ה , 70 מציין , כי הכפר סילואן אינו אלא גיבוב של בקתות דלות . מתגוררים בהן פלחים , הידועים כגנבים וכמסוכנים . הוא עצמו אמנם לא נתקל במעשי בריונות מצדם , כי אם בבקשת נדבות בלבד . פיארוטי מוסיף , שרבים מהם מתפרנסים מליווי צליינים ליריחו , וגם מתרומות של יהודים הבאים לפקור את הקברים שבסביבה . התפתחויות חשובות חלו בשטח הכפר סילואן בסוף המאה ה . 19 מדרום לכפר הקימו השלטונות בית חולים למצורעים — שהיה בהשגחת האחיות דה שאריטה — וכן הוקמה לידו שכונה של יהודי תימן ( על כך ראה להלן , עמ ' . ( 218-214

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help