sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

בתי הקברות המוסלמיים במאה ה 19 מקורות המאה ה 9 ו מזכירים בדרך כלל 3 בתי קברות מוסלמיים בעיר . באמצע המאה מוסר ריטר , כי למוסלמים בירושלים בתי קברות ב 3 מקומות שונים . המקום הראשון והחשוב ביותר 30 ו . סטיוארט , עמי ו , 31 וראה גם : שטראוס , עמי : 206-205 וורטבט , ב , עמי ; 207 פץ גבי , בית , עמי . 510 וגו . טובלר , טופוגרפיה , ב , עמי 32 . 340-215 ו . וילנאי , עיר עתיקה , ב , 972 ) ו , ( עמי , 225-223 וסיור בבית הקברות . גגו- שרר , עמי . 134 . 193 פיארוטי , עמי 68 ו . אף מציין , כי בבית קברות זה קבור הבישוף האנגליקני הראשון של ירושלים , וכי הבישוף הנוכחי , גובאט , בנה בקירבת מקום בית ספר . ' באמצע המאה כותב טובלר , כי הפרוטסטנטים הקימו בית קברות נפרד עבור המומרים ועבור מתי בית החולים האנגלי . קרה שהמומרים , בשכבם על ערש דווי , התחרטו וחזרו ליהדות , ואז פרצו מריבות בין הפרוטסטנטים לבין היהודים היכן ללןברם ; הגופות טולטלו בין עמק יהושפט והר ציון , עד שהתערבו השלטונות המוסלמים וציוו לקברם במקום ניטראלי . "' מן הראוי להדגיש , כי בבית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון מצויים קבריהם של אישים וחוקרים פרוטסטנטים חשובים רבים בני המאה ה 9 ו . סיכום שלושת בתי הקברות הנוצריים הוותיקים בהר ציון היו של שלוש העדות הנוצריות הגדולות שבירושלים . המפואר ביותר היה , כנראה , בית הקברות הארמני ; בתוכו נמצאה חצר מיוחדת לקברי בישופי העדה . בבית הקברות הלטיני קתולי ( הנקרא לעיתים פרנציסקני ) היו קבורים תושבים מקומיים , אך בעיקר בלטו בו קבריהם של נזירים ושל צליינים שמתו בעיר בעת ביקורם . בתקופה העותימאנית היו הנזירים חייבים לשלם לקאדי של ירושלים תמורת רשיון קבורה מס קבורה מיוחד . הסכום — מספר פיאסטרים — היה משתנה מפעם לפעם . בבית הקברות היווני נקברו גם אזרחים עות'מאנים רבים . בלטה בו חלקת הקבורה של הבישופים . במאה ה 9 ו נוספו בהר ציון שני בתי קברות נוצריים — של האמריקנים והפרוטסטנטי הכללי . ב 859 ו כותב שרר , כי בל חלקו העליון של הר ציון הוא בית קברות אחר גדול . שם מתאחרים במותם אלה שעוינות הפרידה ביניהם בחייהם . נוצרים מכל הכתות שוכנים זה ליד זה , גדרות דקות מפרידות ביניהם . מאז ומתמיר קברה ירושלים את מתיה מחוץ לעיר , והמצבות הפזורות על פני השטח משרות אווירה עצובה . מגג 'נבי דאוד' אפשר להשקיף סביב על עיר המתים המקיפה את ירושלים , ורק הר הזיתים הירוק ? מרכך את התמונה הקודרת . 133 פיארוטי מציין , בי יהודים ומוסלמים קבורים לעיתים זה ליד זה ; במזרחו של עמק הקררון מצויים קברים של יהודים , ואילו במערבו — קברים מוסלמים . מנובמבר 1856 החלו גם נוצרים לקבור את מתיהם באזור הקדרון . מיקומם של בתי הקברות בירושלים בתקופת המאה ה 19 הוא , בראש וראשונה , תוצאה ממורשת היסטורית ומצמידות לבתי קברות עתיקים , כמו גם ממסורות ואמונות שהיו קיימות אצל בני העדות השונות באשר למקומות הקבורה בעיר . אצל הנוצרים והמוסלמים פעל , אולי , גם גורם הקירבה של האיזור שמחוץ לעיר אל רובע המגורים של הערה . במקרה של הנוצרים קירבת הר ציון — לרובע הארמני ולרובע הנוצרי , ובמקרה של המוסלמים , הקירבה לרובע המוסלמי ולהר הבית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help