sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

המסגד יש קפלה נוצרית רעועה למדי . ברצפת הסלע שלה יש שקע המציין , לפי המסורת , את המקום שכף רגלו של ישו דרכה בו כאשר עלה השמימה . צליינים רבים פוקדים את המקום , ומוסלמי מירושלים , המחזיק במפתח , גובה דמי כניסה מהבאים ( כמה פיאסטרים , ( הוא גם מגיש לכל צליץ מעט מים . איכרים זקנים מהכפר הערבי הסמוך מציעים לצליינים אבני פסיפס וצמח מסוים שהם מחזיקים אותו קודם בשקע 'כף רגלו של ישו' עבור זה הם מבקשים תרומה . ו . ר . ווילסון 820 ) ו ) מוסר , כי נראים כאן שרידים של כנסיה קטנה , או קפלה , המבנה מתומן ( בעל 8 צלעות ) ולו כיפה הנתמכת על s עמודי שיש . סקינר ( בשנות ה ( 30 אומר , כי ערבי שומר על מפתחות כנסיית 'העלייה' שעל הר הזיתים . הכניסה היא תמורת מספר פיאסטרים . מקום העלייה נמצא במסגר , אבל הכניסה לנוצרים היתה מותרת מאז ומתמיד . " ב 835 ו כותב נורוב , כי מעט מתחת לפסגת הר הזיתים עומד מסגד בדיוק במקום שישו עלה ממנו השמימה . במרכזה של חצר מוקפת חומה רואים מבנה עשוי שיש לבן ובו עמודים דוריים . ברצפת האבן מראים טביעת כף רגל שמאלית , הצגת כף רגלו האחרונה של ישו עלי אדמות . ביפת המבנה פתוחה בראשה , ברי שאפשר יהיה להסתכל לשמים שלשם נכנס ישו . ידיעה מעניינת על בנייה חדשה באיזור אנו שומעים מפי אולין 840 ) ו . ( הוא אומר , כי 'כנסיית העלייה , ' המצויה בפסגת ההר , שייכת ללטינים , אך הארמנים קיבלו רשות מן הממשלה לבנות מנזר צמוד לכנסיה — בעיקר כדי לספק מקום מגורים לצליינים . בד בבד עם בניית המנזר שיפצו הארמנים את הכנסיה , שהיתה במצב גרוע מאד וכמעט הרוסה . פרץ סכסוך בין הארמנים ללטינים , ובלחץ הנזירים הקתולים נהרס המנזר שבנו הארמנים . ליידי אגרטון ( 1840 ) מספרת אף היא , כי בפסגת הר הזיתים נמצאות הריסות של מנזר ושל ' כנסיית העלייה , ' מקום ממנו עלה ישו לשמים והשאיר את טביעת רגלו באבן . לפני 3 חודשים הרסו היוונים והלטינים , בחסות הפחה , את המנזר שהיה שייך לארמנים ' . גב' פפייפר 842 ) ו ) מוסרת , שעל פסגת הר הזיתים הוקמה לפני 12 שנה קפלה קטנה , שבה רואים את טביעח הרגל של ישו , ואת המקום שממנו הוא עלה לשמים . באמצע המאה מציין ריטר , כי ה'אסנסיוך שעל פסגת ההר הנו בניין בלתי מרשים — אך רק בחיצוניותו — שנבנה בירי הארמנים . 60 מהמקורות שהבאנו ניתן ללמוד , שהלטינים והיוונים הרסו מנזר שבנו הארמנים במקום , ולעומת זה נראה כי מבנה 'העלייה לשמים' ששופץ נשאר שלם , והנוצרים החלו פוקרים אותו . בשנות ה 40 וה 50 חוזרים נוסעי המאה ה 19 ומספרים , כי 'כנסיית העלייה' היא עתה מסגד . במקום מבנה מתומן , שמראים בו את טביעת רגלו של ישו לפני שעלה השמימה . המבנה המרכזי מוקף מזבחות קטנים . בני העדות הנוצריות השונות חוגגים כאן את חג העלייה לשמים ועורבים כאן את תפילותיהם . בקרבת מקום הריסות המנזר . מבין ההריסות מתרומם צריח מסגד , שהוא הנקודה הגבוהה ביותר בסביבת ירושלים ומראשו נשקף המראה היפה ביותר על העיר . במסגד נמצא שומר תורכי זקן ונחמד , שתמורת 'בקשיש' הגון נעשה אריב מאד , ומאפשר למבקר לעלות על צריח המסגר כדי לצפות משם על העיר וסביבתה . " ג . 5 זט 1 נן . ב , עמי ; 28-26 ראה גם : אל עבאסי , ב , עמי . 57 . 230 אולץ , ב , עמי . 54 . 11 s— 115 ו . ר . ווילסון , א , עמי . 58 . 206 אגרטון , עמי . 55 . 30-28 סקינר , עמי . 59 . 212 פפייפר , עמי . 56 . 118—117 נורוב , א , עמי 00-95 ו . . 60 ג"גי ריטר , ד , עמי . 61 . 25-22 גי . ווילסון , א , עמי ; 482 לינץ , עמי , 419 שולץ , הארץ הקדושה , עמי ; 107 פטרמן . עמי ; 209 סטיוארט . עמי ; 329 , 270 שרר , עמי . 209-207

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help