sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

הר הזיתים והאתרים הנוצריים שעליו : כנסיית 'העלייה לשמים גם במסורות הנוצריות תופס הר הזיתים מקום רב חשיבות . אירועים חשובים הקשורים בישו , בביקורו בירושלים ובסבלותיו בסוף דרכו התרחשו בהר זה . גם בנושאים אלה נתייחס למצב האתרים הנוצריים שבהר הזיתים ולהתפתחויות שאירעו בהם רק כפי שהיו והשתקפו במאה ה 9 ו . נפתח באתר כנסיית 'העלייה לשמים' . ( Ascension ) מקורות המאה ה 9 ו מציינים , כי להר הזיתים 5 פסגות רמתיות . בפסגת הגבעה האמצעית נמצאת קפלת 'העלייה לשמים . ' לפי המסורת הנוצרית זה המקום שממנו עלה ישו לשמים , ולצליינים מראים בתוך הכנסיה — שנבנתה כאן מסיבה זו — את עקבות רגלו של ישו . בראשית . 49 לונץ , מורה דרך , עמי , 128 בהערה . לונץ אף העתיק שמות אלה במאמרו קברי ארץ הצבי ביירושלים , שנה ראשונה , תרמ"ב , עמי . 152-72 וראה בעניין זה גם : ידולקח מחוקקי . . 50 ג"גי ריטר , ר , עמי 64 ו . נוסעי המאה ה 9 ז זיהו לעיתים קרובות את בריכת הסולטאן עם בריכת הגידוון . . 51 ראה בעניין זה גם להלן , בקטע על הכפר א טור . בית הקברות של הקראים ; סיכום עוד בית קברות שנמצא בירושלים במאה ה 9 ו היה זה של העדה הקראית . מקורות המאה מציינים שהוא מצוי מתחת לבריכת הגיחון ( הסולטאן ) בהמשכו של עמק הינום . המצבות על הקברים הן ארוכות ושטוחות ועליהן חרותים בעברית תאריכי הלידה והפטירה , וכן תפילה קצרה . יצוין כי שרירי בית הקברות הקראי מצויים במקום עד היום הזה . סיכום נושא בתי הקברות בירושלים והשפעתם על גוף העיר שמחוץ לחומות מחייבנו לחזור לעובדה שכבר צוינה , כי במסגרת מהותה הדתית של ירושלים כעיר קדושה לשלוש הדתות המונותאיסטיות הגדולות , נודעה לבתי הקברות משמעות מיוחדת . דבר זה נכון במיוחד לגבי היהדות . משמעות דומה , אמנם בצורה הרבה פחות מובהקת , נודעת לירושלים גם ברת הנוצרית , מה גם שהמקום הקדוש ביותר לנצרות בעיר הוא מקום קבורתו של ישו . לבתי הקברות היה אפוא מעמד מיוחד בירושלים , והס תפסו מקום רב בשטח שמחוץ לחומות . שטח בתי הקברות היהודיים גדל במיוחד בתקופת דיוננו , שכן הקהילה היהודית היא שגדלה בעיר ביותר . ועוד . ההלכה היהודית הקובעת כי כל שטח שנתקדש לבית קברות יהודי ימשיך לשמש כזה לעולמי עד גרמה לכך שאזורי הקבורה היהודיים הלכו וגדלו . ב 925 ו , כאשר העיר העתיקה תפסה 40 % מן השטח הבנוי של ירושלים , עוד הגיע השטח הכולל של בתי הקברות לבדי מחצית שטחה של העיר העתיקה , עובדה המדגימה בפנינו יפה את היקף שטחם של בתי הקברות של ירושלים . ניתן לקשור את קיומו של בית הקברות היהודי בהר ציון בעובדה שמזכירים נוסעים שונים , כי בית הקברות היהודי התפשט לכל אורך הקררון , כך שכל האיזור , מ'יד אבשלום , ' דרך הכפר סילואן ועד להר ציון , היה איזור קבורה יהודי , דבר שמתאשר גם ממציאותם של קברים יהודיים עתיקים בתוך הכפר סילואן עד היום . עוד נראה , כי בית הקברות היהודי בהר הזיתים התפשט במעלה ההר ער לשטח 'קברי הנביאים' ויקבר חולדה' שיתוארו להלן . כותב על כך לונץ במורה הדרך שלו מ ו 89 ו י 'בדרך מקבר חולדה עד נחל הקררון מצויין טורי קברים אשר מצבותיהם שוכבות . הדבר הזה וכן שפעת מי הגשמים העוברים בשפוע ההר , גרמו לכך כי מצבות רבות שקעו בעומק האדמה , אחרות נגנבו ע"י הכפריים , ורק כמאה מצבות מרבני וגדולי הזמן העבר ניתן היה לאסוף לפליטה' .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help