sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

בית קברות יהודי בהר ציון עובדה מעניינת שמזכירים נוסעי המאה ה 9 ו היא דבר קיומו של בית קברות יהודי במורד הדרומי של הר ציון . קארן , ששהה בירושלים ב ו , 182 מספר : 'הקברים המודרניים של היהודים האומללים פזורים בכל הסביבה על מדרוני הר ציון והר הזיתים , מכוסים אבנים קטנות עלובות צורה ובסדר דל . אלה הם קברי אבותיהם . בדרך זו , במעט דרך ארץ וללא כבוד , שומה על ראשיהם להיות טמונים באדמה שהיתה פעם נחלתם המבורכת . איך גלה ההוד מציון והתפארת מבניה הם דוכאו ער עפר מידי לוחציהם' . סטיוארט ( 1854 ) מציין אף הוא , כי ליהודי ירושלים יש בית קברות בהר ציון , נוסף על זה שבאיזור 'יד אבשלום , 43 ' וגם במפות שונות מאמצע המאה ה — 19 כגון במפת ון דה ולדה — מסומן בית קברות יהודי על הר ציון . בתקופה מאוחרת נודע בית קברות זה בשם 'סמבוסקי / לדברי טוקצ'ינסקי נהגו קהילות הספרדים זה מאות בשנים לקבור כאן מתים עניים . כאן גם נהגו להטמין 'שמותי שנאספו בבית הבנסת הספרדי שבעיר העתיקה . משנת 882 ו יש אפילו תיאור של הובלת ה'גניזה' דרך שער ציון אל בית הקברות : 'ובקול המון חוגג יוציאו את בלויי הספרים עד מחוץ לעיר ושמה יגנזו באחת המערות במורד הר ציון' . נראה שנהגו לטמון במקום גם שברי אבנים שנשרו מהכותל המערבי ; על כך מספר — אמנם בתקופה מאוחרת יותר — רב הכותל המערבי . לדברי מר פרנס , שעבד בבית הקברות הזה , שימש המקום את עניי ירושלים שלא שילמו מאומה עבור הקבורה ; את ההוצאות היה מממן ועד העדה הספרדית . פנקסי הרישום של הנקברים במקום זה הם משנת תר"ב ( 1842 ) ואילך , אך אין ספק שגם לפני כן נקברו יהודים בחלקה זו , כפי שמעידים התאריכים המצוינים על המצבות . נראה שבתחילה נקברו כאן גם עניים אשכנזים , מאחר שעדיין לא היתה קיימת 'חברה קדישא' נפרדת לאשכנזים . רק ב , 1861 עם הקמת 'חברה קדישא' נפרדת לעדה זו , המשיכו לקבור במקום רק עניים ספרדים . . 40 פרומקין , שופט , עמי , 96-95 וראה שם תיאור מפורט על סדרי ההלוויה והקבורה הבלתי נאותים באותם הימים . . 41 האור , בי בניסן תרע"א , שנה שנייה , גיליון שז , עמי . 42 . 2 קארן , מכתבים עמי 333 ( בתרגומו של איש שלום , עמי . ( 432 . 43 סטיוארט , עמי . 263 . 44 טובלר — ון דה ולדה , מפה . ראה גם : בן אריה , מראה העיר , עמי 4 סו,- ווילסון , סקר , מפה . 45 . 1864 / 5 — טוקציינסקי , עיר הקודש . חלק שני ( תשכ"ט , ( עמי פ"ב ; חלק שלישי ( תשכ"ט , ( עמי קס"א . . 44 לונץ , ירושלים , שנה ראשונה , תרמ"ב , עמי 5 ו . . 47 אורנשטין . יומן הכותל , עמי . 48 . 292-279 וילנאי , עיר עתיקה , ב , ( 1972 ) עמי . 225 עבודת שרה על בתי הקברוח בהר ציון . ( 1972 ) גם גד פרומקין מתאר את סדרי הקבורה ואת הפיצול של בית הקברות בהר הזיתים ו ייושם קשה מאד שמור עמי מימי ילדותי מהעיסוק במתים בירושלים . חוץ מחברות קדישא הגדולות של הפרושים והחסידים והספרדים היו כמה עשרות חברות לפי הערות והכוללים השונים . ולכמה מהם גם חלקות ארמה מיוחדות על הר הזיתים . כל אחת ראתה כעין מונופולין על אלה המשתייכים לכולל או לעדה שלה , ולא נתנו לחברה אחרת לגעת במת , שנראה להן כאילו נכס הוא שהם בעליו . 40 ' ב וו 9 ו מופיעה בעיתון 'האור יריעה על המשך הפיצול בחברות הקבורה בירושלים ועל רכישת קרקע נוספת בהר הזיתים ; יעד כה היתה רק חברת קדישא של גמילות חסר ואמת עוסקת בקבורה ולאלה השתייכו כל הכוללים הפרושים וחלק מהכוללים החסידיים יחד עם כולל ורשה המפוצל לבת חסידים וכת פרושים . לפני כשנה קמו אחרים מכולל זה והקימו להם חברת קדישא ולשם כך קנו קרקע בהר הזיתים ובכך החלו סיכסוכים בין החברה הקודמת והחברה החדשה . 41 '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help