sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

בהערה בספרו כותב ייטס 843 ) ו : ( 'כשיהודי מגיע לירושלים בפעם הראשונה הוא מתייצב לפני המותסלם , ז . א . המושל , כדי לקנות רשיון לבחור חלקת קבר . שלושה דבריס בעיקר מנחים אותו בעניין זה ; החלקה צריכה להיות בעמק יהושפט , קרובה במידת האפשר לקבר זכריה , ובצל המקדש , כלומר שבשעת שקיעת החמה יהיה הקבר בצילה של חומת המקדש החיצונה , שבזמננו מקיפה את מסגד עומר . מובן שעליו לשלם בהתאם לכך , והמחיר הוא לפעמים ניכר' . באמצע המאה מציין טובלר , כי שטח בית הקברות היהודי בהר הזיתים שייך ליהודים , אך עליהם לשלם סכום הגון כדי שהשכנים מהכפר סילואן יכבדו את הקברים . גם לשומרי השערים יש לשלם מרי פעם סכומים המגיעים ער 0 , 000 ו פיאסטר לשנה . ב 840 ו קנו היהודים הספרדים שטח ארמה למרגלות הר ציון , וסמוך ל 846 ו קנו היהודים בהר הזיתים עוד שטח ארמה בסך 10 , 000 פיאסטר . שטח קבורה קטן נוסף יש ליהודים מעל לבריכת השילוח , בכיוון דרום מערב . עור שדה קבורה יש ליהודים מדרום לגיא בן הינום התחתון ובו קברים עתיקים . בראשית שנות ה 60 מספר פיארוטי , בי בית הקברות היהודי בהר הזיתים הורחב ב 1858 בעזרת תרומות מיהודי אירופה , וכי הוא מתפשט עד למורדות הר הזיתים ממזרח . בשעת חפירת הקברים נתגלו במקום שרידים עתיקים , עמודים וכדומה . במאה ה ( 1767 ) 18 שילמו היהודים לשלטונות רמי שימוש קבועים עבור הקרקע , ונוסף לכך עבור בל קבורה . בימי ביקורו של פיארוטי בוטל המס לפחה , אבל שילמו לשיח של הכפר סילואן ששמר על המקום . עבור הקבורה עדיין יש לשלם — אבל לאדמיניסטראציה היהודית , הקובעת את גובה התשלום על פי מעמד הנפטר ובהתאם למקום שהוא מבקש . בשנות ה 60 מציין נוימן , כי בית הקברות של היהודים שבהר הזיתים הורחב גם למדרון הדרומי מזרחי של הר ציון . גידולה של הקהילה היהודית בירושלים , כמו גם התפלגותה לעדות שונות , הביאו להתרחבותו ולהתפצלותו של בית הקברות היהודי בהר הזיתים . לא נוכל להיכנס כאן לכל פרטי התרחבותו של בית הקברות , שהגיעה לממדים גדולים ביותר בסוף תקופת דיוננו , ובמיוחד בימי המנדט הבריטי . נוסיף רק עור שלוש יריעות בדבר התרחבותו של בית הקברות כבר במחצית השניה של המאה ה , 19 שיהיה בהן כדי להדגים בפנינו את הבעיות שהיו כרוכות בכך באותו זמן . לראשית שנות ה 80 מוסר שריון , כי הגביר הידוע ר' משה ויטנברג קנה מהערבים שטח קרקע גדול במעלה הר הזיתים , בשותפות עם הגביר ר' פנחס נימנסקי ז"ל מהעיר אומאן ( פל ך קיוב , באוקראינה הרוסית , ( שהשתקע בירושלים — לשם בית קברות עבור ה'חברה קדישא' של 'כולל חב"ד' ו'כולל תהליך . כידוע נפרדו 'כוללות' החסידים מה'חברא קדישא' של הפרושים ויסדו להם בתי קברות , כל 'כוללי לעצמו . ברם , במרחק לא גדול משטח הקרקע הזה נמצא ביתו של אחד מחשובי האפנדים הערבים , והלה הצליח להשפיע על הממשלה לבל תיתן רשיון לבית קברות על הקרקע הזאת . לא הועילו כל ההשתדלויות , והרשיון הדרוש לא נתקבל עד היום הזה . בבל שנה היה ר' משה זורע חיטה על הקרקע הזאת , על ידי אריס ערבי , כי יהודים לא נמצאו בכל הסביבה , ובכלל לא עסקו אז יהודי ירושלים בעבודת אדמה . S 4 ייטס , ב , עמי 9 ג-ו 4 ( בתרגומו של איש שלום , עמי . 35 . ( 557 טובלר . טופוגרפיה , ב , עמי . 540-215 יתכן , שבראשון התכוון לבית הקברות יסמבוסקיי בהר ציון ( ראה להלן ) ובשני — לבית הקברות הקראי שנמצא בצד הדרומי מערבי של גיא בן הינום . . 36 פיארוטי , עמי 80 ו . . j 7 נוימן , עמי . 194-190 . 38 ציינו כבר , בי בתחילת המאה , עם התחדשות הקהילה האשכנזית בעיר , קברו בני עדה זו את מתיהם בבית הקברות הספרדי . ראה : בן אריה , חלק ראשון , עמי . 39 . 322-321 שריון , עמי ו . 5

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help