sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

זטצן מציין , שליד בית הקברות היהודי ישנם כמה מבנים עתיקים מאד . ל'יד אבשלום' ( זטצן קורא לו בשמו הערבי 'טנטורת פרעוף = הכובע המחודד של פרעה ) אין דלת . לעומת זאת ישנם , לדבריו שרידי דלת עתיקה בקיר הסלע שמאחורי מבנה זה , אך לשם אי אפשר להיכנס . בקשר לקבר זכריה מעיר זטצן , שהמבנה דומה לייד אבשלום , ' אלא שבמקום חרוט מתרוממת פירמידה מעל לבסיס המבנה . אין באן שום פתח . על הקיר כתובים הרבה שמות עבריים , ונראה אפוא שהמקום נכבד מאד בעיני היהודים . מאחורי המבנה יש כניסה למנהרה תת קרקעית , אך היא סתומה בעיי מפולת . מול הקבר עובר גשר אבנים קטן מעל נחל קדרון . שטובריאן ( 1806 / 7 ) אומר אף הוא , כי עמק יהושפט שימש תמיר בית עלמין לתושבי ירושלים . ' נראות שם מצבות מן המאות הקדומות ביותר ומן הזמנים המאוחרים ביותר . היהודים נוהרים מארבע כנפות הארץ למות כאן . אדם זר מוכר להם במחיר הזהב מעט אדמה לכסות את גוויותיהם בשדות אבותיהם' . בקינגהם ( 1816 ) קושר את הקבורה בעמק יהושפט לעניין תחיית המתים : 'שטח מוגבל זה מכוסה כמעט כולו במצבות קברים של יהודים , ועליהן כתובות באותיות עבריות ; הואיל והם חושבים זאת לאחת מהברכות הגדולות ביותר לבלות את שארית ימיהם בירושלים , ולהיקבר בעמק יהושפט . לתכלית זו באים האדוקים ביותר שביניהם ממקומות רחוקים בעולם , ואין ספק שהם משלמים מחירים עצומים כרי לזכות ולטמון את עצמותיהם במקום מקודש זה . • בגלל פרסומו מצד עצמו של עמק זה כגיא חזיון של מאורעות חשובים ומעניינים אחרים , בחר בו הנביא יואל למקום משפט בין אלוהים לבין אויביהם של היהודים : "בי הנה בימים ההמה ובעת ההיא אשר אשיב את שבות יהודה וירושלים , וקיבצתי את כל הגויים והוררתים אל עמק יהושפט ונשפטתי עמם שם על עמי ונחלתי ישראל אשר פיזרו ואת ארצי חילקו . " אותם היהודים , הנוצרים והמוחמדנים אנשי הרוח המוציאים את הפסוק הזה מידי פשוטו , כשם שהם עושים לגבי אלפי פסוקים אחרים מכתבי הקודש , ומייחסים לו מובן מיסטי , עומדים על כך בי הקטע מכוון לתחיית המתים ביום הדין הגדול . היהודים בימינו ... מטמינים מתוך אמונה זו את עצמותיהם בעמק יהושפט' . מדן ( 1827 ) אומר , כי 'מצבות אבשלום וזכריה , החצובות בתוך הסלע המוצק של ההר , הן המצבות המשאירות את הרושם הגדול ביותר בפלשתינה . קברו של אבשלום מקושט בעשרים וארבעה עמודים . קבר זכריה אינו פתוח והיהודים טוענים כי טמונים בו אוצרות חכמה קדומים' . ב 835 ו מספר סטפנס : 'וכשהסתכלתי על מצבות הקברים המרובות , על קבריהם של אבשלום , של זכריה ויהושפט , ועל אלפים ועשרות אלפים של המצבות העבריות המכסות את שיפוע ההר , לא היה בי ספק שאני מביט על מקום כינוס גדול זה , שבו קבר היהודי מלפני שלושת אלפים שנה את מתיו בצלו של מקדש שלמה ו גם ביום זוהי משאלת לבו היקרה ביותר של היהודי , שעצמותיו ימצאו את מנוחתן בין אותם אבות קדמונים הקבורים זה עירן עידנים במקום זה' . לפי תיאורו של רובינסון : ( 1838 ) 'בית הקברות של היהודים בימינו משתרע על המדרון המערבי של הר הזיתים , לרגלי ההר , ממש מעל קברי אבשלום וזכריה . באן ממול בית המקרש העתיק , . 2 זטצן , ב , עמי . 3 . 32-29 שטובריאן , עמי 324 ( כתרגומו של איש שלום , עמי a . ( 40 a בקינגהם . עמי ם 9 ו191- ( בתרגומו של איש שלום , עמי , pa . 5 . ( 417-415 עמי 250-249 ( בתרגומו של איש שלום , עמי ? ( 439 לעניין הארכיטקטורה של הקברים השונים , העמודים והחלקים השונים . כולל השגיאות ששנו ביחס אליהם נוסעי המאה ה 9 ו , ראה ו אביגד , מצבות קדומות . . 6 סטפנס , עמי 167 ( בתרגומו של איש שלום , עמי ו . ( 47 וראה גם נורוב , א , ( עמי , ( 100 המציין , כי על קברים רבים מצויות כתובות עבריות צבעוניות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help