sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

קבר שמעון הצדיק אתר היסטורי זה תפס מקום חשוב בחיי העדה היהודית . תומסון , הקושר אתר זה עם קברי הסנהדרין , כותב : 'את הקברים המוזרים ההם פוקרים רק לעיתים רחוקות . הם נמצאים בנחל קדרון , מרחק קטן לצפון מזרח מקברי המלכים ... היהודים משתטחים עליהם לעיתים קרובות , ובעיקר בימי החג שלהם . נכנסתי אליהם פעם ביום השלושים ושלושה לאחר הפסח — יום שמוקדש לכבודו של שמעון ( הכוונה לל"ג בעומר ) היו שם הרבה יהודים עם ילדיהם . ככיתות אחרות בארצות המזרח הם נודרים לגלח את שערות ראשיהם ושל ילדיהם לכבוד קדוש אחד או מקדש . באותו יום הסתפרו מספר אנשים , השיער נשקל , וסכום כסף חולק בין העניים בהתאם למשקל . השדות מסביב וגני הזית היו מלאים עברים עליזים לבושי הדר' . תיאור דומה נמצא אצל גייקי 887 ) ו ;( 'היהודים מבקרים עם ילדיהם בקבר מפורסם זה של שמעון ביום השלושים ושלושה שלאחר חג הפסח , יום המקודש לזכרו , וכשהם נמצאים בפנים הקבר הם מדליקים לכבודו פתילות הצפות בקערה של שמן . הם נותנים נדבות באותה הזדמנות , באורח מוזר , רבים הגוזזים או המגלחים חל ק משערם ומשיער ילדיהם , או אפילו את כל השיער ותורמים כסף כמשקל השערות . איני יודע מקורו של מנהג מוזר זה , אולם תמיד הוא קשור בנדר . 129 ' גם לינץ' ( 1848 ) מספר על החגיגות שנערכו ליד קבר שמעון הצדיק בירושלים : 'צפונית לעיר בקצה דרך דמשק , היה מחזה רב רושם — מאות יהודים שנהנו מהאויר הצח ישבו תחת עצי זית חסונים ; הנשים לבושות בגדים לבנים , הגברים עוטים מלבושים שונים . כמה מהם חובשי כובעים שחורים רחבי תתורה ורבים חובשים כובעי פרוה . והיו בחוץ גם תורכים ונוצרים רבים ... המראה המלאכותי והמנופח ביותר , במחזה , היו הקונסולים הזרים שטיילו עם משפחותיהם כשלפניהם צועדים היניצ'רים ( צ"ל כנראה הקוואסים ) בחגיגיות ומטות מוכספים בידיהם כרבי תופפים על גדוד צועד . מששקעה השמש מאחורי הגבעות המערביות מיהרו הולכי הרגל ללכת , והיושבים נתאספו ונחפזו לבוא אל בין החומות' . . 125 מונק , עמי וגו . 26 ו . נוימן , עמי 27 . 222-194 ו . אורלי , עמי . 128 . 177 תומסון . עמי 7 ג 4 ( בתרגומו של איש שלום , עמי , 448 וראה ההערות שם 29 . ( ו . גייקי , ב . עמי 56-55 ( בתרגומו של איש שלום , עמי 792 וראה המשך הציטוט שם בקשר לענייני נוצרים וכן ההכוונה למאמרו של בניהו בעניין מקור המנהג של גילוח שערות ילדים בל"ג בעומר גם במירון 0 . ( גו . לינץ,- עמי ו 422-42 ( בתרגומו של איש שלום , עמי . ( 566-565 בראשית שנות ה 70 מוסר מונק , בי מערבה מקברי המלכים , צפונה מערבה משער דמשק , מהלך כמחצית השעה מהעיר , מגיעים אל קיר סלע האוצר בתוכו שתי קומות של בוכי קבורה . המקום נקרא קברי השופטים , ובפי היהודים — קברי שבעים הסנהדרין . בכניסה ישנה כתובת באותיות עבריות מרובעות , אך רק המילים 'המשכב הזה' עדיין ניתנות לקריאה — השאר נמחק . יהודים באים להתפלל במקום , וגם נוצרים מבקרים בו,- ובכל זאת הפך המקום גם למשכן רועים . נוימן מדגיש , בי ליהודים קדושים קברות השופטים הסנהדרין מאד , ואין הם עוברים על פניהם מבלי לעצור ולהתפלל . בשנות ה 70 מציין אורלי , כי גבעת קברי הסנהררין היתה מכוסה כולה קברים פשוטים בהרבה מקברי המלכים . לדעתו גם קברי המלכים וגם קברי הסנהדרין הם קברים משפחתיים , ואינם קשורים דווקא לשמות שנקשרו אליהם י . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help