sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

' מערת צדקיהו' בערך מול 'חצר ירמיהו , ' ובינה לבין שער דמשק , מזכירים הנוסעים את המערה הידועה כיום כ'מערת צרקיהר . נוסעים וחוקרים החלו לבקר כאן בעיקר החל בשנות ה . 50 לאחר סיורו השני בעיר מציין רובינסון , בי המערה — שהוא מכנה אותה 'מערת הכותנה' של מוג'יר א דין' — נמצאת מתחת לחומה הצפונית של העיר , ונמשכת כנראה עד הר הבית . המערה נפתחה לזמן מה בימי איברהים פחה . ובר , הקונסול הפרוסי בביירות , נכנס למערה בלווית שני מוסלמים , ולאור נרות הלכו בתוכה כברת דרך . בעבור כמה ימים נחסם פתח המערה בקיר אבן . בהערה מוסיף רובינסון , כי בתחילת 1854 גילה ברקלי , באופן מקרי , כניסה למערה , ובדק אותה . לדברי ברקלי נע רוחב המערה בין 20 ל ם 200-10 יארד , וארכה — בכיוון להר הבית — כ 220 יארד . בנימין השני ( 1847 ) כותב על אודות המערה כך : 'לפאת צפון נמצאת המערה אשר חפרוה במצוות המלך חזקיה ואומרים בי צדקיהו מלך יהודה האחרון רצה להמלט דרך המערה הזאת מידי הכשרים . המערה סמוכה לשער שכם ורחבה כל כך ער אשר יוכל סוס ורוכבו לעבור בה . כן הגידו לי יהודים אחדים . 851 בסקר שלו על ירושלים ( 1864 / 5 ) כותב צ'ארלס ווילסון , כי הידועה ביותר מבין המחצבות העתיקות בעיר היא זו שליד שער דמשק . הכניסה היא דרך פתח קטן , בין ערימות אשפה . . 77 קונדר , עבודת שדה , א , עמי 373 ( נובמבר . . 79 . ( 1873 ליון . ( 1875 ) עמי . 78 . 234 וילנאי , עיר עתיקה , ( 1949 ) עמי . 80 . 135-134 בדקר , ( 1876 ) עמי 239 ( בצילום 'כרטא / עמי . 81 . ( 129 וורן-קונדר , ירושלים , עמי . 82 . 383-380 לנדמןל וכן ווילנאי , עיר עתיקה , ( 1969 ) עמי 33 ו , המסתמך על מוגייר א דין , והנותן נם את תוכנית המערה . . 83 בדקר , ( 1876 ) עמי 239 ( בצילום יכרטאי , עמי . 84 . 029 רובינסון , מחקרים מאוחריס , עמי , 192-191 וראה גם ברטלט , ביקור מהדש , עמי . 162-161 . 89 בנימין השני ( בתוך : יערי , מסעות , עמי . ( 582 מצויה גבעה קטנה ומעוגלת . לידה מערה שהנוצרים מכנים 'מערת ירמיהו , ' והיהודים — ' בית הסקילה . 77 ' ( מסורת עממית בקרב יהודי ירושלים זיהתה בגבעה זו את בית הסקילה הנזכר במשנה ) . ליון 0875 ) מספר , כי על 'חצר ירמיהר שומר דרויש המבקש בקשיש . לידה מספר מצבות של דרוישים . בתוך החצר מבנה קטן ובור . הגבעה שבה חצובה המערב מכוסה קברי מוסלמים . 79 לפי מדריך בדקר ( 1876 ) המקום קדוש למוסלמים , והכניסה חסומה בקיר . השומר מכביד על הרוצים להיכנס . לפני המערה פזורים עמודים עתיקים , ויש שם בור מים גדול . בספר הסיכום של 'קרן החקר הבריטית נאמר : יש מזהים את המקום כמקום הצליבה . במערה גדולה מראים שם את קברי הסולטן איברהים ובהא א דין . מסביב יש עוד קברים . המקום נמצא בידי המוסלמים . במדרון הדרומי יש מערה אך היא סגורה . במדרון הדרומי נערכו חפירות ונתגלו כמה כוכי קבורה . 81 לפי מקורות מוסלמיים היתה כאן זאוויית אל אדהמייה , על שם הסולטן איברהים אלאדהם ( אישיות מוסלמית במאה ה . ( 8 לדברי התושבים המקומיים שימשה המערה למגורי משפחת בדיירי , שתפסה את הבעלות על המקום . עוד מדגישים , כי בית הקברות אל זאהרה משתרע מעל לתקרת המערה , ואילו העמיקו לחפור מתחת לקברים היו חודרים למערה אפשר אפוא לומר , כי כאן נמצאים החיים מתחת למתים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help