sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

בדרך לבית לחם . העמק מסביב פורה , אך המקום מבודד . מספר הנזירים השוהים בו , בדרך כלל , הוא שניים . מונרו שביקר במקום באפריל 1833 מספר , כי בלכתו לבקר את המנזר יצא משער בית לדום ( = שער יפו ) בדרך שפנתה מערבה ליד החומה , ואחר כך אל מחוץ לעיר . בדרך חלפו על פני גבעות טרשים שפה ושם נראו בהן חלקות קטנות של חיטה ושעורה . לאחר הליכה של כחצי שעה הגיעו למנזר היווני . באולם התפילה מתחת למזבח מראים שקערורית שבה גדל העץ שממנו נכרת הצלב . רצפת אולם התפילה עשויה מוזאיקה גסה , והקירות מקושטים בריוקנים של קדושים ושל שליחיו של ישו . מונרו מוסיף , בי במרחק של עוד שעה וחצי הליכה מערבה ממנזר המצלבה נמצא מנזר אחר , הוא המנזר הפרנציסקני על שם יוחנן הקדוש . ביוני 1835 מדווח נורוב , כי בדרך המוליכה מהכפר מלחה לירושלים נמצא מנזר 'הצלב הקדוש . ' הוא בנוי כמבצר מרובע ושייך למיסדר הגרוזיני של בסילאוס הקדוש שיסדה הלנה הקרושה . קירות המנזר בנויים אבנים גדולות וחזקות . בחצר גדלים עצים מעטים , ומורדות הגבעות שמסביב מדורגים . לכנסיה כיפה יפה , ודרכה נכנס אור השמש . הרצפה מרוצפת במוזאיקה , ועל הקירות עוד ניתן להבחין בציורי קיר ישנים . המזבח עומד על המקום שממנו נכרת העץ לצלב של ישו , וסביב המזבח יש כתובת סלבית עתיקה שקשה לפענחה . ב 843 ו מוסר ג . ' ווילסון , כי מנזר אחד מבין המנזרים היווניים השונים — הוא מנזר המצלבה — היה שייך לגאורגיאנים . הוא מציין , כי לגאורגיאנים , שהם חלק מהפנסיה היוונית , אין מנזר משלהם בתוך ירושלים , וכי רק המנזר הנקרא 'דיר אל מצלבה , ' הנמצא במרחק קטן מדרום מערב לעיר , שייך להם . ב 1844 מציין טישנדורף , כי במקום חיים 4 נזירים גרוזינים וגם משרתת באה בימים . באמצע המאה מוסר טובלר , כי במנזר 5 נזירים ובראשם ארכימנרריט . המנזר מכניס אורחים , ובין היתר התאכסן כאן הבישוף האנגליקני . אדמות ואדי 'ריר אל מצלבה' שבסביבה שייכות למנזר , שברשותו אדמות רבות גם בגרוזיה . יושבי המנזר עוסקים גם בגידול דבורים , אך מצבו הכלכלי אינו טוב , כי המקרקעין בגרוזיה מכניסים רק 12 , 000 פיאסטר לשנה . באמצע המאה מציין גם ריטר , בי בירושלים נשאר בידי הגאורגיאנים באותו הזמן רק מנזר אחר , מנזר המצלבה . הוא נמצא ממערב לעיר , במרחק של כ 20 רקות הליכה . בשנים האחרונות יש בו רק 3 או 4 נזירים ובראשם ארכימנדריט . ב 1857 מדגיש איזקס , כי מנזר המצלבה הוא מבנה גדול מאד . צורת הבנייה שלו מאפשרת להפכו למצודה . ניתן להלין בו 3 , 000 איש , והוא משמש בעיקר עולי רגל יוונים ' . בסוף שנות ה 50 קובע גם תומסון , כי המנזר בעמק המצלבה הוא מבנה גדול , וסביבתו נותנת מקום לחשוב שמצבו הכספי טוב . המנזר נמצא בירי היוונים , ובין המוסלמים הוא ידוע בשם ' אל מצלבה' . מקורות מסכמים מציינים , כי בסוף המאה ה 17 היתה לנזירי 'האחווה הגרוזינית' תקופה של שפל כלכלי . הפטריארך היווני אורתודוכסי באותה עת החל בסילוק חובות המנזר , ומאז עבר המקום לרשות היוונים חברי 'אחוות הקבר הקרוש . 51 ' מתוך העדויות שהבאנו עד כה מתברר , כי . 42 זלדצן , ב , עמי 88 ג90- ג . . 44 נורוב , א , עמי 27 ג28- ג . . 43 מונרו , א , עמי . 45 . 121 ני . ווילסון , א . עמי . 46 . 451 וילנאי , ירושלים , בירת ישראל , ( 1969 ) עמי , 409 המצטט את טישנררוף . . 47 טובלר , טופוגרפיה , ב , עמי . 49 . 726 איזקס , עמי . 48 . 24 גייג -ריטר , עמי . 50 . 197 תומסון , ( 1860 ) ב , עמי . 51 . 536-555 וילנאי , ירושלים , בירת ישראל , ( 1969 ) עמי , 409-405 המסתמך על עדויות הנזירים היווניים במקום .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help