sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

נציין עוד כמה מקורות שבהם מופיעות ידיעות על מנזר זה . ב 833 ו כותב מונרו , כי מחוץ לשער ציון , לא רחוק מהמסגד שבו קבר דוד , מצויה כנסיה השייכת לארמנים ושמה סן סלודור . ב 835 ו מוסר נורוב , כי כאשר עולים מגיא בן הינום להר ציון נתקלים בכמה עיי חרבות , שהם שרידי ביתו של בייפא . עתה גר שם דרוויש מקומי . 33 ב 842 ו מספרת גב פפייפר , כי בהר ציון , במקום שעמד ביתו של כייפא , נמצאת כיום כנסיה קטנה של הארמנים . לידה קבר דוד , שהפך למסגד , ושם מראים גם את חדר הסעודה האחרונה של ישו . לפי סטיוארט 854 ) ו ) מצוי קרוב לקבר דוד בניין , שהפך לאחרונה לכנסיה ארמנית , הואיל ולפי המסורת הוא בנוי במקום שבעבר היה בו ארמונו של כייפא , שבו נחבש ישו , הוא ידוע בשם 'חבס אל מסיח' ( כלא המשיח ) . לפי תיאורו של שרר מ 1859 נמצא במרחק כמה מאות צעדים מקבר דוד גל אבנים חסר צורה , שברגע הראשון קשה להבחין בו משהו מוגדר . כאשר מתקרבים לשער הנמוך , פותח אותו עד מהרה שומר אדיב . בפנים רואים חצר נקייה ולידה קפלה ארמנית . כאן עמר ארמון הכהן הגדול כייפא . כוך מתחת למזבח הראשי אמור להיות כלאו של ישו , ולכן תמיד ממלאים מאמינים את המקום . הממונה על המקום אדיב מאד ונכון למלא את רצון הפונים אם נותנים לו תרומה לבית היתומים והאלמנות שעל יד הקפלה . לקפלה יש 'גלריה' ובחומה המקיפה את המקום יש חלונות . עניין חשוב שיש להדגיש בקשר להר ציון במאה ה 9 ו הוא התפקיד שהמקום מילא בתקופת השלטון המצרי . איברהים פחה התגורר במקום זה בעת ביקוריו כעיר , ומספר מבנים נבנו שם בתקופת שלטונו . נאופיטוס מציין , כי הפחה מוחמר עלי בנה כאן ח'אן . גם אוולד מספר , כי המבנים העיקריים כאן — הבתים והמגדלים החדשים — נבנו בידי איברהים פחה למגוריו הוא ולמגורי צבאו . מנחם מנדל מקמיניץ 833 ) ו834- ו ) מספר אף הוא על מגורי איברהים בהר ציון ו 'עיר ציון ראיתיה מנגר מרחוק , אבל לתוכה לא נתן רשות לכנס בה , מפני שהיה דר שם השר אבריים ( איברהים ) שהיה ירא שלא יביאו ה . ך 5 ר לעירו . 39 ' המקורות המוסלמיים המדווחים על 'מקאם נבי דאוד' בהר ציון , מתייחסים לרוב לתקופות שלפני המאה ה 9 ו . נציין רק , שהם מרגישים בי קברו הקדוש של נבי ראוד נמצא בידי המוסלמים מאז כיבוש הארץ , וכי המשרתים בקודש במקום הם בני משפחת דג'אני , המכונים ראודי , מתוך יחס כבוד לנבי דאוד . הממשלה העותימאנית אף הקציבה לנאמני המקום ממשפחה זו כספים לכיסוי הוצאות המסגר והואוייה שלירו . מדיוננו על הר ציון עולה , כי קבוצת המבנים העיקרית שהיתה בו לפני תחילת השינויים בעת החדשה — פרט לבתי הקברות שנדון בהם בנפרד — היתה המסגד הערכי 'נכי דאוד , ' שכלל בתוכו את 'קבר דור' ואולם 'הסעודה האחרונה . ' המבנה תוקן בימי שלטונו של איברהים פחה , ויחד עם המבנים הסמוכים הפך למעין ח'אן , שכלל בתוכו שרידים של מנזר פרנציסקני ומספר דירות מגורים של מוסלמים עניים , זקנים וחולים . ליד המסגד , במקום שלפי המסורת הנוצרית עמד ביתו של הכהן הגדול כייפא , נמצאה כנסיה ארמנית . . 32 מונרו , א . עמי . 34 . 207 פפייפר . עמי . 36 . 121 שרר , עמי . 33 . 195-192 נורוב . א . עמי . 35 . 266 סטיוארט . עמי 9 ו . 37 . 3 ספירידון . ( 1834 ) עמי . 38 . 87 אוולד . עמי . 52-43 וראה בעניין זה גם : בן אריה , חלק ראשון , עמי . 134-133 . 39 מנחם מנדל מקמיניץ ( בתוך : יערי , מטעות , עמ' . 40 . ( 543 לנדמן . ( המצטט את עראף אל עראף , תאריך אל קרס , ירושלים , עמי . ( 283

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help