sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

שזה הקבר של דוד . אך זה לא יתכן , שהרי קבר דוד הוא אחד המקומות המקודשים ביותר לערבים , ופרט אולי לפחה אין איש רשאי להיכנס אליו . למעשה , טוען שולץ , נמצא קבר דוד מתחת למקום זה . ב 1856 מספר וורטבט גם כן כי נכנס לבניין קבר דור , 'אלא שהשיח' לא רצה להרשות לו להיכנס אל החדר בו היה הקבר' . באותה שנה מנסה אף פריים לתת הסבר לקדושתו של קבר רוד אצל המוסלמים : 'סיפור זה עולה בר בבר עם המסורת המקויימת עדיין בפי יהודי ירושלים , כי קברו של דוד הוא על הר ציון , וכי אין לגשת למצבתו מפאת התפארת האופפת אותה . האמונה שדוד עצמו הוא המשיח שעתיד לבוא ולמלוך מחזקת כמובן את אמונתם במסורת זו . רבים מהם מאמינים כי בניין זה שעליו אני מדבר עתה , מכסה את קברו , אמונה המעודדת לא במעט בעוברה שהמוסלמים אוסרים על הגישה אליו ואין להם כל ידיעה על מה שיש בתוכו' . על הקשיים ואי האפשרות לבקר ב'קבר דור' מוסר גם תומסון , בסוף שנות ה . 50 הוא מציין , כי בהר ציון , בחלק שמחוץ לחומות , מצוי בניין שצורתו לא נאה , הוא ביח כייפא הארמני . לידו נמצא 'קבר רוד , ' שהוא עכשו מסגד , אך המקום נשמר מפני כניסה של נוצרים בקנאות רבה יותר אפילו מאשר 'מסגד עומר . 21 ' פיארוטי , ששימש מהנדס העיר , הצליח להיכנס למקום ואף לחקור אותו בפברואר 859 ו . בבדיקה מבחוץ של החדר שבו 'ארון הקבורה' — במיוחד במזרחו ובצפונו — מצא שרירי נדבכים של בניין יהודי עתיק מתחת למיפלס רצפת האבנים המאוחרת . הוא גילה גם כי הארון אינו עשוי שיש , אלא 'ברקציה' אפורה הדומה לשיש לאחר סיתותה . חלק מהרצפה בנוי על הסלע . במאי אותה שנה חזר פיארוטי וחפר במקום — גם במערה שמאחורי הקבר — ואף שרטט תכנית של ' קבר רוד' ושל חדר הסעודה האחרונה . 22 תיאור מפורט ומסכם על מצב האתרים השונים בהר ציון ועל אפשרויות הביקור בקבר דוד נמצא אצל שרר , ( 1859 ) המביא גם הסברה מפורטת על קדושת הר ציון למוסלמים . הוא מציין , כי בין קדושים שונים אחרים לא מוסלמים שהתקדשו באיסלאם , זכו אברהם ודוד לקדושה מיוחדת . המוסלמים הכריזו על קבריהם כעל מקומות קדושים , שהגישה אליהם אסורה ללא מאמינים . הם הפכו את קבר רור שעל הר ציון למסגר , שכיפתו השחורה בולטת מעל לשאר המבנים הגבוהים בעיר . מסביב בנויים בתי מגורים עלובים שבהם מתגוררים מוסלמים זקנים וחולים . שרר מוסיף , כי כאשר אין הרבה מתפללים מוסלמים אפשר לתת בקשיש לשומר , ואז גם לא מאמינים יכולים להעיף מבט אל תוך פנים המסגד — אלא שאי אפשר לראות הרבה . כמה לוחות אבן שחורים מציינים את המקום הקרוש . מוטב אפוא , מציע שרר , לעלות על גג המסגד ולהשקיף מלמעלה על כל הסביבה . המראה יפה עד מאד , רואים את מורד הר ציון עד לעמק שממול . כל החלק העליון של הר ציון הוא למעשה בית קברות . ליד קבר דוד ישנו בית ישן ורעוע , שהיה בעבר מנזר פרנציסקני י הבית עזוב . שומר תורכי נכה הנמצא על יד השער מלווה את המבקרים במעלה מדרגות רעועות , לקומה הראשונה , שכמעט בולה אולם 'הסעודה הקדושה . ' האולם ריק . 18 שולץ , הארץ הקרושה , עמי . 19 . 126-124 וורטבט , עמי 212 ( בתרגומו של איש שלוס , עמי . 20 . ( 673 פריים , עמי 125 ( בתרגומו של איש שלוס , עמי . ( 700 וראה הערתו שם בקשר לסיפור המובא אצל רבי בנימין מטודילה ברבר קבר דוד . . 21 חומסון . ( 1860 ) ב . עמי . 22 . 478-477 פיארוטי , עמי . 216-213 . 23 מעניין , כי גם שטובריאן , 1806 ) עמי ( 522 מציץ , כי על הר ציון מסגד ובית חולים תורכי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help