sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

ב 824 ו מספר ר' דוד רבית הלל על 'קבר דוד' בהו"ציון כדלקמן : 'זו היא מצורה קטנה ויפה מאד ; בה קבר דוד וצאצאיו . בתוך המצודה בנויים בתים רבים , אבל אין איש רשאי לדור בהם מלבד המוסלמים רמי המעלה , הקרויים בשם : סירים ( ופירושו אדונים , וכך מכונים גם המוסלמים המייחסים את עצמם לצאצאי מוחמר נביאם . ( אין איש רשאי לשפטם , כי לפי דבריהם הם אנשי ארמון דוד , והוא שופטם . רוצח שאינו מהם כי הצליח להימלט שמה , לא יוכל איש לנגוע בו לרעה . תושבים אלה קרויים בערבית "דאודיה , " היינו "תושבי דוד , " והמוסלמים מכבדים אותם מאד' . ב 833 ו מציין מונרו , כי באתר של 'קבר רור' נמצא חדר הסעודה האחרונה ; ארכו 60 רגל , רחבו 25 רגל ובמרכזו שני עמודים . 'קבר רור' הוא קבר מוסלמי פשוט , מכוסה יריעת משי ירוק . במקום קיים גם מסגר . ב 838 ו כותב רובינסון , כי על חלקו המישורי של הר ציון , מחוץ לחומות , ישנם ( פרט לבתי קברות נוצריים : ( בית כייפא — עתה מנזר ארמני ; קבר דוד — קבר מוסלמי ; ה'קונאקולום' — חדר הסעודה האחרונה , וכן בניינים שפעם היו מנזר לטיני . במקום אחר הוא מציין , כי חדר הסעודה האחרונה נמצא מעל ל'קבר דוד' המוסלמי . זהו חדר גדול , ארכו 50 או 60 רגל וךחבו 30 רגל . בקיר המזרחי כוך ( apsis ) המשמש לנוצרים מזבח בחגים . בקיר הדרומי כוך גדול יותר המשמש למוסלמים 'מיחרב . ' לקבר עצמו אי אפשר להיכנס . מתחילה היה הבניין כנסיה והבניינים הסמוכים — מנזר פרנציסקני . איברהים פחה התגורר כאן בשהותו בירושלים . צפונה מכאן , ליד שער העיר — מנזר ארמני וכנסיה קטנה במקום שהיה ביתו של כייפא . מתחת למזבח בכנסיה זו — הנקראת סן סלורור — מראים את האבן שסגרה את פתח הקבר . גם מקורות נוצריים אחרים מדגישים את העובדה , שהמסגר בהר ציון היה פעם כנסיה . הקונסול פין מוסר , כי התורכים סילקו את הפרנציסקנים ממקומם בנבי דאוד שעל הר ציון ב , 1570 ' אחרי שנמצאו שם מאז 365 ו . מאז סילוקם הם יושבים בכניסה לעיר העתיקה , בצר הצפוני מערבי , סמוך לחומת העיר . ב 1842 אומר ברטלט , כי על פסגת הר ציון יש כמה מבנים . אחד מהם הוא מסגר , שבו לפי המסורת המוסלמית קברו של דוד המלך . בניין אחר הוא מנזר ארמני , במקום שאירעו בו כמה מאורעות הקשורים לישו . צמוד לבניין 'קבר דוד' בניין , שבקומה השנייה מראים את המקום שם סעד ישו את הסעודה האחרונה . נראה שהבניין נבנה בתקופה הצלבנית . סמוך לבניין זה מצוי ביתה של מרים הבתולה — לשם חזרה אחרי צליבת ישו . באמצע המאה מציין טובלר את האתרים הנוצריים שבהר ציון ודן בפרוטרוט בקדושת הר ציון לנצרות . הוא מוסיף , כי במקום גרים מוסלמים , חלקם אף במערות הראויות בדרך כלל לבעלי חיים — אך כאן גרים בהן גם בני אדם . 10 . 3 רבי דוד דבית הלל ( בתוך : יערי , מסעות . עמי . 4 . ( 508 מונרו , א , עמי . 5 . 207-205 רובינסון . מחקרים מקראיים , א , עמי . 6 . S 91-S 90 רובינסון , מחקרים מקראיים , א , עמי 56 ג59- ג . . 7 וויילי , עמי . 221 הפרנציסקנים נוהגים לערוך עד היום "מיסה" בחדר הסעודה האחרונה ביום החמישי שלפני הפסחא ובחג הפנטקוסט . . 8 פין . זמנים סוערים . א , עמי . 58 הכוונה למנזר סן סלודור הפרנציסקני שבתוך העיר העתיקה כיום . וראה בנידון : בן אריה , חל ק ראשון , עמי , 254 ומאמרו של פראוור , פרנציסקנים . . 9 ברטלט , סיורים , עמי , 72 סו . טובלר , טופוגרפיה , עמי . 97

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help