sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:382

בנבואת חגי הנביא וזכריה בן עדוא , ויבנו וישלימו בפקודת אלוהי ישראל ובפקודת _כורש _ודריוש וארתחשסתא מלך פרס' ( עזרא ו יד . ( הבונים הם אמנם 'זקני היהודים' והמעוררים אותם לפעולה הם נביאי ה ; _' אך פקודת ה' ורצונו מגיעים אליהם באמצעות מלכי פרס . וכך הדבר גם בחגיגת הפסח שלאחר חנוכת המקדש : 'ויעשו חג מצות שבעת ימים בשמחה כי שמחם _ה' והסב לב מלך אשור עליהם לחזק ידיהם במלאכת בית האלהים אלהי _ישראל' ( עזרא ו כב . ( מחבר עזרא א-ו חוזר ומדמה את בניית המקדש לבניית הבית הראשון : בניית המקדש היא סופו של תהליך ולא תחילתו . גם בניית הבית השני נתאפשרה רק כאשר 'הניח _ה' להם מכל אויביהם . ' לדעת מחבר החטיבה , הגורם היחיד שעיכב את בניין המקדש ומנע את ביצועו המיידי היו ההפרעות הבלתי פוסקות של צרי יהודה ובנימין . בעם עצמו לא נמצא כל דופי . הם היו נכונים לבצע כל פעולה הנחוצה לבניית המקדש בזריזות ובמסירות : עלייה , התנדבות בכסף , התכנסות בירושלים , בנייה וכדומה . התערבות ה , ' באמצעות נביאיו מחד גיסא ומלכי פרס מאידך גיסא , היא שגברה על הפרעות השונאים . נביאי _ה' התנבאו על היהודים אשר ביהודה ובירושלים בשם אלוהי ישראל ( עזרא ה א ) ועוררו אותם לבנות , 'עין אלוהיהם היתה על זקני היהודים' ( עזרא ה ה ) ושלטונות פרס לא הפסיקו אותם ממלאכתם , ובסופו של דבר התירו להם מלכי פרס להביא את הבנייה לידי סיום . ספר עזרא נחמיה משקיף על תקופת שיבת ציון ממרחק זמן ומתוך פרספקטיבה היסטורית ודתית מסוימת . הלבטים , הקשיים והייסורים של שלבי ההתחלה הם כבר מאחוריו . התסיסה המשיחית דעכה ומה שנותר ממנה למעשה הוא המקדש . במרחק הזמן מדמה המחבר את תקופת שיבת ציון ליציאת מצרים שנייה ; את העלייה מבבל — לכיבוש הארץ , ובסופו של התהליך הוא מעמיד את בניין המקדש ואת כינונה של עדת 'שבי הגולה' ההולכת בדרכי ה . ' ההיבט הקובע , שבו הייתה המציאות המדינית שונה מזו של ימי הבית הראשון , הוא השלטון העצמאי ומלכות בית דויד . בעל עזרא נחמיה השלים עם חוסר זה : את המציאות המדינית כפי שהיא תיאר כחסד ה , _' ואת מלכי פרס - כממלאי מקומם של מלכי בית דויד . על ידי השלמה עם המציאות המדינית ושילובה בהשקפת עולם דתית , קבע המחבר את היסודות התיאולוגיים שבהם המשיכה היהדות להחזיק בתקופת הבית השני עד ימי החשמונאים . המקדש היה למרכז חיי האומה מכל הבחינות , ולא רק לגבי ארץ יהודה , והכוהן הגדול — למנהיגה החשוב ביותר . לימים , כאשר נתחדשה המלכות ביהודה , החזיקו מלכי בית חשמונאי בשני הכתרים , כתר כהונה וכתר מלכות . כתר הכהונה , ולא כתר המלכות , הוא שהעניק למלכי בית חשמונאי תביעה לגיטימית לשלטון . ותקופת העצמאות המדינית , ימי מלכי בית חשמונאי , הייתה לפרק אחד , קצר , בתולדותיו של 'בית שני . _' _102 ראה לעיל , _עמ' . 356-352 בכך יש להסביר מדוע טרח כל כך מחבר החטיבה להדגים את ההפרעות האלה באמצעות מסמכים , ומדוע השתמש במסמכים מאוחרים יותר כאשר לא נמצאו תחת ידו תעודות בנות הזמן . _י _10 ראה לעיל , _עמ' 361 _י _10 לעניין זה ראה גם : יפת ( לעיל , הערה , ( 44 _עמ' _112 ואילך . _י _10 ראה הר ( לעיל , הערה , ( 38 _עמ' . 172-171

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help