sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:381

מקדש שבי ציון בפרספקטיבה היסטורית ראינו כי בספר עזרא נחמיה מוקדשת חטיבת פרקים שלמה לתיאור בניית המקדש ( עזרא א-ו , ( וכי לדידו של מחבר החטיבה , תולדות תקופת שיבת ציון הן בעצם תולדות המקדש . מה הן השקפותיו של מחבר החטיבה על מקומו של המקדש בתולדות ישראל ? נוכל לתאר השקפות אלה בנקיטת עמדה כלפי התקוות המשיחיות שנתלו בבניית המקדש , לא מתוך התפכחות אמוציונאלית שיש עמה אכזבה ותסכול , אלא כשלב אחד מעבר לכך : מתוך בחינה מחודשת של משמעות המקדש ומתוך הסתגלות _אידיאולוגית דתית מלאה . לדידו של מחבר עזרא א-ו ( שהוא ככל הנראה מחבר הספר כולו , ( עצם בניית המקדש היא הגאולה . בעוד שלפי השקפותיהם של חגי וזכריה נסבה הגאולה סביב שני צירים — מקדש ומלכות בית דויד — הרי לבעל _עזרא נחמיה יש רק ציר אחד : המקדש . הספר כולו מבטא עמדה אנטי אסכטולוגית מובהקת וביטול גמור של השאיפות לשחרור לאומי ולעצמאות מדינית . הדברים מגיעים עד כדי כך שהוא משכיח לחלוטין את מוצאו של זרובבל בן שאלתיאל מבית דוד . הספר מבטא קבלה גמורה של המציאות המדינית כפי שהיא , ועוד יותר - ראיית המציאות הזאת כביטוי לחסד ה . ' לגבי דידו , ראשית הגאולה היא בהכרזת כורש . _רישיון כורש לבניית המקדש מכוון להגשמת מטרה אחת : 'לכלות דבר _ה' מפי ירמיה' ( עזרא א א . ( כלומר : בניית המקדש היא הגשמת נבואת הגאולה . הפולמוס עם תפיסת זכריה בולט לעין . לגבי זכריה , עוד בשנה השנייה לדריוש היה מקום לפנות אל הי בזעקה _יעד מתי אתה לא תרחם את ירושלם ואת ערי יהודה אשר זעמתה זה שבעים שנה' ( זכריה א יב , ( ואילו לדעת מחבר עזרא נחמיה , כבר שמונה עשרה שנה קודם לכן , עם הכרזת כורש , החלה נבואת הגאולה של ירמיהו להתגשם . המכשיר להגשמת נבואת ירמיהו הוא כורש . _ה' 'מעיר את רוחו , _' ומתוך השראה זו בא כורש לידי פעולה . הבנה כזו של המציאות נמצאת לכל אורך התיאור . פעולת _ה' בתולדות עמו נעשית באמצעות מלכי פרס , והיא מודגשת מאוד בסופו של התיאור : 'וזקני היהודים בונים ומצליחים _99 ראה , למשל : הרן ( לעיל , הערה , ( 89 _עמ' ; 96-94 מיילנבורג , ישעיה _מ-סו , _עמ' ; 760 וסטרמן , ישעיה _מ-סו , _עמ' . 413-412 _"" לעיל , _עמ' _"" . 352-350 על העניין כולו ראה _עוד : יפת , _ששבצר _וזרובבל , _עמ' . 80-71 כדברי עידוד לעם המושפל , שאינו מצליח לסיים את מלאכת הבנייה , או כצמצום חשיבותו של המקדש כדרך לגאולה . אפילו מתוך פירוש מצומצם מסוג זה יש לראות בה תגובה מיוחדת ויוצאת דופן לשאלת בניית המקדש . הרקע לדברים הוא במציאות שבה הבניין עדיין לא נבנה , כלומר : בעיצומם של הימים ושל הבעיות שעמם מתלבטים חגי וזכריה . מתברר אפוא , כי בתקופת שיבת ציון עצמה הובעו לפחות שלוש דעות לגבי בניית המקדש : האחת ראתה צורך דחוף בבנייתו ; האחת דחתה את הבנייה , כי עדיין לא הגיעה שעת הכושר לכך ; והאחת דחתה כליל , מטעמים עקרוניים , את הצורך בבנייתו . הדעה הראשונה גברה על האחרות והבניין הושלם , ואף על פי שהתקוות שנתלו בבנייתו כצעד ראשון לגאולה שלמה לא נתגשמו , נקבעה חשיבות המקדש בתודעת העם לדורות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help