sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:380

פולמוסית מובהקת . בשני החרוזים הראשונים של הנבואה מצויות המילים : כיסאי , הדום רגלי , בית , מקום , מנוחתי — כולן ביטויים הקשורים הדוקות בדרכי הבנתו של המקדש . ואולם , משמעה של הנבואה הוא היפוכן של השקפות אלו : השמים — ולא המקדש — הם כיסא ה ; ' הארץ — ולא המקדש — היא הדום רגליו . מבחינתו של _ה' _אץ אפוא כל צורך במקדש ! במקומות אחדים במקרא מצוי תיאור ה' כשוכן בשמים ; בכך ניתן ביטוי למציאותו , עליונותו וריחוקו כאחד . כך בתפילת שלמה , 'ואתה תשמע אל מקום שבתך אל _השמים' ( מלכים א , ח ל ; השווה פסוקים לט , מג , מט . ( ובקהלת : 'כי האלהים בשמים ואתה על הארץ' ( קהלת ה א . ( בתפילת שלמה ישנה הדגשה מתמדת שהמקדש משמש מקום תפילה לאדם , מעין צינור שמיעה , שבאמצעותו נוצר הקשר בין האדם ובין האל ; אך האל רחוק ' , בשמים . ' הרגשה זו בולטת יותר בדברי קהלת , שיש בהם נימת אזהרה : 'כי האלהים בשמים ואתה על הארץ על כן יהיו דבריך מעטים' ( קהלת ה א . ( דברי הנביא בישעיה סו א שונים מן ההקשרים האלה בכך שהם מבטאים בעוצמה רבה את השגב והרוממות האלוהית , אך אינם מרחיקים את נוכחותו . השמים אינם 'מכון שבתו' או מקום הימצאו של אלוהים , אלא 'כיסאו' בלבד , והארץ היא 'הדום רגליו . ' זהו ביטוי לנוכחותו בכול , _מעץ 'מלא כל הארץ כבודו' ( ישעיה ו ג , ( שמתבקשת ממנה מסקנה מעשית : 'אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי' ( שם , סו א . ( אין בכוחו של האדם לבנות בית לה' אשר השמים כולם אינם אלא _'כסאר , ואין האדם יכול לקבוע 'מקום' למנוחת האל ! החרוז השלישי בנבואה מקביל לשני הראשונים וממשיך אותם . מן הדיבור על העם 'אי זה בית אשר תבנו לי , ' עוברת הנבואה לדבר על ה , _' אך במוקד העניין נשארת שאלת הבנייה ' . ואת כל אלה ידי עשתה ויהיו כל אלה נאם ה" ( פסוק ב ' . ( כל אלה' הוא העולם ומלואו _** , שצוין קודם לכן על ידי המריזמוס 'שמים וארץ . ' ה' הוא שברא את היקום כולו ' , את כל אלה , ' וכיצד יוכל האדם לבנות לו בית ? סופה של הנבואה מתייחס אל המקדש מנקודת מוצא אחרת , והמילים _'ואל זה אביט' נשמעות כפולמוס . כאמור , המקדש נתפס לא רק כמקום נוכחות _ה' אלא גם במקום עבודת ה , ' שבו פונה האדם אל אלוהיו . דברי הפולמוס 'ואל זה אביט' מכוונים כנראה אל קו מחשבה זה . האל אינו פונה אל מי שמביא לו זבחים וקרבנות , אלא 'אל עני ונכה רוח וחרד על דברי . _' מכיוון שכך , נתבטלו שני 97 הטיעונים המחייבים את בניית המקדש : אץ הוא נחוץ לא כמקום נוכחות האל ולא כמקום הפולחן . כאמור , נבואה זו חורגת מן ההקשר הכללי שבו יש עמדה עקרונית חיובית כלפי המקדש . משום חריפותה יש הטוענים שאין לפרשה כדחייה כללית ועקרונית של הצורך במקדש אלא רק _94 ראה : א"ב _אהרליך ( שבתי בן יום טוב אבן בודד , ( מקרא כפשוטו , ג , ברלין , 1910 לישעיהו מה ז ( _עמ' . ( 106 _95 ראה : 1 _811 _) _118011- _זז _11 _* _$ 1 _ה _15 _ז _3 _$ _0 _\/ _60 _, _0611 _^ _6 _ז _6 1 . _1 _( _ית _160 _ז _11115€ _) _16 _, _זז _- _< _1- _*/ _€$ _1 _$€ _ז _0 _א _1 _< _1 _ז _1 _\ _1 _ז _>< _11 _$ _0 _\ _1 _€ _ז 1977 _11€ _\ _96 הוי"ו של 'ואל' היא ככל הנראה _וי"ו הניגוד , ויש לפרשה : 'אבל אל זה אביט . ' ראה : _, _ו _12801 _ט _5 . _^ _3 _/ _-, _0 _x _101 _x _1 1910 , _מ _//^^** _' _(> _0 _""" _י _111 _* _5 _ז 485 _0656 _. ק ;§ _1543 _, ראב"ע למקומנו ; אהרליך , מקרא כפשוטו , ג , לישעיה סו ב ( עמ' ;( 160 וסטרמן _, ישעיה מ-סו , _עמ' ; 411 ואחרים . _י וראה גם : _קויפמן , האמונה הישראלית , ד , _עמ' . 146-144 _* כגון : ישעיה ס יג ; סב ח-ט ; סד ח-יא ; סו כ , כג ; ועוד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help