sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:379

תפיסת המקדש בישעיה סו א-ב כוחם של דברי חגי וזכריה והמקור להשפעתם נעוצים כאמור בתפיסה הכוללת שלהם - ראיית דורם כדור הגאולה , ותפיסת בניית המקדש לא כסיום הגאולה ובשיאה , אלא כצעד הראשון לקראת מימושה . השאלה היא , האם השקפה זו היתה משותפת לעם כולו באותה תקופה , או שהיו קיימות גם השקפות אחרות , שבמקביל תפסו באופן שונה את תולדות ישראל ואת מקומו של המקדש ? העדויות שבידינו אינן מאפשרות לעמוד על כל גוני ההשקפות של התקופה ; אולם קול אחד , שעצם הישרדותו מעוררת פליאה , מבטא עמדה עקרונית ותיאולוגית שונה מן היתר . זוהי הנבואה בישעיה סו א-ב . נבואה זו יוצאת דופן וחורגת מכל הקשריה , בין אם נייחס אותה לישעיהו השני או לישעיהו השלישי . גם גבולותיה של הנבואה אינם ברורים די הצורך . ישעיה סו מורכב מיחידות קטנות , המתחברות זו אל זו בקשרים אסוציאטיביים , ולא ברור מה יחסה של נבואה זו אל המשכה המיידי בסו ג-ד ( או ה ) ואל הנבואה שבפסוק ו ואילך . ואולם , אין בנתונים אלו כדי לטשטש או לשנות את משמעות הדברים הברורים הנאמרים בה . לשון הנבואה קצרה _: _'כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדם רגלי , אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי . ואת כל אלה ידי עשתה ויהיו כל אלה נאם ה . ' ואל זה אביט אל עני ונכה רוח וחרד על דברי . ' להבנת מלוא המשמעות של נבואה זו עלינו להעיר מספר הערות מקדימות . כידוע , מתבטאות במקרא תפיסות אחדות ביחס למקדש . דווקא משום מרכזיותו בתודעה הדתית נתפסה מהותו באופן משתנה בתקופות שונות ובחוגים שונים . עקרונות היסוד של נוכחות האל במקדש ועבודת האל קיימים בכולם , אך ההדגשים שונים . המקדש נתפס כמשכן ה , _' כמקום שנועד לשכן את שם ה , ' _כמשכן הכבוד , כמקום תפילה , כבית זבח , ועוד . בין היתר נתפס המקדש גם _ככיסא ה , ' והביטוי הבולט לתפיסה זו בא בדברי ירמיהו : 'כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו' ( יז יב . ( לפי השקפה אחרת המקדש , או הארון שבתוכו , הוא _'הדום רגלי ה , " ובדרך אחרת נתפס המקדש כ'בית מנוחה' לארון או לה . ' כל ההשקפות האלה — כיסא ה , _' הדום רגליו , ובית מנוחה לו - נותנות ביטוי חיובי לנוכחות _ה' במקדש , אך עם זאת הן מבטאות תחושה של הפחתה במעמד המקדש ביחס לאל . בנבואה הקצרה שבישעיה סו א-ב משתקפות שלוש תפיסות אלו , ואחרות , מתוך עמדה _90 ייחוס זה קשור בשאלה הרחבה יותר , האם יש לראות בישעיה מ-סו אוסף נבואות של נביא אחד או שני חיבורים , מ-נה ונו-סו ? שאלה נוספת היא , האם יש לראות את נו-סו כחיבור הומוגני , או כאוסף של נבואות מזמנים שונים . ראה סקירתו _מ _/ 1 , _5114 _( _116 _$ _ה _¥ _. _" _^ _31 _) _0 _( _1 _" _1116010 _§/ _, 1 _( 16 _ץ 37-44 ; _. קק 1953 , _מ _( _10 _מ _1 _? _, _^ _0 _ז _10 _> _ז _16 _? , _1111 , _06141670 _ז _15 _, _00 _( _1 _£ _101110 _* _11 , _7 _) _16010 _£$ 0 / _1 _) _16 01 ( _176510 _> _מ _10 _ק _/ _- ., _£ . _£ . _06 _ _/ 15 _. קק 1967 , _מ _< _10 _מ , _61 _^ _0 _§ _מ _\ _16111 . _א . ס 16 , _0 _x _101 _^ 1965 ; 7 . ק _( _1716 76 _* 1 של איספלט ( לעיל , הערה , ( 86 _עמ' ; 346-332 וכן מ ' הרן , בין ראשונות לחדשות , ירושלים _תשכ''ג _, _עמ' 73 ואילך . _91 ראה , בין היתר , _1 _)'' _8 _מ _6111610110 _סי _£ _24 _, _. _מ _' _0 _ץ _8 0 . _י 1 _מ _16 _ח _0011 _ס _6811 _) _' _ת _? _311 _( _11116 _ץ _6 _1116010 _§ _מ _31 _א _< 1 1982 _מ 11 0 / _5010101 _( 1 , _1 _. _11 _ז _16 _ח _16 _ז ; 771 _£ 1 _> 6 _() _110 יפת , אמונות ודעות , _עמ' _92 . 78-57 תהלים צט ה ; קלב ז ; איכה ב א ; דברי הימים א , כח ב ; וראה : יפת , אמונות ודעות , _עמ' _93 . 73-70 בעיקר : דברי הימים א , כח ב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help