sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:378

לאחר נפילת בבל , העם היה נתון במבוכה גמורה : בבל נפלה , אך רק מעט מאוד השתנה . האם הגיעה , או טרם הגיעה , עת הגאולה ? על רקע מבוכה זו ניתן להבין גם את דבריהם של חגי וזכריה וגם את סוד הצלחתם . חגי נותן ביטוי קצר וקולע לספקות ולתהיות בצטטו את דברי העם : 'לא עת בא עת בית ה' להבנות' ( חגי א ב . ( בצורה חריפה יותר מובעת תחושה זו בחזון הסוסים של זכריה ( זכריה א ז ואילך . ( הסוסים המתהלכים בארץ מביאים לנביא את רשמיהם : 'התהלכנו בארץ והנה כל הארץ ישבת _ושקטת' ( שם , פסוק יא . ( לכאורה , זו הבשורה הטובה ביותר שניתן לצפות לה : 'הארץ יושבת ושוקטת . ' אך דווקא בשורה זו היא המביאה את זכריה לזעקה המרה : 'עד מתי ! _' 'ה' צבאות עד מתי אתה לא תרחם את ירושלם ואת ערי יהודה אשר זעמתה זה שבעים שנה' ( פסוק יב . ( שוב עולה שאלת הזמן — העת — שהרי אם הארץ שוקטת ומלחמת גוי בגוי מתעכבת , משמע שעדיין לא הגיעה השעה לגאולת ירושלים וערי יהודה . זכריה קושר לכאן במפורש את נבואת ירמיהו על שבעים השנה ומבטא בכך את ציפיית העם להתגשמות הנבואות . הדור הזה יודע מניסיונו שנבואות החורבן התגשמו במלואן ( שם , פסוקים ד , 0 , ועל כן אין ספק בלבו שגם נבואות הגאולה יתגשמו . עתה , לאחר שבעים שנות חורבן , מצפה הדור להגשמת נבואות יחזקאל : מלחמת גוי בגוי , שיבת הגולים ותקומת ישראל . דברי חגי וזכריה הם המענה למבוכת הדור . שני הנביאים מציגים את דורם כדור הגאולה . הצעד הראשון לגאולה הוא בניית המקדש . גם כאן מציגים חגי וזכריה עמדה חדשה — בניית המקדש היא חובתו של העם , ופעולת אלוהים תבוא בהמשך . בניית הבית הראשון הייתה סופו של תהליך . רק לאחר שהעם בא אל המנוחה והנחלה , לאחר ש'ועברתם את הירדן וישבתם בארץ אשר ה' אלהיכם מנחיל אתכם והניח לכם מכל איביכם מסביב וישבתם בטח' ( דברים יב י , ( רק אז הגיעה העת לבניית המקדש . כך אומר שלמה : 'ועתה הניח ה' אלהי לי מסביב אין שטן ואין פגע רע , והנני אמר לבנות בית לשם ה' _אלהי' ( מלכים א ה יח-יט , ( וכן הוא מברך עם סיום המקדש : 'ברוך _ה' אשר נתן מנוחה לעמו ישראל ככל אשר דבר' ( שם , ח נו . ( ואולם , לגבי הבית השני השתנה סדר הדברים : בניית המקדש , על ידי העם , היא תחילת התהליך , ורק לאחר בנייתו תבוא הגאולה השלמה . בין נבואותיו של חגי יש שתי נבואות ישועה בעלות גוון קוסמי . האחת סובבת סביב המקדש ( ב ו-ט , ( והאחרת סביב זרובבל ( שם , פסוקים כ-כג . ( חגי חוזה אפוא את תקומת ישראל סביב שני מוקדים : המקדש ובית דויד . ראשית לכול , יש להקים את המקדש , ואז תיכון גם מלכות בית דויד ! נבואת חגי חריפה מאוד כביטוייה . מצד אחד מודגש האופי הקוסמי של האירועים : 'אני מרעיש את השמים ואת הארץ ואת הים ואת החרבה' ( ב ו ; והשווה פסוק _כא ;( וכן מהפכת העמים ומלחמתם איש באחיו : 'והרעשתי את כל _הגוים' ( פסוק ז ;( 'והפכתי כסא ממלכות והשמדתי חזק ממלכות הגוים וגו" ( פסוק _כג . ( מצד שני , הוא מעמיד את כל ההתרחשויות האלה בתחום ההווה , ואפילו בתחום הרגע . אירועים קוסמיים ומדיניים אלה נוגעים ישירות במקדש ההולך ונבנה ( פסוקים ז-ט ) ובזרובבל בן שאלתיאל ( פסוק _כג . ( נבואת זכריה מתונה יותר , ובעיקר בכל הנוגע לשאיפות לעצמאות מדינית ולדמותו של זרובבל , אבל גם לגביו בניית המקדש היא תחילת הגאולה . דברי ה' 'שבתי אל ציון ושכנתי בתוך ירושלם' ( זכריה ח ג , ( הם האות לתקומת ירושלים , לקיבוץ הגלויות ולהפיכת עם ישראל לעם ה : _' 'והיו לי לעם ואני אהיה להם לאלהים באמת ובצדקה' ( שם , פסוק ח . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help