sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:377

רצף היסטורי אחד . העימות של דבריהם וצירופם הם הקובעים את הבעייתיות שמולה ניצבים בני דורם של חגי חבריה . ירמיהו משקיף במבט כללי ומרחיק ראות אל מעבר לחורבן . הוא חוזה את מפלת בבל ( ירמיה כה יא-יד ) ואת המפנה בגורל העם ( שם , כט . ( יחזקאל מרחיק לכת עוד יותר . הוא חתה תקומה ושיבה לעם ישראל ואיננו מסתפק במבט כללי . בדבריו הוא מתווה תוכנית מדויקת לבניית המקדש , לחידוש עבודת _ה' ולהנהלת הארץ ( יחזקאל מ-מח . ( הוא רואה את העתיד תוך הקבלה לעבר , הקבלה שיש עמה התחדשות : מקדש חדש , סדרי עבודה חדשים , וחלוקה חדשה של הארץ לשבטי ישראל . נביאי דור החורבן הציגו אותו אפוא כתופעה חולפת . ואולם ירמיהו , שקבע בפסקנות את משך הזמן של הפורענות — שבעים שנה — הסתפק בעובדות כלליות ולא התייחס כלל לבניית הבית . ואילו יחזקאל , שהציג תוכנית מקיפה ומפורטת לעתיד , ובתוכה בניית המקדש , לא קבע את זמן התרחשותה . יתר על כן , נבואת יחזקאל , המסמיכה את מלחמת גוג ומגוג ( יחזקאל לח-לט ) לתוכנית העתיד ( שם , מ-מח ) - האם היא גם קושרת אותן זו בזו ? משנכבשה בבל בידי כורש , נראה היה שדברי הנביאים מתגשמים בדייקנות גמורה . נפילת בבל , זמן קצר לאחר שהפכה לאימפריה , פתחה פתח לתקוות גאולה נלהבות . ישעיהו השני , הנביא המנחם , תיאר בצבעים מזהירים את הגאולה מבבל : שיבת ציון פלאית המתחרה בהצלחה _בנסיה של יציאת מצרים . ואולם התקוות הרבות שנתלו _בכורש וההתעוררות לקראת הנס — נכזבו . בימי כורש הונחו אמנם יסודות המקדש , אך נראה שרק מעט מאוד נעשה מעבר לזה . הגולים שהחלו עולים ובאים מבבל ליהודה נתקלו במציאות עגומה של יום קטנות . לגבי תושבי יהודה שלא גלו , עליית כורש לשלטון הייתה בעיקרה שינוי בזהותו של המלך הכובש ואולי לא הרבה יותר מזה . דור אחד _85 מעבר זה הוא תופעה מפליאה לעצמה ונדרשה לו גדולתם ועוצמתם הרוחנית של הנביאים . חוקרים רבים לא יכלו להכיר באפשרות של מעבר פסיכולוגי כזה , וייחסו את נבואות הנחמה של נביאי החורבן לנביאים אחרים , מאוחרים להם , או לשלבי עיבוד שונים של ספריהם . בעניין זה ראה : _1 _ז _617161 _ז _1 _*( _1 _£ _נ _1 _( 1 _£ _1610161 , ? 11113- _1 _. _^ _1 _. _83111 _, _. _4 _7116010 _£ _)/ 0 / _£ _^ _1€ _- _ז _110 _} _1 ( _1 _זו 6 _ז _1 _. _16 _ז _106 1 _ז ( _1 _ז _0611 _\ 6 _1113 1977 ק , _361 _ובעיקר _עמ' . 127-106 _86 מקובלת הדעה שמקורן של נבואות אלו הוא בעיבוד הדויטרונומיסטי של ספר ירמיהו ולא בדבריו האותנטיים של הנביא , ואין הן אלא ' נבואות לאחר מעשה . ' ואולם , נראה לנו כי נבואת ' שבעים השנה' מקורה , לפחות ביסודה , בדברי ירמיהו עצמו . דיון מקיף בשאלה זו ראה _: ל' מזור , ' בעיות עריכה בספר ירמיהו והשתקפותן בפרקים _כ"ז-כ"ט , ' עבודת גמר בחוג למקרא , ירושלים _, 1982 _עמ' 143 ואילך . במחקר של ספר יחזקאל הושמעו קולות רבים נגד המקוריות של פרקים אלה , בשלמותם או בחלקם . לסקירה ראה : _1 _: _ח _0 _* _16 _ז _1 _, _7 _}\ 6 _01 _( _1765 _נ 0 . _£ _185 _? _61 _< . 367 _{{ _. קק _1 _0 _^ _01 _< _1 1965 , _, _ז 0 ( _114€110 _ז _11 _ז _1 1 _ז _6 בדורנו התמתנו הדעות במידה ניכרת , ומבלי להתייחס לתהליך התהוותו של ספר יחזקאל או לאפשרות קיומן של גלוסות מאוחרות , חלק זה נתפס על ידי מרבית מפרשיו החדשים כאותנטי בעיקרו ; ראה : צימרלי ( לעיל , הערה , ( 42 _עמ' ; 1249 -976 מכל מקום , אין לאחר את מקורן של נבואות אלו לבניית הבית . להיבטים התיאולוגיים של תוכנית זו ראה : . 1 . _0 . _1 0 / _זז _1 _^ _0 _^ _608011 _, 7 _/ 16010 £ _)/ 0 / 1 _) 16 _?? _0 _£ _> _-0 _01101 0 / _£ 16 _^ 161 40-48 , _1418801113 1976 _ז _86510 ? ראה לעיל , _עמ' . 360

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help