sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:376

נתפסת כעונש , גם המצב הכלכלי הקשה הוא בחזקת עונש על חטא . ואולם על רקע השקפה זו יש בדברי חגי חידוש משמעותי , והוא אופן תפיסתו את החטא . לדידו , החטא הלאומי של ישראל בתקופה זו הוא אי בניית המקדש ! זה הגורם לפגעים כולם , ומשיבוא עניין זה על תיקונו , יחול מפנה בגורלו של העם . בנאום נרגש ביותר , לאחר הנחת יסודות הבית , אומר חגי : 'שימו נא לבבכם מן היום הזה ומעלה ... למן היום אשר יסד היכל ה ... ' מן היום הזה אברך' ( חגי ב יח-יט . ( בספר זכריה אין דברים מפורשים בנוסח של סיבה ותוצאה כדוגמת דבריו הנחרצים של חגי , אבל גם הוא מקשר את הדברים באותה רוח : 'תחזקנה ידיכם השמעים בימים האלה את הדברים האלה מפי הנביאים אשר ביום יסד בית ה' צבאות ההיכל להבנות . כי לפני הימים ההם שכר האדם לא נהיה ושכר הבהמה איננה ... ועתה לא כימים הראשנים אני לשארית העם הזה ... כי זרע השלום הגפן תתן פריה והארץ תתן את יבולה ' _... ( זכריה ח ט-יב . ( בניית המקדש היא נקודת המפנה בין ' הימים האלה' ובין 'הימים הראשונים , ' בין הברכה ובין הקללה . לתפיסה כזאת של בניית המקדש אין תקדים בחשיבה המקראית שלפני חגי וזכריה . נוכל להבין את מלוא משמעותו של החידוש רק אם נראה את מלוא הבעייתיות של המצב הפיסי ושל ההוויה הרוחנית של התקופה . אין בידינו כלים להבהרת הוויה זו על כל גווניה וזרמיה , אך נוכל להזכיר יסודות אחדים הקובעים את דמותה של מחשבת הדור ואשר יש להם זיקה ישירה לענייננו . כדי להבין הוויה רוחנית זו עלינו לחזור אל דור החורבן , שבו בלטו שני רכיבים ביחס למקדש : מחד גיסא , יש למקדש מעמד של קדושה שאין למעלה הימנה . מעמד זה נתבסס על עצם קיומו של המקדש במשך מאות שנים , על היותו מרכז לעבודת _ה' ומוקד של עלייה לרגל , וכן על אירועים היסטוריים , כגון הצלת ירושלים בימי סנחריב או הרפורמה של יאשיהו . קדושה זו ינקה את חיוניותה מסמכות שהצטברה לאורך זמן , מהתמסרות רבת עוצמה בכוחם של טקסים ושל חיבורים ספרותיים , וכן מסנקציות אלוהיות ואנושיות שנתנו לה תוקף מתגבר והולך . מנגד עמדה העובדה המכרעת של חורבן המקדש ושריפתו . ויותר מכך : _שריפת המקדש הוצגה כהגשמת דבר ה' מפי נביאיו . ירמיהו ניבא על חורבן המקדש בדברים בוטים , אם כי עקיפים : 'ועשיתי לבית אשר נקרא שמי עליו ... כאשר עשיתי _לשלו' ( ירמיה ז יד ; והשווה כו ט , ( אך בכל זאת פעמה בנביא תקווה בלתי נלאית שהעם ישוב בתשובה בטרם חורבן . יחזקאל כבר עומד מול החורבן ומציין אותו כעובדה : 'ויעל כבוד _ה' מעל תוך העיר' ( יחזקאל יא כג . ( במציאות של דור החורבן היו קיימים אפוא שני יסודות : מציאות פיסית של חורבן , שהיא עובדה מוחלטת והגשמת דבר ה ; ' וכנגדה אמונה ודאית שכמעט איננה ניתנת לערעור בנצחיות קיומו של המקדש . על עצם המשבר שגרם החורבן בתודעת העם אין צורך להאריך , אך יש לציין שנקודות המוצא להתגברות על המשבר מצויות כבר בדבריהם של נביאי החורבן עצמם , שחזו המשכיות של קיום , ויותר מזאת , אף התחדשות של קיום , מעבר לחורבן . גם ירמיהו וגם יחזקאל עוברים מאוריינטציה כלפי מציאות של חורבן אל אוריינטציה כלפי מציאות של התחדשות , בתוך 83 _על חשיבותם של אירועים אלו לקביעת מעמדם של ירושלים והמקדש בתודעת העם ראה לעיל , פרק תשיעי . 0 ראה , בין היתר : קויפמן , האמונה הישראלית , ד , _עמ' . 50-9

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help