sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:375

מקומו של המקדש במחשבת התקופה מה מקומו של המקדש ומה מעמדו במחשבת התקופה ? מן הדברים שלעיל עולה תשובה חלקית בלבד . ספר עזרא נחמיה , המקדיש חטיבה שלמה ( עזרא _א0- לעניין זה , ועובדת מקומו המרכזי של המקדש והעבודה בו בנבואותיהם של נביאי הדור , חגי וזכריה , ומלאכי המאוחר להם במקצת , מלמדים על חשיבותו במחשבת התקופה . השאלה היא , האם נוכל להגדיר ביתר דיוק את משמעותה של אותה 'חשיבות , ' ואת ביטוייה השונים ? נקודת מוצא טובה לבירור עניין זה הם דברי הנביאים . חגי וזכריה רואים את תפקידם בעידוד העם לבנות את המקדש , והם אכן מצליחים בכך . מה היו הטענות שבאמצעותן הבהירו את ההכרחיות בבניין המקדש וכיצד הצליחו להוציא את העם מן האדישות שבה היה נתון ? ראינו שחגי חבריה פעלו על רקע שפל כלכלי עמוק . מצב זה , שחברו בו בצורת , יבולים זעומים , פגעים ביבול ואי שקט כללי , מספק הסבר רציונאלי בר תוקף למחדל הבנייה . ואולם , כאן מקורו של הייחוד בעמדת הנביאים . את ההסבר הסיבתי הפשוט — מצב כלכלי גרוע כסיבה ואי בניית המקדש כתוצאה - הם מעמידים על ראשו : המצב הכלכלי הוא התוצאה , וסיבתו נעוצה באי הבנייה ! דברי חגי נאמרים בשני שלבים . בשלב ראשון הוא מתאר את העובדות : 'זרעתם הרבה והבא מעט ... והמשתכר משתכר אל צרור נקוב' ( א ו . ( בשלב השני הוא מסביר את העובדות : 'יען מה נאם ה' צבאות , יען ביתי אשר הוא חרב ואתם רצים איש לביתו . על כן עליכם כלאו שמים מטל והארץ כלאה יבולה' ( פסוקים ט-י . ( נקודת המוצא הדתית של חגי תואמת את המחשבה הדתית בתקופתו : מכיוון שכל פורענות _82 ראה לעיל , _עמ' . 374-371 שדברי הנביא אינם אלא דברי פולמוס , הנאמרים בלהט הוויכוח וכהתגרות בלבד , כהוצאת מסקנות היפותטיות מרביות ואף מגוחכות מן המצב הקיים . ואולם , אפילו כך , מה שהנביא רואה כאפשרות עומד בניגוד חריף לתפיסה שמקדש ירושלים הוא יחיד , שבו ורק בו יכולה להתקיים עבודת ה , _' ושהוא נקודת המוקד לנוכחות _ה' בעולם . כיצד עלינו להבין את מקומה של השקפה זו בתולדות המחשבה המקראית ? האם יש לראות בה המשך להשקפות קדם דויטרונומיות , שעל פיהן יש מקום לריבוי מקומות פולחן ? אם כן , נוכל ללמוד מכאן שההשקפה הדויטרונומית על ייחוד הפולחן בירושלים לא הפכה לבלעדית , אפילו בתקופה מאוחרת זו . מצד אחר , ייתכן שזהו קו מחשבה חדש , שאינו קשור למהפכה הדויטרונומית והוא חוזה את התפשטות עבודת ה' למקומות רבים מעבר לגבולות לאומיים וגיאוגרפיים . לא נוכל לדעת עד כמה הייתה מקובלת עמדתו זו של מלאכי , שניתן לוותר על המקדש בירושלים אם אין עבודתו נעשית בשלמות , ועד כמה הייתה נפוצה במחשבת העם באותה תקופה . ואולם , נראה שמלאכי אינו מייצג את קו המחשבה המרכזי ביחס למקדש או את קו המחשבה שבסופו של דבר הכריע את האחרים בתודעת העם . קו מחשבה מרכזי זה מיוצג בספר עזרא נחמיה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help