sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:374

בהערמה ובמרמה : _'היקבע אדם אלהים כי אתם קבעים אתי . ואמרתם במה קבענוך ? המעשר והתרומה' ( ג ח . ( מדברי מלאכי מצטיירת תמונה של התרופפות כללית והתפרקות . פולחן ה' אמנם מתקיים במקדש , אך מתוך הזנחה ואי כבוד , ותוך מגמה להתחמק מן החובה ככל האפשר . ייתכן כי עמדה זו כלפי המקדש הייתה פועל יוצא מהתפכחותו של העם לאחר שהגאולה התעכבה ומלכות בית דויד לא נכונה מחדש . אנו יכולים לשער כי העם ביטא בכך את אכזבתו : המאמץ לבנות את המקדש לא היה כדאי התגובה האלוהית המובטחת מאחרת לבוא והמקדש איננו ממלא את התקוות שתלו בו ! , עם זאת , מתברר מדברי מלאכי כי המצב הכלכלי היה אמנם חמור : בצורת , ארבה וגפן משכלת . בדומה לחגי ולזכריה מלאכי מסביר מצב זה לא כגורם להזנחת המקדש אלא כתוצאה ממנה : 'הביאו , את כל המעשר אל בית האוצר ויהי טרף בביתי ובחנוני נא בזאת , אמר ה' צבאות , אם לא אפתח לכם את _אךבות השמים והריקותי לכם ברכה עד בלי די . וגערתי לכם _באכל ולאישחת _. לכם את פרי האדמה ולא תשכל לכם הגפן בשדה , אמר ה' צבאות' ( ג י-יא . ( תגובתו של מלאכי לעמדת העם כלפי המקדש מגלה השקפה נוספת הבולטת ביותר על רקע תקופתה . מלאכי מביע באוזני הכוהנים את המסקנה המתבקשת מדרכיהם : 'מי גם בכם ויסגר דלתים ולא תאירו מזבחי _חנם . אין לי חפץ בכם , אמר ה' צבאות , ומנחה לא ארצה מידכם . כי ממזרח שמש ועד מבואו גדול שמי בגוים ובכל מקום מקטר מגש לשמי ומנחה טהורה . כי גדול שמי בגוים , אמר ה' צבאות' ( א י-יא . ( מלאכי איננו מנבא לאסון ולחורבן המקדש , כפי שעשו נביאי הבית הראשון , אלא רק מציע לכוהנים לסגור את דלתותיו . אם פולחן _ה' איננו נעשה בכבוד הראוי לו , מן הראוי לסגור את המקדש כליל ולכבות את אש התמיד על המזבח . הטעם לכך נאמר במפורש : 'אין לי חפץ בכם ומנחה לא ארצה מידכם כי ... בכל מקום מקטר מגש לשמי ומנחה טהורה' ( פסוק יא . ( אין _בידיעותינו על התקופה כדי לקבוע את הרקע ההיסטורי המדויק שאליו מכוונים דברי הנביא , ורבו ההשערות בכיוון זה ; אך הבסיס התיאולוגי לדבריו הוא בהשקפת יסוד הנוגדת את ריכוז הפולחן : אין ערך מיוחד לפולחן הנעשה בירושלים ! במקומות רבים בעולם מוגשות לה' קטורת ומנחה טהורה , והפגיעה לא תהיה ניכרת אם מקדש ירושלים יחדל לפעול ! אפשר , כמובן , לטעון _80 משמעות השורש _קב"ע בפסוקים אלה ( שלוש פעמים בפסוק ח ופעם אחת בפסוק ט ) איננה מחוורת , ורבים מן המפרשים רואים בו שיכול אותיות , מכוון או בלתי מכוון , של השורש עק"ב . ראה , למשל : _מ' _זר כבוד , מלאכי , בתוך : תרי עשר ב ( _רעת מקרא , ( ירושלים תשל"ו _, _עמ' יד ; _רודולף , חגי _חכריה , _עמ' 161 , 16 x _10011 1 / 1 _^ _616115 _76510 _x 16 _/ 111 _^ _. _^ 0611161 _4 _^/ _. _831101- ; 282 _ז 820 _§ _311 _. ק 1953 , _מ . _111 ) _105 , 1 _. 61 _< 16 לא _כן אחרים . הרואים _בו שורש עצמאי שמשמעו 'גזל . ' ראה : _26 _^/ _, , _ ? 10 _^ 611 ) 8 ת 18 1 _ח ? 101 _) 16 י 145 _0 _. _6 _. _011 _\ _' 61 , _. ק 50 ( 1932 ) , _81 ראה , למשל : ליוור ( לעיל , הערה , ( 73 _עמ' ; 1031 1030 קויפמן , האמונה הישראלית , ד , _עמ' . 374 372 וראה עוד : _מ _£ _61 _46 _ק _38 _0 _סי , _// . 01088 _& _? _. _\ _1 . _661101 _, _י _3011 _\ _131 . 1 : _11 _מ _6 _$13€ _? _111 _/ _1 _^ _61 _^ _61 _ץ _61 ( _648 . ) _^ _6 _x 7140 ' , _04 _* _# _מ _\ _11188 ד 193 _' 208 ; _. קק _. _! _14 _/ _11 _( _67-, _11161 1961 _, _. _ח _/ _111 , י _מ _1613110 ק 161 _ח 1 _ת _\ _13130111 1 , _11 : _. _4 י , _ות _3 ת 200-209 ; _. 1 . 0 . 831 ( _1 _^ 111 , 3 _\* _' _61 _. קק _0 _£ _1116 _^ _3110118 _0 _^ _2 _, 31 ( 1969 ) , ק _4 _1116 _\^ 018111 _מ _13130111 1 : 11 _3 _אי , _7 _?/ _14016 81411611 _/ 1 , 23 י 1 _מ 16 _מ 1116 _014 _16813 _ת 117-124 1 _. קק ( 1972 ) ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help