sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:373

המבקשת לשים קץ למצב המתואר בנחמיה יג . הבעיה של אחזקת המקדש עולה מדברי נחמיה לאחר שובו משושן : 'מדוע נעזב בית האלהים' ( נחמיה יג יא , ( _וסיכומה של האמנה הוא : 'ולא נעזב את בית _אלהינר ( שם , י מ . ( סעיפי ההתחייבות שבאמנה פותחים בהתחייבות כללית לשמירת מצוות התורה ( שם , פסוק ל , ( לאיסור נישואי תערובת ( פסוק לא , ( ולשמירת השבת והשמיטה ( שם , פסוק לב . ( לאחר המילים 'והעמדנו עלינו מצוות' באה שורה ארוכה של התחייבויות כלכליות מפורטות , כולן כלפי המקדש , הכוהנים והלויים : שלישית השקל , קרבן העצים , ביכורים , בכורות אדם ובהמה , ראשית ותרומות , ומעשר ( שם , פסוקים לג-מ . ( שוב ושוב חוזר הביטוי 'בית _אלהינר או ביטויים קרובים ( בכל אחד מהפסוקים לג-מ . ( האמנה מעוררת שאלות רבות . כבר הזכרנו שאין הכרעה חד משמעית לגבי זמנה : האם יש לייחסה לתקופת נחמיה , כמתואר בספר נחמיה ? או שמא יש להעדיף את ימי עזרא ( בין אם קדמו לנחמיה ובין אם באו אחריו ?( או שמא אין זמנה לא בימי זה ולא בימי זה ? שאלה שנייה היא , האם האמנה היא כולה חידוש , כלומר : תקנות שהעם התחייב להן עתה לראשונה , או רק מתן גושפנקא של התחייבות פומבית לדברים שמעיקרם היו קיימים עוד קודם לכן ? והשלישית : מה היחס בין התחייבויות האמנה ובין התחייבותו של דריוש שצורכי המקדש יינתנו מאוצר המלך ? על פי עזרא ו ט התחייב דריוש לקיים את פולחן התמיד מאוצר המלוכה , ולמטרה זו עצמה התחייב עתה העם לתת למקדש שלישית השקל בשנה . ואולם , התמונה הכללית ברורה למדי : האמנה מעידה על כוונה והתחייבות לקיים את עבודת בית _ה' במתכונתה המלאה , אך תיאור הדברים מלמד שהעם לא עמד במשימה . לא נוכל לענות בוודאות על השאלה , האם ההזנחה בקיום עבודת המקדש כהלכתה הייתה תוצאה של התרשלות , אדישות , מיאון לקיים את המצוות וכדומה , או שמא נבעה מחוסר יכולת כלכלית לשאת בנטל הכבד של אחזקת המקדש וסגל עובדיו המסועף ? דברי מלאכי , השייכים כנראה גם הם לאותו הקשר , מתייחסים אל שני ההיבטים האלה בעמדת העם . מלאכי פונה אל שני קהלים : אל הכוהנים ואל העם . בכל הפניות , נימת התוכחה היא אחת : תחושה של זלזול , רשלנות , ואפילו מרמה , ביחס האדם לאלוהיו . מלאכי איננו מזכיר את המקדש עצמו אלא רק את הפולחן הנערך בו , ומשתמש במילים חריפות ביותר . את הכוהנים הוא מכנה _'בוזי שמי' ( מלאכי א ו , ( 'מגישים על מזבחי לחם מגאל' ( שם , פסוק ז , ( ומגישים לה' 'עור לזבח פסח וחלה' ( פסוק ח . ( הוא חוזר ומאשים : 'והבאתם גזול ואת הפסח ואת החולה' ( פסוק יג ' ;( ואתם סרתם מן הדרך , הכשלתם רבים בתורה , שחתם ברית _הלוי' ( ב ח . ( באותה רוח של תוכחה תקיפה הוא פונה גם אל העם : 'וארור נוכל ויש בעדרו זכר ונדר וזבח משחת לה" ( א יד . ( כן הוא מאשים את העם _75 את הסדר המקראי כפי שהוא קיבל , למשל , קויפמן _, האמונה הישראלית , ד , _עמ' 355 ואילך . על השיקולים להקדמת המסופר בנחמיה יג לאמנה שבפרק י ראה : רודולף , עזרא ונחמיה , _עמ' . 174 -173 _76 דיון מקיף באמנה ובסעיפיה ראה : קויפמן , האמונה הישראלית , ד , _עמ' . 1 . _^\ . _01068 _, ; 338-330 _ס _16 _0 _/ _6311 _) _' _. _16 _^ _1511 _ק _1 _ק _1311 10 _38 _311 _£ _\ _3 _תז _6110 _אי _. קק 21 ( 1981 ) , _, _, 7507 _י _77 _111-117 811 ) _11031 _£ _\ _6 _§ _6818 ראה , למשל _26 _$ _, _/ _: , י _13 10 _ת _61161 _אי , ת _56 ק 87-106 _. _4 _. _. _16 _. קק _78 66 ( 1954 ) , קויפמן , שם , _עמ' 331 ואילך . _79 ראה : י' _ליוור , 'פרשת מחצית השקל במקרא ובמגילות כת מדבר יהודה , ' חקרי מקרא ומגילות מדבר יהודה , ירושלים תשל''א , _עמ' . 119-116

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help