sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:372

המקדש _בראשית תקופת בית שני על תולדות המקדש לאחר הקמתו נוכל לומר בהקשר זה רק דברים מעטים . בראש לכול , התעוררה הבעיה המעשית : כינון שיטתי של העבודה במקדש , הספקה מסודרת של צרכיו וארגון סגל הפולחן . הדיון בשאלה זו במלוא היקפה חורג ממסגרת מחקר זה , ונזכיר רק דברים אחדים הנוגעים להיבטים כלליים של הנושא והעולים משני מקורות : זיכרונות נחמיה ונבואת מלאכי . זמנו של נחמיה ברור : הוא בא ליהודה בשנת עשרים לארתחשסתא הראשון , שהה בירושלים שתים עשרה שנים , נקרא לשוב לחצר המלך , וחזר ליהודה ( נחמיה ב א ואילך ; יג ו . ( משך פעילותו ביהודה היה אפוא משנת 445 לפסה"נ ואילך . זמנו המדויק של מלאכי אינו ידוע , ורק הרקע הכללי 74 של נבואותיו , המשקף תנאים דומים לאלה של נחמיה , מעמיד אותם בערך באותה תקופה . אנו מצויים , אם כן , כשבעים שנה לאחר חנוכת בית המקדש , ופחות מזה אם נקדים את זמנו של מלאכי . שני כתובים בספר נחמיה עוסקים בדאגה לעבודת המקדש : חלק הארי של האמנה המובאת בפרק י , ותיאור פעולותיו של נחמיה לאחר שובו משושן הבירה , בפרק יג . לפי סדר האירועים בספר עזרא נחמיה , המצב המתואר בפרק יג משקף נסיגה מן האמנה והפרת ההתחייבויות שנטל העם על עצמו . אך אפשר גם שסדר האירועים היה הפוך , ושהאמנה היא התגובה המאורגנת והיזומה _72 ראה גם : קויפמן , שם , _עמ' _73 . 223-221 דעה זו מקובלת על הכול . ראה : _מ''צ סגל , ' נחמיה _, ' _א"מ , ה , טור _16 ; 818 _ת" _, _ץ _80 _\* _16 _. _מ _. _מ , י _ג _131 _ת _61161 _א _< _1 _ת 010 _§ _1€31 _01 _( _161 _01 6213 _3 _ח 10- 0110 _ח _§ _61 _61 31 . ( _6 ( 15 . ) , 1 . _001 ( _1111131 _\ _46 _מ _135 _# _. 8 . _1 _^ _0 _^' _1 _. קק _651 _1948 , ק _8143 _נ 1101 _^ _01141716 _, _1 , _4 _ל על השיקולים לקביעת זמנו של מלאכי ראה י' ליוור , 'מלאכי , ספר מלאכי , ' _א"מ , ד , טורים _116 _800 _* _0043130111 _: ; 1029 1028 _ז _§ _מ _311 _סי _\ _£ _. _9111 , _1 _ז _10 _זז _, _0 _. _# _. ¥ _16 _£ _< _1 _י _3 _^ _10 _^ _1 _מ _1 _מז _§ _1115110 _& _66 _x _3 _מ 77- _^ _4 _0 _. קק _3 _1-3116 1983 , _מ _0 _ת _^ _1 _ץ _1 _£ _, _זז . _11111116 _£ _\ _0111 _89 וברכת ה' על העם והארץ תתחדש ! ( שם , פסוקים _90 , _901 חגי איננו מפרט בנושאים המעסיקים אותנו ואינו מזכיר במפורש את המזבח , בוודאי לא את תאריך הקמתו . מכיוון שבדרך כלל אין חגי מתייחס אל מה שקדם לו , איננו יכולים ללמוד משתיקתו אם המזבח הוקם לאחר רישיון כורש ( כמתואר בעזרא ג ) או שעמד על מכונו לפני כן . נבואתו של חגי בשנה השנייה לדריוש ( ב י ) מעידה שבירושלים התקיים פולחן של קרבנות _, שהיו בה כוהנים ממונים על עבודת ה , ' ובין יתר תפקידיהם השיבו הכוהנים לכל דורש על שאלות הלכה שצצו ועלו . וכל זאת — לפני כינונו של המקדש . גם זכריה מדבר על _'הכהנים אשר לבית ה' צבאות' ( ז ג ) בשנה הרביעית לדריוש , עוד בטרם הושלמה בנייתו של המקדש . הוא מספר על אנשים הבאים אל הכוהנים 'לחלות אה פני ה" ולשאול אותם בענייני הלכה הנוגעים לחיי העם כולו ( פסוקים ב-ג . ( לפנינו אפוא מציאות דתית מבוססת וממוסדת , שבה התקיימו פולחן קרבנות ועלייה לרגל ללא מקדש , ונכונה רציפות בעבודת ה' בתוככי התהפוכות המדיניות של חורבן והתחדשות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help