sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:371

_מכן : 'ובשנה השנית לבואם ... בחדש השני' ( פסוק ח . ( פירוש הדבר _: הקמת המזבח וכינון עבודת קרבנות מלאה מתוארים כפעולה נפרדת ועצמאית , לפני הקמת המקדש ואפילו לפני שהונחו יסודותיו . כיצד קרה הדבר ? חז"ל התלבטו בשאלה זו , שהרי אף על פי שהמזבח עמד בחצר המקדש , קדושתו נבעה מקדושת המקדש . תשובתם היתה : 'שלושה נביאים עלו עמהם מן הגולה . אחד שהעיד להם על המזבח , ואחד שהעיד להם על מקום המזבח , ואחד שהעיד להם שמקריבין אף על פי שאין בית' ( בבלי , זבחים סב _ע''א . ( מכאן שהפעולה נעשתה בהתאם לדברי נביא , שחידשו הוראת שעה . את טעמה של הוראה זו נימקו אמוראים מאוחרים יותר בכך ש'קדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד _לבוא' ( שם קז ע"ב . ( בסיפור שבעזרא ג אין זכר לעוברות אלו , וגם בספרי הנביאים בני הדור אין התייחסות למערכת שאלות זו . מעמדת חגי לגבי 'פולחן המזבח' ( ראה להלן ) ניתן ללמוד שדעתו הייתה שונה מזו המיוחסת לו , או לזכריה ולמלאכי , על ידי חז"ל . ייתכן אפוא , שיש להסביר את העניין באופן שונה . העובדה ששבי הגולה נאספו לירושלים בחודש השביעי דווקא , והביטחון שבו ניגשו לבניית המזבח , מלמדים שלאמיתו של דבר לא היה במעשיהם משום חידוש : הם המשיכו מנהג קיים ונתנו לו תוקף מחודש . יתר על כן , יש אפילו לשאול , שמא גם סיפור זה עוצב על פי השקפותיו של מחבר עזרא נחמיה ואינו מתאר את מהלך המאורעות בדיוק מלא ? רישיון כורש כלל הרשאה לבניית הבית , תוך ציון תפקידו : 'אתר די ךבחין ךבחיןי ( מקום ש ( ב _0 זובחים זבחים ) ( עזרא ו ג , ( אך לא התייחס בנפרד למזבח . בהתאם לכך , הזקנים המתארים לפני תתני את מפעלו של ששבצר מיד לאחר קבלת רישיון כורש , מתייחסים רק להנחת יסודות המקדש ואינם מזכירים כלל הקמת מזבח ( עזרא ה טז . ( לעומת זאת , על פי עזרא ג , הפעולה הראשונה של שבי ציון הייתה דווקא הקמת המזבח וכינון פולחן קבע . נראה שיש מקום להרהר , שמא המזבח לא היה כלל חידושם של שבי ציון והיה קיים באותו מקום , 'על מכונתו , ' עוד קודם לרישיון כורש ולשיבת ציון . מתוך נטייתו לראות בשבי ציון בלבד את תושביה של פחוות יהודה , מחבר עזרא נחמיה ייחס להם ולמנהיגיהם את בניית המזבח , אך גם בתיאורו נשאר זכר למציאות שאינה קושרת את בניית המזבח להקמת המקדש . דעתנו נוטה לאפשרות זו , אך אין בידינו נתונים מספיקים כדי להוכיחה בוודאות . אל 'פולחן מזבח' ללא מקדש מתייחס גם חגי . בנבואה אל העם , שצורתה שאלת הלכה בענייני טומאה וטהרה , הוא _מכריז : 'כן העם הזה וכן הגוי הזה לפני , נאם ה , ' וכן כל מעשה ידיהם , ואשר יקריבו שם טמא הוא' ( חגי ב יד . ( חגי מתייחס בכל נבואותיו אל בניית המקדש ואל כל הקשור בו , וכן אף בנבואה זו , כפי שעולה בבירור מתוך המשכה בפסוק טו ואילך . כאן הוא עונה בתקיפות על שאלה , שאמנם אינה נשאלת במפורש אך משתמעת מן הנאמר : מדוע יש צורך נחרץ בבניית מקדש אם פולחן הקרבנות הסדיר מתקיים בין כך ובין כך ? תשובתו היא : 'ואשר יקריבו שם טמא הוא . ' העם טמא וקרבנותיו טמאים , ועל כן אין הברכה שורה בקרבו . רק בניית המקדש תסיר את הטומאה , _70 על משמעותו של תאריך זה ראה לעיל , _עמ' 351 והערה . 46 _71 לשון התיאור ברורה מאוד , ומודגשת בה הקביעות והסדירות של הפולחן . הוא מהווה סיכום , במינוח כוהני , של לוח קרבנות השנה , מעין זה שבבמדבר כח-כט . על כן לא נתברר לנו מדוע מכנה קויפמן פולחן זה כ'פולחן עראי' ( האמונה הישראלית , ד , _עמ' . ( 192

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help