sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:370

וכתוצאה מכך את היפגעותם ממעשיו של ישמעאל בן נתניה . לאור נתונים אלה , יהיה זה סביר להניח שתופעת העלייה לרגל הקיפה אנשים ממקומות נוספים , ואולי עלו לירושלים בחג הסוכות מכל שרידי היישוב שנותר בארץ לאחר החורבן . אף על פי שבית המקדש עצמו היה 'לשרפת אש' ( ישעיה סג י , ( הם הביאו עמם 'מנחה ולבונה ... להביא בית ה . " משמע שפולחן כלשהו המשיך להתקיים בתחום המקדש . האם ניתן ללמוד מכך שהפולחן בכללו היה מוגבל , ללא הקרבת קרבנות מן החי , או שמא זהו נתון המיוחד לאנשים אלה ואין ללמוד ממנו על הכלל ? ואם אמנם היה זה הכלל בתחילה , האם נשאר נוהג זה על כנו גם בהמשך התקופה ? על שאלות אלו אין בידינו להשיב . יש לשאול עוד אם העלייה לרגל הייתה חד פעמית , דבר שאירע מיד לאחר החורבן , ומתוך הזדהות פנימית עמו , או שנמשכה גם לאחר מכן ? גם על שאלה זו ניתן להשיב רק בדרך הסברה , ונראית בעינינו האפשרות השנייה מן הראשונה . אם היה בלבם של אנשי הצפון עוז רוח לעלות לירושלים מיד לאחר החורבן , בתנאים קשים שלאחר מלחמה ומתוך סיכון עצמי , סביר להניח שהמשיכו בכך גם לאחר מכן , כשנתייצב המצב המדיני והארץ שקטה . אין בידינו ידיעות נוספות ביחס לתקופת הגלות , אך הבעיה נמשכת גם בתחילת תקופת שיבת _ציוץ , ומכך ניתן אולי ללמוד לגבי מה שקדם לה . בספר _עזרא נחמיה מתואר בהרחבה כינון עבודת _ה' בירושלים , והתיאור מניח שני שלבים נפרדים : הראשון — הקמת המזבח , והשני — בניית המקדש . בעזרא ג מסופר כי עם בוא החודש השביעי נאספו העם 'כאיש אחד אל ירושלם' ( עזרא ג א , ( ואז הוקם המזבח : _'ויקם ישוע בן יוצדק ואחיו _הכהנים וזרבבל בן שאלתיאל ואחיו ויבנו את מזבח אלהי ישראל להעלות עליו עלות ככתוב בתורת משה איש האלהים . ויכינו המזבח על מכונתו י ' ( שם , פסוקים ב-ג . ( סיפור זה הוא רב עניין , ובעיקר בתאריכו . מתיאור המאורעות שקדמו , בפרקים אב , אין אנו יודעים באילו חודשים חלו המאורעות , ואין המחבר טורח להזכירם . אבל כאן נזכר לפתע החודש — הוא החודש השביעי , כמו בירמיה מא . במועד זה נאספים העם 'כאיש אחד אל ירושלמי . בניית המזבח המתוארת לאחר מכן איננה מוצגת כמטרת ההיקהלות לירושלים , אלא רק כהמשכה , כלומר : בואם כרוך בעלייה לרגל בחודש השביעי . ואמנם , החג היחיד הנזכר באותו חודש שביעי הוא חג הסוכות : 'ויעשו את חג הסכות ככתוב , _ועלת יום ביום במספר כמשפט דבר יום ביומו' ( פסוק ד . ( עוד מסופר שם שמאותה עת ואילך נתכנו על המזבח קרבנות סדירים ופולחן קבוע : _'ואחרי כן עלת תמיד ולחדשים ולכל מועדי ה' המקדשים ולכל מתנדב נדבה לה" ( פסוק ה , ( ומודגש שפולחן הקרבנות המלא נכון על המזבח מבלי שהיה המקדש קיים : 'והיכל ה' לא _יסד' ( פסוק ו . ( בשלב זה של האירועים עדיין לא הונחו אפילו יסודות המקדש , דבר שנעשה רק כמחצית השנה לאחר _68 קוכמן הגיע למסקנות מעניינות בדבר מעמדה המיוחד של ירושלים החל בימי כורש ואילך . הוא מעלה את האפשרות שגם בתקופה הניאו בבלית היה לאתר הפולחן בירושלים מעמד מוכר . ואולם באשר לאופיו הוא קובע שנולד 'לא לצורכי הקרבת עולות אלא כאתר להקרבת מנחה ולבונה ( ירמיה מא ה . ' ( כלומר , הוא מניח שהמתואר בירמיה מא ה היה הנוהג המחייב לכל אורך התקופה . ראה : קוכמן , יהוד מדינתא _, _עמ' . 26 _69 כתוב זה , וכן הנתונים בנחמיה ח , שימשו נקודת מוצא להבנת תולדות המועדים בישראל ובעיקר לשאלת מוצאו ותולדותיו של יום הכיפורים . ראה : י' ולהויזן , אקדמות לתולדות ישראל ( תרגום י' ברכיהו , ( תל אביב תרצ"ח , _עמ' 88 ואילך ; קויפמן , האמונה הישראלית , א , _עמ' . 218-217

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help