sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:369

הפולחן בירושלים מחורבן בית ראשון ועד חנוכת הבית השני עד כאן תולדות המקדש ותיאורי הקמתו במקורות העומדים לרשותנו . לפני שנעבור להיבטים אחרים של הנושא , נראה לנו שיש להשלים את הדיון בשאלה נוספת : האם 'תולדות המקדש' בתקופת שיבת ציון הם גם 'תולדות הפולחן ? ' ביתר דיוק : מה התרחש ביהודה מבחינת פולחן ה' בימים שמחורבן המקדש על ידי נבוכדנאצר בשנת 587 / 6 לפסה"נ ועד _כינון העבודה בו בימי _דריוש _, עם חנוכתו בשנת 517 לפסה"נ ? במקרא עומדים לרשותנו טקסטים אחדים המאפשרים לענות על שאלה זו , לפחות באופן חלקי . נקודת המוצא הראשונה היא בירמיה מא . הפרק עוסק בהריגתו של גדליהו בן אחיקם ותוך כדי התיאור הוא מספר : 'ויבאו אנשים משכם משלו ומשמרון , שמנים איש מגלחי זקן וקרעי בגדים ומתגדדים , ומנחה ולבונה בידם להביא בית ה" ( ירמיה מא ה . ( המועד — 'בחדש השביעי' ( שם , פסוק א ) מלמד כי אנשים אלה עלו לרגל , כנראה למועד חג הסוכות , לבית _ה' אשר בירושלים . משמע שחודשים אחדים לאחר שריפת בית המקדש וחורבן ירושלים , כשהארץ נתונה עדיין במצב של אי שקט והדרך בוודאי רבת סכנות , המשיכו אנשים מן הצפון לעלות לרגל לירושלים . הם נהגו מנהגי אבלות : 'מגלחי זקן וקרעי בגדים ומתגדדים , ' והביאו עמם 'מנחה ולבונה' לבית המקדש . לסיפור זה אין המשך , והשאלה היא , מה ניתן ללמוד ממנו ? העובדה שהאנשים באים מן הצפון איננה מלמדת שהעלייה לרגל הייתה מוגבלת דווקא לארץ שומרון . פרט זה דרוש היה כדי להסביר את בואם של האנשים למצפה , הנמצאת בדרכם לירושלים , _66 ספר _עזרא נחמיה מקדים את עזרא לנחמיה וקובע את תאריך עלייתו של עזרא בשנה השביעית לארתחשסתא ואת שנת עלייתו של נחמיה לשנה העשרים לארתחשסתא . אם פעילות עזרא חלה _הייס מילר ( לעיל , הערה , ( 10 _עמ' ; 509-503 ויליאמסון _, _עזרא נחמיה _* _, עמ _£ _\* _' _1 _ג _( _£ _/ _1- _ג _. _" זו הדעה המקובלת , וראה פירושים למקום . חוקרים אחדים סבורים שאנשים אלה עולים לרגל למצפה בימי ארתחשסתא הראשון , הרי שיש לקבוע את מועד עלייתו לשנת 458 לפסה '' נ , אבל רבים מייחסים אותה לימי ארתחשסתא השני , או מניחים שחל שיבוש בתאריך שבעזרא ז ח . העניין נידון במחקרים רבים , וראה סיכום וביבליוגרפיה אצל ולא לירושלים ; ראה , למשל : מ' אילת , 'הסטוריה והסטוריוגרפיה כספר שמואל , ' שנתון למקרא ולחקר המזרח הקדום , ג ( _תשל"ט , ( _עמ' , _17 הערה . 43 המחבר יוצר קו של המשכיות בין שני הדורות על ידי מעבר מעזרא ו לעזרא ז באמצעות המילים : ' ואחר הדברים האלה' ( עזרא ז א , ( שבאמצעותן הוא מדלג על תקופה של קרוב לשבעים שנה , לדעת המקדימים את עזרא , והרבה יותר מזה , לדעתם של המאחרים אותו . אחד הביטויים לסימטריה בין הדורות הוא תיאור מנהיגיהם . בכל דור עומדים בראש העם שני מנהיגים : זרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק בדור הראשון , נחמיה בן חבליה ועזרא הסופר בדור השני . תפיסה סכימאטית זו מעוררת קשיים היסטוריים בולטים , אבל היא המאפיינת את השקפתו ההיסטורית של מחבר הספר . אחת התוצאות של השקפה זו היא דחיקת האישים האחרים שפעלו בתקופות הנידונות . לענייננו , נפגעה מכך דמותו של ששבצר , שנדחקה לקרן זווית , ופעולותיו הועברו לזרובבל בן שאלתיאל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help