sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:368

ההיסטוריוגרפי , אשר כתוצאה ממנו חלה הרחבה נוספת בתחומי פעולתו של זרובבל , הן מצד זמנה והן מצד תוכנה , והוא נתפס כאחראי למעשים ולפעולות שנעשו על ידי אחרים . יתר על כן , לכאורה היה בידי בעל עזרא נחמיה נתון היסטורי שעל פיו ניתן היה לייחס את הנחת היסודות לזרובבל . בנבואתו על זרובבל אומר זכריה : _'ידי זרבבל יסדו הבית הזה וידיו תבצענה' ( זכריה ד ט . ( למה מתכוון כאן זכריה ? האם להנחת אבן הפינה , מיד לאחר הצהרת כורש , או לחידוש הבנייה בשנת שתיים לדריוש ? יש לזכור כי זכריה החל להינבא 'בחדש השמיני בשנת שתים _לדריוש' ( זכריה א א , ( ובנבואתו מתגלה השקפה היסטורית ברורה . לדידו , ההווה שבו הוא פועל הוא נקודת המפנה בתולדות העם . עד כאן — חורבן ועזובה , תקופה של זעם אלוהי , הנמשכת ללא הפוגה זה שבעים שנה ( א יב ; ז ד ;( מכאן ואילך — תקופה _חדשה : 'ועתה' ( ח יא . ( זכריה מכנה את תקופת האופל 'לפני הימים ההם , ' או 'הימים הראשונים' ( ח י-יא , ( ואת תקופת הגאולה : 'בימים ההם' ( ח ו . ( המפנה הוא 'בימים האלה , ' 'ביום יסד בית ה' צבאות ההיכל להבנות' ( ח ט . ( מכלל נבואתו של זכריה נראה שאין הוא מתייחס כל עיקר לאירועים של ימי כורש , בשנת 539 לפסה"נ או מיד לאחריה , וכל עניינו במה שקורה עתה , בזמנו , בשנה השנייה לדריוש . * הן בדברים המופנים לזרובבל ' , ידי זרבבל יסדו הבית הזה , ' והן בדברים המופנים לעם ' , ביום יסד בית ה' צבאות ההיכל להבנות , ' מתייחס זכריה לתקופתו בלבד ולא למה שקדם לה . ההתחלה החדשה של הבנייה היא היא ייסודו , וזרובבל , האחראי לה , הוא שיביאה לידי סיום . ואולם , מחבר עזרא נחמיה , שכתב היסטוריה במרחק זמן ולא דברי נבואה על רקע זמנם , קיבל את דברי זכריה כפשוטם . על פי הידע שבידיו הוא קבע כי הנחת יסודות המקדש הייתה בימי כורש , אך בניגוד לתעודה שהוא עצמו הביא בעזרא ה טז , ייחס אותה לזרובבל ולא _לששבצר בשעה שתיאר את מהלך האירועים . הבנה זו עולה בקנה אחד עם השקפה נוספת המאפיינת את תפיסתו ההיסטורית של מחבר עזרא נחמיה . מחבר הספר מתאר את תקופת שיבת ציון כולה בצורה סימטרית , כמשתרעת על פני שני דורות : דור שיבת ציון ובניין המקדש ( עזרא א , _0- ודור עזרא ונחמיה ( עזרא ז עד סוף _הספר . ( 62 כפי שהראו חוקרים _אחדים , אין ללמוד זאת מעצם השימוש בשורש _'יסד , _' מפני שבלשון המקרא משמש יס '' ד הן במשמע של הנחת יסודות ממש והן במשמע של חידוש הבניין . ראה , בין _היתר : _" 1116 _? _01111 _( _13110118 _0 _^ _1116 _560011 _( _1 _. 4 . , _מ 232-235 _061510 _. קק 16 ( 1966 ) , , _ _¥ 7 _, י 16 ק 1 _ק ; 76 _ז ( לעיל , הערה , ( 55 _עמ' , 86 הערה . 59 _63 פרשנים אחדים רואים במלים 'בימים ההם' שבפסוק ו גלוסה . כך , למשל , כותב מיטשל : ' למילים אלה אין כל מובן בהקשר הנוכחי' ( מיטשל , חגי וזכריה , _עמ' , ( 209 אבל אין הוא מבהיר במה הוא מתקשה . וראה גם : פטרסן , חגי וזכריה , _עמ' . 301 עורכי _הביבליה הבראיקה _( _6 _^ _8 _) קובעים בפסקנות , וללא כל סיוע , כי המילים הן תוספת . ואולם , שימוש דומה מצוי גם בזכריה ח _כג , והמילים משתלבות יפה בתפיסת הזמן של זכריה . _** חגי וזכריה מתייחסים אל הנעשה בתקופתם כאל חידוש גמור ואינם מזכירים מאומה ממה שהיה לפניהם . השאלה היא אם יש ללמוד מדבריהם _ימשתיקתם שאמנם לא נעשתה כל פעולה בשנים שקדמו להם , וכי יסודות הבניין הונחו לראשונה בימי _דריוש . לאור כלל הנתונים של ספר _עזרא נחמיה , תהיה זו מסקנה קיצונית , ויש להניח כי פעולה כלשהי נעשתה כבר בתקופת כורש . הצגת הדברים בדרך זו נקבעת על ידי השקפותיהם של חגי וזכריה על תהליך הגאולה ; וראה עור להלן , _עמ' _65 . 370-369 על תפיסה היסטורית זו , ועל יחסה למציאות ההיסטורית ראה : יפת , ההיסטוריוגרפיה המקראית , _עמ' . 180-178

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help