sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:367

מתי הונחו יסודות _המקדש אם שיחזרנו נכונה את המציאות ההיסטורית , עולה כמעט מאליה השאלה , מה גרם לבעל ספר _עזרא נחמיה לייחס את הנחת יסודות המקדש לזרובבל ? נראה לנו כי ניתן להסביר זאת בצירוף של גורמים אחדים , מהם המשותפים לכל תהליך של כתיבה היסטורית המרוחקת מן האירועים , ומהם המיוחדים להשקפותיו של מחבר הספר . ראינו כי דמותו ופועלו של _ששבצר לא השאירו את רישומם בזיכרון העם , וכי כבר בימי דריוש הייתה דמותו רחוקה ובלתי נודעת . עם זאת , נשאר בתודעת העם זכר הקשר שבינו ובין העברת כלי המקדש מבבל לירושלים . לעומת זאת , דמותו של זרובבל הלכה והתחזקה , עד שתפסה את מלוא הבמה ההיסטורית . לנתונים אלה כוח מדרבן בתהליך _60 בכך מבטא דריוש למעשה את היות המקדש ' _מקדש מלך' והיות המלך הפרסי ממלא מקומם וממשיכם של מלכי יהודה . קרבן ל'שלום הקיסר' נהג ביהודה גם בתקופת שלטון רומא , והפסקתו היתה אות לתחילת המרד הגדול . ראה : יוסף בן מתתיהו , מלחמת היהודים , ב יז ב . מקובלת הדעה כי יש לראות את שתי התופעות כרצף אחד , לכל אורך התקופה . ראה , למשל : _בן ששון ( לעיל , הערה , ( 8 _עמ' . 164 _" עובדה זו זכתה לפירושים רבים , והקיצוני שבהם הוא שבעקבות התסיסה המשיחית ביהודה סולק זרובבל מתפקידו ואולי אף הוצא להורג . ראה , בין היתר : 1 _§ 6 ט _101103 _§ _6 _( _1 ? _מ _16 _01 _ת" _, _מ _13 _זז _1 _.. _\^ _3161 , _. _/ _#£ _5 _, 13 י _1121015 ק _8 _מכ _10 _0 _מ _0 _? _111106 _^ _165513 73-79 _. קק . ( 1954 ) _, הדבר עשוי להסביר את אי הזכרתו של זרובבל , אך לא את השתיקה ביחס ליהושע בן יהוצדק . וראה גם : יפת , ששבצר וזרובבל _, _עמ' 82 ואילך . הדרוש לפולחן המקדש : 'פרים ואילים וכבשים לעולות לאלוהי השמים , חטים , מלח , יין ושמן , כמצות הכוהנים אשר בירושלים' ( פסוק ט . ( כל זאת כדי שיהיו מעלים 'ניתוחים' לאלוהי השמים ומתפללים לחיי המלך ובניו ( פסוק י . ( נקבעה סנקציה חמורה לכל מי שיפר פקודה זו : ייעקר עץ מביתו והוא ייתלה עליו , וביתו ייחרב ( פסוק יא . ( בצו זה מאשר דריוש את תוקפו של רישיון כורש , ובו זכותם של היהודים לממן את בניית המקדש מאוצר המלוכה , והוא מוסיף עליו זכות לממן את צורכי המקדש השוטפים מאותו מקור . עם זאת , הוא מחייב את כוהני ירושלים בתפילה יומית לחיי המלך ובניו . התיאור בעזרא ו מסתיים בציון מפורש של השלמת בניית המקדש , _בג' באדר , שנת שש למלכות דריוש ( פסוק טו . ( לפיכך , ניתן לומר כי למעשה לא נמשכה מלאכת הבנייה אלא חמש שנים — מן השנה השנייה ועד השנה השישית של דריוש . לפי עדות ספר עזרא נחמיה חברו כל הגורמים להצלחת המשימה , אם כי דווקא בהקשר זה אין זכר למנהיגי העם , זרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק . וכך סיכום דבריו : 'וזקני היהודים בונים ומצליחים בנבואת חגי הנביא וזכריה בן _עדוא , ובונים ומסיימים בצו אלוהי ישראל ובצו כורש ודריוש וארתחשסתא מלך _פרס' ( פסוק יד . ( עוד מסופר בעזרא ו כי אנשי יהודה חגגו את חנוכת המקדש בשמחה ובהקרבת קרבנות : מאה פרים , מאתיים אילים וארבע מאות כבשים , וכן _שנים עשר צפירי עזים , קרבן חטאת לשנים עשר שבטי ישראל ( פסוקים יז-יח . ( לאחר מכן נכונו במקדש סדרי עבודה קבועים : כוהנים ולוויים לפי מחלקותיהם ( פסוק יט . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help