sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:366

כי _ה' צבאות שלחני אליכם' ( זכריה ו טו . ( ואולם , דומה כי שנתיים לאחר מכן , בשנת ארבע לדריוש , כבר קיימת התקדמות של ממש בבניית המקדש , אמנם , זכריה איננו מציין זאת במפורש , אבל הוא מביא עדות מעניינת על שאלה הלכתית שהועלתה לפני הכוהנים והנביאים בירושלים : _'האבכה בחדש _החמשי , הנזר כאשר עשיתי זה כמה שנים' ( זכריה ז ג . ( השאלה כרוכה ללא ספק בבניין ההולך ונבנה . האם עתה , עם השינוי הצפוי במציאות החורבן , יש עדיין מקום לשמור את ימי האבל שהיו נהוגים בישראל מאז חורבנו של מקדש שלמה ? זכריה איננו עונה על השאלה באופן ישיר , אלא פונה אל העם בדברי תוכחה : 'כי צמתם וספוד בחמישי ובשביעי וזה שבעים שנה הצום צמתני אני ? וכי תאכלו וכי תשתו הלוא אתם האבלים ואתם השתים' ( שם , פסוקים ה-ו . ( הצום , מחד גיסא , והאכילה והשתייה , מאידך גיסא , הם עניינו של העם ולא עניינו של אלוהים . אבל יחד עם זאת הוא חוזר ומנבא לעם נבואת ישועה : 'כה אמר _ה' צבאות , צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמעדים טובים' ( ח יט ;( משמע , אין הוא קורא לביטול הצומות לאלתר , אבל מנבא לעתיד על הפיכתם לימי שמחה ומועד . המידע שבספר _עזרא נחמיה על חידוש הבנייה בראשית ימי דריוש מוסיף עניינים אחדים בעלי היבט מדיני . מהתיאור בעזרא ה אנו למדים שמיד לאחר חידוש העבודה במקדש הגיעו למקום נציגי השלטון הפרסי : תתני פחת עבר הנהר , שתר _בחני ופמלייתם ( עזרא ה ג . ( מה הביא להופעתה של משלחת רמת דרג כל כך בקצה הדרומי של פחוות עבר הנהר ? האם עלינו ללמוד מכאן כי השליט העליון של הפחווה נהג לערוך ביקורי קבע כדי לפקוח עין על הנעשה ? או שמא היה זה ביקור מיוחד , שנקבע על ידי הנסיבות ? המקורות אינם מפרטים _בעניין זה , ולא נותר לנו אלא להעלות סברות . כך ניתן לשער שסיבת הביקור נעוצה ביוזמה מיוחדת של אויבי יהודה , בדומה למתואר בעזרא ד ; כנגד הסבר זה יש לומר כי מחבר עזרא נחמיה , שנימוקים מעין אלה חוזרים בספרו מדי פעם , איננו מביא אותם בנקודה זו ואיננו מספר על מעורבותם של 'צרי יהודה ובנימין . ' ואולי ניתן לשער כי כתוצאה מחידוש הבנייה חלה הפרעה כלשהי בתשלום המסים לשלטונות פרס , ואם כך , הרי ביקור כזה יהיה מובן . הבאנו לעיל את תמצית תיאורו של ספר _עזרא נחמיה בנקודה היסטורית זו . אך ראוי לציין כי לאחר שדריוש מאשר את טענתם של זקני היהודים בדבר מציאותו של רישיון _כורש , הוא מצווה על תתני פחת עבר הנהר להתרחק מן המקום , להניח לפחה המקומי ולזקני היהודים לבנות את המקדש , ולסייע במישרין לבניית בית המקדש . בשדר קצר ותקיף מאוד הוא מעביר אליו פקודה רשמית מפורטת , מה עליו לעשות כדי לסייע לזקני היהודים לבנות את בית האלוהים הזה ( עזרא ו חא : ( ההוצאה לבניית המקדש תינתן , ללא דיחוי , מרכוש המלך , כלומר : ממסי עבר הנהר , כדי שהעבודה תתנהל ללא הפרעה ( פסוק חב ;( מלבד זאת , תינתן מאוצר המלוכה הקצבה יומית קבועה לכול _57 _דעה זו מוסכמת על הכול . ראה הפירושים לזכריה , כגון : מ' _זר כבוד , זכריה , בתוך : תרי עשר ב ( דעת מקרא , ( ירושלים תשל"ו _, _עמ' כה-כו ; וכן : מיטשל _, חגי וזכריה , _עמ' 194 ואילך ; רודולף , חגי וזכריה , _עמ' ; 136-135 פטרסן , חגי וזכריה , _עמ' ; 283 מייסון _, חגי , זכריה ומלאכי , _עמ' 66 ועוד . _* עזרא ג ג ; ד ד-ז , ח ואילך , כג-כד ; נחמיה ב יט ; ג לג-לד ; ד א-ב , טז . _59 לעיל , _עמ' . 354-350

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help