sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:365

בירושלים היה יוצא דופן מבחינה זו , מפני שמלכתחילה לא נמצאו בו פסלי אלים . מנקודת מוצא זו מובנת החשיבות הרבה שיוחסה להחזרת כלי בית המקדש ששדד נבוכדנאצר . הם נכללים במפורש _ברישיון כורש ( עזרא ה יד-טו , ( הנביא המנחם מקדיש נבואה מיוחדת להוצאתם מבבל ( ישעיה נב יא-יב _, ( ושני הסיפורים על תולדות המקדש מתייחסים אליהם ( עזרא א ז-יא ; ה יד-טו . ( עם כינון שלטונו בבבל מינה כורש פחה חדש ליהודה , ששבצר , שפרטים על דמותו ואישיותו לא נודעו לנו . כפחה היה אחראי לניהול ענייני הפחווה מטעם כורש , ונוסף על כך הוטל עליו תפקיד מיוחד , הנזכר במפורש — בניית בית המקדש . כאשר נסע הפחה למקומו , קיבל לידיו את כלי בית המקדש והעבירם עמו לירושלים . הפרט היחיד הידוע לנו על פעולתו של ששבצר ביהודה היא הנחת יסודות בית המקדש ( עזרא ה טז . ( מכאן ואילך נפסק לגמרי רצף המידע שבמקורותינו . העובדה הבולטת ביותר היא שהמקדש לא נבנה , ומתיאוריהם של חגי וזכריה , שנים לאחר מכן , עולה תמונה מדכאה של עזובה וחוסר מעש . ניתן להציע הסברים שונים למהלך המאורעות באותה עת . ייתכן שלא עמדו לששבצר כוחו הארגוני או סגולתו כמנהיג כדי לבצע את בניית המקדש ; ייתכן שמערכת המסים של פחוות יהודה , שמהם אמור היה לבוא המימון לבניית המקדש , לא תאמה את המפעל הגדול הזה ; ואולי ששבצר לא האריך ימים לאחר בואו לירושלים ופעולתו נקטעה באיבה . האופן שבו מתייחסים אליו זקני יהודה לאחר זמן מלמד שפעולתו לא השאירה רושם , והאיש כמעט ונשכח . המפנה בתולדות המקדש חל בימי המלך השלישי למלכי פרס , הוא דריוש . על במת ההיסטוריה מופיעות שתי דמויות חדשות : זרובבל בן שאלתיאל _, נכדו של יהויכין מלך יהודה , ויהושע בן יהוצדק _, נכדו של שריה , הכוהן הגדול האחרון במקדש שלמה . שני אלה באו ליהודה מבבל , אך הנסיבות המדויקות לעלייתם אינן ידועות לנו . על יהודה עבר גל גואה של ציפיות משיחיות , שנקשרו בעיקר בדמותו של זרובבל , נכד יהויכין ונצר לבית דויד . חגי חבריה עוררו את העם לפעולה , למאמץ משותף לבניית המקדש . העם התלכד סביב מנהיגיו ובנה . דברי חגי וזכריה , שהם מקור כה חשוב לתקופה זו , מספרים על חידוש הבנייה _: 'ויער ה' את רוח זרבבל בן שלתיאל פחת יהודה ואת רוח יהושע בן יהוצדק הכהן הגדול ואת רוח כל שארית העם ויבאו ויעשו מלאכה בבית ה' צבאות _אלהיהם' ( חגי א _יד . ( שני הנביאים אינם מספרים על סיום הבנייה . בנבואותיהם הקיימות בידינו סיום זה הוא עדיין חזון לעתיד . חגי מנבא על זעזוע עולמי : 'והרעשתי את כל הגוים ובאו חמדת כל הגוים ומלאתי את הבית הזה כבוד אמר ה' צבאות ... גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון אמר ה' צבאות' ( חגי ב ז-ט . ( גם זכריה רואה את השלמת הבניין כעניין לעתיד : 'ורחוקים יבאו ובנו בהיכל ה' וידעתם _54 _א _16 _^ _0856 _18 - _ק _1 _מ _1116 _76 י _6 _, _ץ _. ? . 11 . _\^ _0 קק 23 ( 1972 ) , , קק 1 _ו , _17 5 _16 ז _161 _ת' _ץ _11 _טח _11 _מ _€0 _55 166-181 וראה ביתר הרחבה : יפת , ששבצר וזרובבל _, _עמ' 94 ואילך . _56 על מוצאו של זרובבל מבית דויד יש ללמוד מחגי ב כא-כג _, ומדברי הימים א , ג יז-יט . על הבעייתיות הכרוכה בכך ראה , בין היתר : י' ליוור , תולדות בית דוד , ירושלים תשי"ט _, _עמ' 8 ואילך . על ייחוסו של יהושע ניתן ללמוד ממלכים ב , כה יח ( ירמיה נב כד ) ומדברי הימים א , ה מ-מא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help