sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:364

תולדות בניית המקדש לאחר שכבש כורש את בבל , במסגרת מדיניותו הכללית , העניק רישיון לאנשי יהודה לחזור ולשקם את בית המקדש בירושלים . כורש נטל על עצמו לממן מכספי האוצר הפרסי את מלאכת הבנייה , _ולכן נתן את דעתו למידות הבניין ולדרך בנייתו . במסגרת מדיניותו הכוללת של שיקום המקדשים , החזיר כורש למקדשים השונים את פסלי האלים שנשדדו מהם או שהועברו ממקומם . המקדש _51 כך _קויפמן , האמונה הישראלית , ד , _עמ' 52 . 167-166 חגי א א ; ב א , _כד ; זכריה ב ז ; ד ו-י ; עזרא ה ב . _53 ראה : _אולמסטר ( לעיל , הערה , ( 35 _עמ' 51 ואילך ; _( _161 _! _± _1 _\ _4 _^ _136- _ת _11 _י _5 _€ _> _ט _1 _* _7116 _0 _> _' _1 _, _ז _. _4 _. _^\ _1 _)\ קק 25 ( 1983 ) , , _31 ? _0110 _/ , . / 507 _ח _0 _ק _1 _ז 1 < _1 _11 _מ _0 _ת _1 83-97 הוא מנהיג העם , 'המנהיג המשיחי , הסודי . ' על כן ניתן היה לייחס את הנחת יסודות המקדש לכל אחד מהם והדבר נקבע על ידי נקודת המוצא של המספר . יתרונם של פתרונות אלה הוא בכך שהם מסלקים את הקושי על ידי ביטול הניגוד בין שתי העדויות , ומכאן הגדרתם כ'הרמוניסטיים ; ' חסרונם הוא שאין להם כל סיוע , מלבד עצם הקושי שהם באים לפתור . מלבד השאלה ההיסטוריוגרפית — כיצד ייחס בעל ספר עזרא נחמיה את הנחת היסודות לשני אישים שונים ? — קיים בראש ובראשונה קושי היסטורי : על פי כל אחד מן המקורות העומדים לרשותנו — עזרא נחמיה , חגי וזכריה — זרובבל בן שאלתיאל פעל בימי דריוש , או , ביתר דיוק , בראשית מלכות דריוש ; ואילו לפי התיאור של עזרא _א-ג כהונתו החלה בעלייה בימי כורש ונמשכה עד ימי דריוש , כלומר , לפחות שמונה עשרה שנים . ספק רב אם ניתן להסביר נכונה את האירועים ההיסטוריים בתקופת דריוש , ובעיקר את מקומו של זרובבל בנבואות חגי וזכריה , אם נראה את כהונתו בתקופת דריוש כסופה של פעילות בלתי נפסקת שהחלה בימי כורש . נראה לי כי נוכל להבין כהלכה את נבואת חגי על זרובבל , שבה הוא תולה בו תקוות משיחיות מרחיקות לכת ( חגי ב כ-כג , ( רק אם נניח שהיא כרוכה בעצם הופעתו של זרובבל בזירה ההיסטורית . בהופעתו של נכד יהויכין רואה חגי אות לבאות , פתח למפנה במהלך ההיסטוריה , והוא מנבא בהתרגשות : 'אני מרעיש את השמים ואת הארץ ... ביום ההוא נאם ה' צבאות אקחך זרבבל בן שאלתיאל עבדי , נאם ה , _' ושמתיך כחותם כי בך בחרתי , נאם ה' צבאות' ( חגי ב כא-כג . ( גם מנבואת זכריה משתמע כי הופעת זרובבל היא חידוש , חלק מתשובתו של ה' לזעקה : 'עד מתי ה" ( זכריה א יב . ( לאחר שבעים שנות זעם ייבנה המקדש וזרובבל הוא אשר יבנה אותו . עצם פעולתו של זרובבל היא האישור לנבואת זכריה : 'וידעת כי ה' צבאות שלחני אליכם' ( ד ט . ( מניין תחושת החידוש , המפנה _והמהפך בהיסטוריה העולמית , אם זרובבל איננו אלא מנהיג זקן , שראשית פעולתו בימי כורש , שפעל בימי כורש וכנבוזי , ומאחוריו שמונה עשרה שנות מנהיגות שלא השיגו דבר ? עלינו אפוא לפתור את הקושי בשני שלבים : לנסות לשחזר במידת האפשר את מהלך המאורעות , תוך התחשבות מרבית בחומר המצוי בידינו ובשיקולים המתלווים אל השימוש בו ; ולאחר מכן — לנסות להבין את הרקע לתמונה המצטיירת בספר עזרא נחמיה . לאור השיקולים שהועלו לעיל , נראית לנו תמונת המאורעות ההיסטוריים בדרך שתתואר להלן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help