sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:363

מנהיגיהם : זרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק ( א ה ; ב א ואילך . ( אלה עולים לירושלים בקהל רב , ומיד עם עלייתם — עוד לפני שהתיישבו במקומותיהם — הם מנדבים סכומי כסף גדולים לצורכי המקדש ( ב סח-סט . ( כשהם נפנים למלאכת הבניין הם מכינים את החומרים הנחוצים לשם כך : נותנים 'כסף לחצבים ולחרשים ומאכל ומשתה ושמן לצדנים ולצרים להביא עצי ארזים מן הלבנון אל ים _יפוא' ( ג ז ;( ובשנה השנית לבואם , בחודש השני , הם מניחים את יסודות המקדש ( פסוקים ח-י . ( כל הפעולות האלה נעשות , על פי התיאור , על ידי כלל שבי הגולה , ובראשם שני מנהיגים : זרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק ( ג ב , ח . ( ההבדל בין תיאור זה ובין עזרא ה יג-טז נעוץ לא רק באדיבותו היתרה ובתשומת הלב לפרטים רבים _שאץ להם זכר בפרק ה , אלא בעיקרי העניינים : לא ששבצר הוא העולה ומניח את היסודות לבניין , אלא זרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק . לא פחה הוא העומד בראש העם אלא אנשים שהם 'ראשי האבות ליהודה ובנימן והכהנים והלוים' ( א ה וכן ב ב . ( תואריהם הרשמיים של מנהיגים אלה אינם נזכרים , אם מחמת שלא היה להם תואר כזה או מפני שהמחבר מבקש להתעלם ממנו . אץ זו פעולת אדם יחיד , שפרטיה המדויקים אינם נמסרים , אלא מפעל משותף של עם ישראל כולו . הקושי הבולט ביותר הוא כמובן הניגוד המפורש בעניין הנחת יסודות הבניין : האם הונחו בידי ששבצר או בידי זרובבל ויהושע ? בתולדות המחקר הוצעו דרכים אחדות לפתרון השאלה . הכיוון ההרמוניסטי ביקש לזהות את זרובבל וששבצר , כגון בדברי הפירוש של ר' משה קמחי ( המיוחס לראב"ע : ( 'ששבצר הוא זרובבל ונקרא כן בלשון כשדים , ' ובעקבותיו אחרים . באופן דומה הניחו אחרים כי אמנם היו ששבצר _וזרובבל שני אישים שונים , אך מחבר הספר ראה אותם כאיש אחד ומכאן חוסר ההיגיון בכתיבתו . פתרון אחר בעל כיוון הרמוניסטי הוא ראייתם אמנם כשני אישים שונים , שפעלו בתקופה אחת ומילאו תפקידים שונים : ששבצר הוא הפחה , המנהיג הרשמי והגלוי , נציג השלטון הפרסי ; וזרובבל _47 בתיאורים אלה בולט הדמיון לתיאור בניית מקדש שלמה . ראשית , מדובר בהסכם עם הצידונים והצורים , לפיו יספקו הללו עצי ארזים לבית המקדש תמורת 'מאכל ומשתה ושמן ; ' בכך יש חפיפה להסכם של שלמה עם _חירם מלך צור ( מלכים א , ה כג-כה . ( נקודה שנייה היא התיאור המפורט של דרך הבאת העצים : 'מן הלבנון אל ים _יפו . ' מעניין הדבר שיפו אינה נזכרת במלכים א , ה . עבדי חירם אמורים להוריד את הארזים 'מן הלבנון ימה , ' ומשם יהיו מובלים בדוברות 'עד המקום אשר תשלח _אלי' ( שם , פסוק כג . ( התיאור המקביל בדברי הימים ב , ב טו מזכיר בהקשר זה את ים יפו , ונראה שגם עזרא ג וגם דברי הימים ב , ב משקפים את המציאות הימית של תקופת הבית השני . נקודה שלישית היא המועד להנחת יסודות הבניין : 'בחודש השני' ( עזרא ג ח , ( המקביל למועד הנחת היסודות על ידי שלמה ( מלכים א , ו א . ( השאלה העיקרית היא , אם מקורה של ההקבלה הוא בפעולותיהם של שבי ציון , אשר ביקשו לחקות את המקדש הראשון , או בתיאוריו של ההיסטוריוגרף שביקש ליצור הקבלה כזאת . לאור מה שנתברר לעיל על המצב הכלכלי ביהודה באותה תקופה , על פי עדויותיהם של חגי וזכריה , ולאור דברי חגי : 'עלו ההר והבאתם עץ ובנו הבית' ( _חגי א ח , ( ספק אם ניתן לאשש את הסבירות ההיסטורית של שתי הנקודות הראשונות . לגבי הנקודה השלישית אין בידינו דרך לבחון את הדבר . _ה ראה : יפת , ששבצר וזרובבל , עכל _49 . 86-80 וראה : א' _ברטל , 'ושוב — מיהו ששבצר , ' ? בית מקרא , כד ( תשל '' ט , ( _עמ' . 369-357 _י _* כגון : _6 _* _' _א 0 / _131-861 _, _? _ז _} _11510 _* _ן _0111 , _77 א 5 _\ _1 . _. מ 308 _. ק _; _¥ _01 _^ 1958 , וכן _רודולף , עזרא ונחמיה , _עמ' , _62 , _29 , 7 ואחרים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help