sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:362

תרגום : אבל , בשנת אחת _לכורש מלך בבל , כורש המלך נתן צו לבנות את בית האלוהים הזה . ואת כלי בית האלוהים , של זהב וכסף , שהוציא נבוכדנצר מן ההיכל בירושלים ונשאם להיכל של בבל - הוציאם כורש המלך מן ההיכל של בבל וניתנו ל ( איש ) ששבצר שמו , אשר מינה לפחה . ויאמר לו : כלים אלו קח , הבא והנח אותם בהיכל אשר בירושלים ובית האלוהים ייבנה על מקומו . אז ששבצר זה בא , הניח את יסודות בית האלוהים אשר בירושלים ומאז ועד עתה הוא נבנה ואינו נשלם ( ה יג-טז . ( האיש שבמרכז התמונה הוא ששבצר , אף על פי שהאופן שבו הזקנים מתייחסים אליו : ( האיש אשר ) ששבצר שמו מלמד שדמותו כבר דהתה במרחק השנים . מלבד שמו אנו שומעים על אודותיו את הפרטים הבאים _: כורש מינה אותו לפחה , נתן בידיו את כלי המקדש כדי להביאם לירושלים , ומינה אותו במפורש לבנות את בית המקדש ( פסוק טו . ( ששבצר הגיע לירושלים והניח את יסודות המקדש , אך לא כילה את מלאכת בנייתו ( פסוק טז . ( תיאור זה אינו חופף את המצוי בעזרא א-ג . הוא שווה לו בפרטים אחדים , סוטה ממנו במקצת בפרטים אחדים , ונוגד אותו לחלוטין בפרטים אחרים . צד הדמיון נוגע לכלי בית המקדש . הזכרנו לעיל שעניין החזרת הכלים נכלל במפורש בצו שניתן על ידי כורש , כפי שהוא מובא בעזרא ו ג-ה , ותיאורם של הזקנים הולם את הצו הזה לגמרי . מצד אחר , אין הפרט הזה נכלל בהכרזת כורש שבעזרא א ב-ד . אבל בהמשכו של הסיפור בפרק א מתאר המחבר , בהתאמה לסיפורם של הזקנים , שהמלך כורש הוציא את כלי בית המקדש ומסרם לששבצר , והוא העלה אותם לירושלים ( פסוקים זיא . ( הסיפור בפרק א מדגיש גם הוא , כמו הסיפור בפרק ה ורישיון כורש בפרק ו , שכלים אלה הוצאו מלכתחילה מן המקדש בירושלים והובאו לבבל על ידי _נבוכדנאצר ( א ז ; ה יד ; ו ה . ( ואולם , בעוד שלפי הרישיון וסיפור הזקנים הובאו הכלים על ידי נבוכדנאצר _ל'בבל' ( ו ה ) או 'להיכל של _בבל' ( ה יד , פעמיים , ( מדגיש המספר בפרק א שהכלים הובאו על ידי נבוכדנאצר ל'בית _אלהיר ( א ז . ( כן נוספים שם תיווכו של _מתרדת הגזבר , שלא נזכר במקומות האחרים , ופירוט הכלים השונים ומספרם . _שער בפרט חשוב הוא תוארו של ששבצר . על פי עזרא ה , כורש מינה את ששבצר לפחה ( ה יד , ( ואילו בעזרא א מתואר ששבצר בכינוי 'הנשיא ליהודה' — כינוי יחידאי , שמשמעותו המדויקת נתונה בוויכוח ארוך . הדיון בשאלה זו , שנובעות ממנו מסקנות חשובות למעמדה הפוליטי של יהודה בתקופה זו , חורג ממסגרת דיוננו זה . הניגוד הבולט ביותר בין שני התיאורים נוגע למקדש עצמו : על פי סיפור הזקנים מינה כורש את ששבצר במפורש לתפקיד בונה המקדש ( ה טו ) והלה אף החל בבנייה , בהניחו את יסודות המקדש . הסיפור בעזרא א-ג מתעלם לחלוטין מתפקידו של ששבצר בעניין זה . לפי תיאור זה לא הפקיד כורש את מלאכת הבנייה בידיו של אדם מסוים אלא הסתפק בהצהרת רשות , מנוסחת בצורה הכללית ביותר : 'מי בכם מכל עמו יהי אלהיו עמו ויעל _לירושלם ... _ויבן את בית _ה' אלהי _ישראל' ( א ג . ( אנשי יהודה ובנימין , ועמהם הכוהנים _והלויים , קמים לעלות לירושלים , ובראשם עומדים _46 _בעניין זה דנתי במאמרי : ששבצר וזרובבל , _עמ' ; 98-96 וראה גם : _ויליאמסון , _עזרא נחמיה , _עמ' . 18

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help