sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:361

_ששבצר וזרובבל נקודת מוצא טובה לענייננו היא תיאור תולדות הבניין כפי שהוא מוצג מפי 'זקני היהודים' לפני תתני פחת עבר הנהר ( עזרא ה יא ואילך . ( לאחר שהזקנים מספרים לתתני את תולדות הבניין , עד חורבנו בידי _נבוכדנאצר מלך בבל ( ה יא-יב , ( הם עוברים לימי כורש : ברם בשנת חדה _לכורש מלכא די בבל כורש מלכא שם טעם בית אלהא דנה לבנא ואף מאניא די בית אלהא די _דהבה וכספא די נבוכדנצר הנפק מן _היכלא די בירושלם והיכל המו להיכלא די בבל , הנפק המו כורש מלכא מן היכלא די בבל ויהיבו לששבצר שמה די פחה שמה . ואמר לה אלה מאניא שא אזל אחת המו בהיכלא די בירושלם ובית אלהא יתבנא על אתרה . _אדין ששבצר דק _אתא יהב אשיא די בית אלהא די בירושלם ומן אדין ועד כען מתבנא ולא שלום מכיר בקיומם של ישראלים בארץ ישראל — ביהודה או בכל מקום אחר — שלא יצאו בגולה ולא שבו ממנה , ממש כשם שהמסורות השליטות במקרא תופסות את עם ישראל בראשיתו כעם שיצא כולו ממצרים . לפי נקודת מוצא זו חייב המחבר לראות את הצהרת כורש _כרישיון שניתן ליהודי בבל , שבעקבותיו הם עולים ובונים . לפי השקפת היסוד שלו לא תיתכן כלל מציאות היסטורית אחרת ! מתוך אותה נקודת מוצא מתואר גם מימון הבנייה . בני ישראל היוצאים ממצרים הביאו את הכסף עמם . בעיקר מדגיש ספר שמות את השאילה מן המצרים לרגל היציאה : 'ונתתי את חן העם הזה בעיני מצרים ... ושאלה אשה משכנתה ומגרת ביתה כלי כסף וכלי זהב ושמלת' ( שמות ג כאכב ;( ובהמשך : 'ובני ישראל עשו כדבר משה וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלת' ( שם יב לה ; וראה גם יא ב . ( לקראת הקמת המשכן מצווה ה' את משה : _'דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה , מאת כל איש אשר _ידבנו לבו תקחו את תרומתי' ( שם כה ב . ( ואמנם , העם מתנדב בלב שלם , כמפורט בשמות לה כא-כט . התיאור בעזרא א ואילך בנוי כולו על פי תפיסה זו . כבר בהכרזה עצמה נאמר _'-. וכל הנשאר מכל המקמות אשר הוא גר שם ינשאוהו אנשי מקמו בכסף ובזהב וברכוש ובבהמה , עם הנדבה לבית האלהים אשר _בירושלם' ( א ד . ( בהמשך מסופר : _'וכל _סביבותיהם חזקו בידיהם בכלי כסף בזהב ברכוש ובבהמה ובמגדנות , לבד על כל התנדב' ( א , 0 והפעולה הראשונה של העולים בבואם לירושלים היא : 'התנדבו לבית האלהים להעמידו על מכונו , _ככחם נתנו לאוצר המלאכה' ( עזרא ב סח-סט . ( דברים אלו מעמידים את בניית המקדש בהקבלה קרובה עד כמה שאפשר לנתונים של יציאת מצרים . המסקנה הבלתי נמנעת היא אפוא , שמחבר החטיבה בעזרא א-ו , שפעל במרחק ניכר מן המאורעות עצמם , רואה אותם מתוך פרספקטיבה שיש עמה צביעה אידיאולוגית . הוא תופס את שיבת ציון כהתחלה חדשה לגמרי , מקבילה בהיבטים רבים להתחלה הראשונה והמכוננת בתולדות ישראל — יציאת מצרים . מתוך אספקלריה זו הוא מתאר את תולדות הבניין ובעיקר את שלביו הראשונים . נשאלת השאלה , אם הצביעה האידיאולוגית של החטיבה מבטלת כל אפשרות לשחזור המציאות ההיסטורית , או שמא עדיין ניתן לנו , באמצעות המקורות שבספר עזרא נחמיה ומחוץ לו , לשחזר תמונה היסטורית קרובה ככל האפשר לנתונים האותנטיים ? מתוך מודעות מתמדת למגבלותינו נעשה להלן ניסיון כזה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help