sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:360

גדולה ורבת ממדים , כזאת המתוארת בספר עזרא נחמיה , שבה — ורק בה — טמונה ראשית הגאולה ? שתיקה זאת מקבלת חיזוק יתר בדבריו של זכריה , שבשנת 521 לפסה '' נ הוא פונה לאלוהים בקריאת יאוש : _'ה' צבאות , עד מתי אתה לא תרחם את ירושלם ואת ערי יהודה אשר זעמתה זה שבעים שנה ' ? ( זכריה א יב . ( כלומר : מאומה לא השתנה ! עובדות אלו הן קשות מכל מקום , אך הן מערערות בעיקר את תמונת האירועים כפי שהיא עולה מעזרא א-ב . הקושי השני נעוץ , כאמור , בשאלת המימון : על פי עזרא ו ד נקבע במפורש שההוצאות לבניית המקדש יינתנו מאוצר המלך . שאלה היא אם יש להבין הוראה זאת במימון ישיר מחצר המלוכה , או שיש להניח שהמימון אמור היה לבוא מכספי המסים של תושבי הפחווה . ואולם , עצם המימון הוא הביטוי המעשי להתחייבותו של כורש לבנות את הבניין , ויש בכך כדי להסביר את ההתעניינות במידות הבניין ובאופן הבנייה , המתגלה בתעודה שבעזרא ו ג-ד . התיאור בעזרא א משמיט עניין זה ועל פיו אין כורש מקבל אחריות לביצוע הבנייה . המימון היה אמור לבוא ממקורות אחרים : מהתנדבות העם אשר בבבל , ומתרומות של 'אנשי מקומו . ' דרך מימון זו , המבוססת כולה על התנדבות , אינה יכולה להבטיח את הוצאת התוכנית לפועל , וספק רב אם ניתן לייחס לשליט ככורש פתרון בלתי ריאליסטי כזה . שני הקווים המייחדים את ההכרזה בעזרא א ב-ד מתבארים לגמרי לאור מגמותיו של מחבר עזרא נחמיה . כבר נכתב לא אחת כי בהשקפה המקראית מדומה שיבת ציון ליציאת מצרים . קו זה מאפיין בראש ובראשונה את הנביא המנחם , החוזה את יציאת בבל באורה של יציאת מצרים . לדידו זהו סודה של הגאולה העתידה : יציאת מצרים שנייה , גדולה ונשגבת מן הראשונה . בספר עזרא נחמיה הופכת השקפה זו לקו בתיאור ההיסטורי ונעשה בו ניסיון מכוון לתאר את המציאות של שיבת ציון תוך הקבלה מרבית ליציאת מצרים . הנקודה המכרעת בעניין זה היא האופן שבו רואה מחבר עזרא נחמיה את היישוב ביהודה . לדידו קיימת ביהודה רק ישות ישראלית אחת — שבי הגולה . 'עם ישראל' של תקופת שיבת ציון הוא לדידו העם שחזר מן הגולה , והוא בלבד . אין הוא _42 ההתייחסות לעניין זה מנוסחת באופן שונה ברישיון כורש _וברישיון דריוש . _דריוש נותן _לפקידיו הוראה מדויקת : 'מרכוש המלך , ממסי עבר הנהר , תינתן לאנשים אלו בזריזות ההוצאה , כדי שלא יבטלו' ( עזרא ו ח . ( כלומר , אוצר המלוכה המרכזי איננו מעורב והתשלום יוסדר ממסי הפחווה . רישיון כורש מנוסח בצורה כללית יותר : ' ההוצאה תינתן מבית המלך' ( עזרא ו ד . ( השאלה היא אם יש לראות את דברי כורש רק כניסוח בלתי מפורט , או שיש ללמוד מכאן שהכסף יישלח ישירות מאוצר המלוכה . _43 ראה : _מ"לנבורג , ישעיהו מ-סו , _עמ' 400 ואילך ; וסטרמן , ישעיהו מ-סו , _עמ' _^! . _; 22-21 _611 _^ _1101160- _א _211111116111 , _£ _160 _} _1161 _( _8 _X _67 _) _, _1 _, _ז _( _16180 _מ _^ 454 _# _. _; _6 _. _\^ _. _. קק 1969 , _מץ , _8 _. _^ _. _¥ _111 י _2 _: _14 _1821311 ת _010 _§> _' 1 _ק _> _ד _8 _נ _£ _^ _11 _י _5 י _1 _\>\ _11 _$ _? _651- _. _^ _1111618011 _* _^ _. _. _/ . _11311618011 ( 6 _< 1 $ . ) , _151861 _ז _* _11 _€ _ו _> _116110 _^ _61110 _^ _6 _: _\ _1 _ן 177-195 ? 10 _. קק 1962 , _מ _^ _0 _מ _; _50 _^ _11 _/ _1 _, _1 _^ _0 י ' הופמן , יציאת מצרים באמונת המקרא , תל אביב תשמ '' ב , _עמ' _** . 65-60 ראה : רודולף _, עזרא ונחמיה , _עמ' _; 6 לעמדה אחרת בעניין זה ראה : הופמן , שם , _עמ' . 157-155 _45 ראה : _1116 _863- _מ _< 1 _]^* _116 1 _ח _16 _3 ק ? 60 י _1161 , ק _, _0 . _8116015 _: _61 ( 6 _( 1 . ) , _035 _10 _* _4 8 . . _13 _י _? _61 _x _01 _מ _. 1013110 קק 1983 _, _מ _> _11 _> _115€ _> _167 2611 , _0611111 _§ _6 _ו _ח _112 _# _1510611

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help