sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:359

למימונו . לבסוף כוללת התעודה הוראה מיוחדת להחזרת כלי הזהב והכסף שנלקחו על ידי נבוכדנאצר והובלו לבבל , והעברתם למקדש בירושלים . לא זו בלבד שעל פי הסיפור בעזרא ו מאושרת התעודה על ידי דריוש , ועל בסיסה הוא מרחיב את הזכויות הניתנות ליושבי יהודה ( ו ח ואילך , ( אלא אפילו במהלכו של הסיפור הראשון , דהיינו , בתיאור המאורעות שבפרק א , ניתן אישור דווקא לתעודה זו . ההכרזה עצמה , בא ב-ד , אינה כוללת את כל הפרטים ; בין היתר חסרים בה התאריך וההוראה להחזרת כלי המקדש . שני פרטים אלה נמצאים בסיפור המסגרת : הראשון - בעזרא א א , בדברי ההקדמה של מחבר החטיבה : 'ובשנת אחת לכורש מלך _פרס' וגו ; _' והשני — לאחר ההכרזה ותיאור התגובה הראשונה עליה כאשר מסופר , שהמלך כורש הוציא את כלי בית המקדש ונתנם לששבצר ( א ז ואילך . ( כלומר , ניתן לראות בעליל כיצד התיאור בעזרא א , על שני חלקיו — ההכרזה וסיפור המסגרת — נבנה מתוך התעודה הרשמית שבעזרא ו ג-ה ; ראיית הדברים בדרך הפוכה אינה אפשרית ואין בה כדי להסביר את כל המצוי בעזרא ו ג-ה . יש לחזור ולהדגיש כי הקושי אינו נעוץ בסגנונה של ההכרזה או בלשונה . האפשרות כי דרך ההכרזה בעל פה אמנם היתה קיימת נשארת בעינה , וייתכן כי מי שכתב אותה חיקה בדרך כתיבתו נוסחאות של הכרזות ממלכתיות מסוג זה . ייתכן גם כי קווים נוספים בהכרזה , כגון הנימה הדתית השלטת בה והשימוש במונחים 'יהודיים , ' נובעים גם הם מהצגתה כהכרזה פומבית . הקושי נובע _מתכניה , בראש ובראשונה מאותן שתי הנקודות שבהן היא סוטה מעזרא ו ג-ה . הפניית הרישיון לבניית המקדש אל הגולים יוצאת דופן מבחינות אחדות . ראשית לכול הפנייה מופנית אל הגולים , בלבד , ואין בה _איזכור של היישוב ביהודה ובירושלים , שם אמור המקדש להיבנות . שנית , העלייה מבבל אינה נזכרת ואינה נרמזת בעזרא ו ג-ה , כלומר , התעודה הממלכתית המשמשת אסמכתה ארכיונית לכל העניין מתעלמת ממנה . שלישית , אין אנו מוצאים לה אח בהקשרים היסטוריים אחרים . בכתובותיו מספר כורש כיצד שיקם מקדשים הרוסים והחזיר אליהם את פסלי אלוהיהם השדודים , אך אין רמז לכך שהדבר היה כרוך בשיבה של גולים , ובוודאי שלא היה מותנה בשיבה כזאת . ורביעית , היינו מצפים שתנועה כזאת של שיבה , הנושאת עמה את בשורת הבנייה והגאולה , תקבל ביטוי ראוי בספרות התקופה עצמה , ולא היא . הנביא המנחם מנבא על שיבה נסית ופלאית , אך אינו מזכיר כלל עלייה ריאלית לירושלים . העובדה היחידה הנזכרת בדבריו היא שיבת כלי המקדש : 'סורו סורו צאו משם טמא אל תגעו , צאו מתוכה הבת נשאי כלי ה" ( ישעיה נב יא . ( גם חגי וזכריה אינם מזכירים זאת כלל . נביאים אלה אינם מזכירים בנבואותיהם מאומה ממה שקדם להם - לא את הכרזת כורש , לא את הנחת היסודות למקדש ולא את תולדות הבנייה עד ימיהם . עובדה זו יכולה להתבאר בממדים הצנועים של פעולות אלה ובאי הצלחתן . אולם , הייתכן כי לא _תתכר עלייה _39 בין החוקרים הסבורים שרק אחת התעודות אותנטית , קיימת הסכמה כללית שזו הארמית ; יוצא מכלל זה _באמן , הסבור שרק התעודה העברית אותנטית . ראה : _\ _16 _ד _£ _. _) _¥ _. _63116 _" _, -ת _110 _) _1 _( _1€0 _) _, 6 _( _11 _ח _6 _^ _א 60-61 _800 _* _5 _0 _/ _£ _1 _? _-0 _0114 _. קק _§ _11 1913 , _1 _> _111 _י ראה בעיקר : ביקרמן , הכרזת כורש . _י אבל ראה לעיל , _עמ' 327 והערה . 5

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help