sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:357

מצויה גם בסופו של ספר דברי הימים ( דברי הימים ב לו _כג . ( התעודה השנייה כתובה ארמית ומצויה בעזרא ו ג-ה . מלבד ההבדל בלשון , יש בין שתי התעודות הבדלים בתוכן ובסגנון . שאלות הכרוכות במקורן של התעודות , בניסוחן , ביחס ביניהן ובמהימנותן העסיקו רבות את חוקרי התקופה ואת חוקרי ספר עזרא נחמיה . נזכיר כאן רק היבטים אחדים של הבעיה , שיש להם זיקה ישירה לענייננו . המשותף לשתי התעודות הוא עניינן המרכזי : מתן רשות לבנות את בית האלוהים אשר בירושלים ( עזרא א ג ; ו ג . ( ואולם , מלבד עובדת יסוד זו נבדלות התעודות כמעט בכל הפרטים האחרים . מבחינת התהליכים ההיסטוריים בראשיתה של תקופת שיבת ציון ועיצובו של עם ישראל באותה עת יש , חשיבות מרובה להבדל ביעד הרישיון . על פי עזרא א ב ואילך ניתנת רשות הבנייה ליהודי הגולה . ההכרזה כורכת את בניית המקדש עם עלייה לירושלים : 'מי בכם מכל עמו יהי אלהיו עמו ויעל לירושלם אשר ביהודה ויכן את בית ה' אלהי _ישראל' ( א ג . ( כלומר , אין זו עלייה לשם עצמה אלא לצורך בניית המקדש ; ומצד אחר — אין הבנייה מתוארת אלא לאחר העלייה שהיא שלב הכרחי , לבנייה . פירוש זה מתאשר גם מדרך ניסוח ההמשך : מי שאינם עולים לירושלים יסייעו לאלה העולים אליה בכסף , בזהב וברכוש , 'לבד על כל התנדב' ( פסוק ו . ( המשך הסיפור מותאם להכרזה : אנשי הגולה קמים ועולים : 'ויקומו ראשי האבות ... לעלות לבנות' ( פסוק ה . ( _כורש מפקיד בידי ששבצר את כלי בית המקדש והוא מביא אותם לירושלים : _'הכל העלה ששבצר עם העלות הגולה מבבל לירושלים' ( פסוק יא . ( מצד אחר , התעודה המובאת בעזרא ו ג-ה מתייחסת רק לבניית המקדש , ולמרות הפירוט הרב ( וראה להלן ) אין היא מזכירה את האנשים שאליהם מכוון הרישיון . מי הקהל המקבל את ההיתר לפי תעודה זו ? התעודה איננה מזכירה את הגולים ואיננה כוללת היתר עלייה לצורך הבנייה . מכיוון שאין כל אפשרות שתתרחש עלייה המונית מבבל לירושלים ללא הרשאת המלך הפרסי , ניתן להסביר את השתיקה בעניין זה רק בכך שאמנם אין התעודה מופנית אל הגולים ואינה מניחה צורך בעלייה לשם הבנייה . משמע : אנשי יהודה , היושבים בארץ , הם האמורים לבנות את המקדש ! כיצד נפתור את הניגוד בין שתי התעודות ? עומדות לפנינו שלוש דרכים : האחת — לקבל את שתי התעודות במהימנות ולראותן כמשלימות זו את זו ; השנייה - לקבל אחת מהן בלבד כתעודה אותנטית ולראות בשנייה , הנבדלת ממנה , תעודה לא אותנטית המבטאת מגמות היסטוריות _מסוימות,- והשלישית — לפסול את שתי התעודות כלא מהימנות , הן בשל עצם הסתירה שביניהן והן משיקולים אחרים , ולראות בהן אמצעי אפולוגטי מאוחר שאינו משקף מציאות היסטורית . בתולדות המחקר ניתן ביטוי מעשי לכל אחת מן האפשרויות התיאורטיות האלה ; אך דומה כי האפשרות השלישית , הקיצונית מכולן , איבדה את תוקפה . אף כי אין בידינו עדויות חוץ מקראיות ישירות לתעודות אלו , יש בשיקולים הפילולוגיים ובשיקולי הסבירות ההיסטורית כדי לדחות את _301-307 ; _. קק 1961 _, _מ _§ 6 _ת _> , _1 _7111 _> 1 ק 1 _] _¥ _. _1 _{ _10101 _ז _05 1 _ץץ _^ ( 165 _מ _13110 _מג 0 _^ 1 _ _016 ? 1 י _11 _0650 _\ _110 _} _116 _1510615 _£ _. _031110 § , _ג 1 , 5114 ( _11611 7 _ז , 1 _< _161 י _10 1 ר _. , _3 קק _§ 60 1964 , _ח _{ _11 _> 1 _ ד _615150 _^ _€11 _261101 _( 61 , ק _1 _זז _* _11510050116 _1 _י , _מ _11116 _ק 8 _מ . _11 1 _46 _ד 78-88 ; _^ 161 _ז _153161 _ת 6 _ן _1 _. _מ _111101 _211 _ז _1-056 _( _1 _* _ץ _£ 1 _זזט 16 _2 _זז _01 _> _16 _ 167-168 ? _1 _. קק , _? _615100 _, 6 ( 1974 ) _, י _616311 ק 116 , _7610 ק _1 _ז _; _4 _. _1 _. _011115163 _( 1 , _1115101 _^ 0 / 1 _( _1€ _161510 / 1 _£ _1 _. 68 _8 _. קק ; _01103 _£ 0 1948 , _ר '' נ פריי , _'פרס , ' א '' מ , ו , טורים . 604-596

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help