sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:356

עזרהא - ג לעומת עזרה ה יג - ו ה השלבים הראשונים של בניית המקדש מתוארים , כאמור , רק בספר עזרא נחמיה , אבל הם מתוארים שם פעמיים : בראשונה — בתיאור השוטף , המובא בעזרא א-ג , שאותו הבאנו בקצרה לעיל ; ובשנייה — בסקירה לאחור , מימי דריוש לימי כורש , המובאת בעזרא ה יג-ו ה . תיאורים אלה נבדלים זה מזה בעניינים אחדים , ובהם : הכרזת כורש — למי ניתנה ומה כללה ? מימון המקדש — על מי הוטל וכיצד בוצע ? מי הניח את יסודות הבניין ומה היו תולדותיו עד לימי דריוש ? נקודת המוצא לבניית המקדש מוגדרת היטב : רישיון כורש , בשנה הראשונה למלכותו . ואולם תשיח זה מצוי בספר _עזרא נחמיה בשתי גירסאות שונות , וזו אחת הבעיות המוכרות והנידונות ביותר במחקר הספר . * התעודה האחת , בעברית , פותחת את ספר _עזרא נחמיה בעזרא א _ב-ד , ותחילתה _32 _בדרך זו מתוארים הדברים בספר מלכים . שלמה הוא הבונה , וכל הקשור למקדש מיוחס לו ( _ראה מלכים א , ו-ח . ( תמונה שונה מצטיירת בספר דברי הימים , ובה שני הבדלים עיקריים : ( 1 ) כל הנחוץ לבניית המקדש הוכן מראש על ידי דויד ונמסר לשלמה ( דברי הימים א , כב א-ה , יד-טז ; כח יאיט ; כט ב-ה ( 2 ) ;( גם העם נטל חלק בהכנות למקדש , _בהתנדבם _'בלב שלם' ( שם , כט ו-ט . ( ראה גם : יפת , אמונות ודעות , _עמ' , _356-355 , 199-198 . 409-407 _33 ראה : יוסף בן מתתיהו , קדמוניות היהודים , טו , יא ג ; _הנ''ל , תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים ( תרגם י"נ שמחוני , ( רמת גן , 1966 ה , ה , א . _34 מלבד הפירושים לספר עזרא נחמיה והסקירות ההיסטוריות של התקופה , ראה , בין היתר : _8 _. _66 _15 _61 _016 1 ) _311115 8111 13 _ת _618 _( _16 _€ _> _' ץ _1 _^ _65 < _160 _י _311 _\ _, _י _\ , /? 3 , 46 ( 1937 ) , י 16 ק 1 _ה ( 111 _76 _ח _10110 _ת _81 ת _600 1 29-57 _. קק ; _ביקרמן , הכרזת כורש ; _1 _.. _8051 _, , _/^ _. _^ _115011 _^ _6 _י _05611358 2111 _X 1 _1 _£ _) _' 1 _מ _§ _6 _ת _* _' _3 _§ _11 _ן _£ _1 _י המגפות שהיבול החקלאי פגיע להן : 'מהיותם בא אל ערמת עשרים והיתה עשרה , בא אל היקב לחשף _חמשים פורה והיתה עשרים . הכיתי אתכם בשדפון ובירקון ובברד את כל מעשה ידיכם' ( שם , ב טז-יז . ( זכריה נוגע גם בהיבט נוסף של המצב : אי שקט בדרכים והיעדר ביטחון לנפש — 'וליוצא ולבא אין שלום מן הצר ואשלח את כל האדם איש ברעהו' ( זכריה ח י . ( זכריה , בניגוד לחגי , אינו מרבה לתאר את המציאות הקודרת ומעדיף דברי ניחומים לעתיד ; אך גם מתוכם עולה תמונת ההווה בכל קדרותה : 'והיה כאשר הייתם קללה בגוים ... כן אושיע אתכם' ( זכריה ח יג . ( עוד נראה בהמשך כיצד מפרשים חגי וזכריה מצב זה ובאיזו דרך הוא משמש להם נקודת מוצא ומנוף לליכוד העם ולהבאתו בסופו של דבר לסיום הבנייה . בנקודה זו יש להדגיש כי על רקע דברי חגי וזכריה נקל להבין את הפסקת הבנייה בדרך פשוטה ביותר . דברי הזקנים לתתני הפחה : _'ומן אדין ועד כען מתבנא ולא שלם' ( עזרא ה טז ) נעשים מובנים מאליהם . לא עמד לה כוחה של הקהילה בירושלים לסיים את מלאכת הבנייה או אפילו לקדמה כיאות . פגעי 'יום קטנות' חברו נגדם ונצטרפו כליל אל אי השקט ויחסי המתיחות עם יתר תושבי הארץ . מלאכת הבנייה דעכה עד שנעצרה . בכך מגיעים אנו אל אחד ההיבטים המרכזיים בביצוע המעשי של בניית המקדש , והיא שאלת המימון . את בית המקדש הראשון בנה שלמה ומימן אותו מכספו ומאוצרותיו , כחלק מכלל מפעלי הבנייה שלו . באותה דרך הלך גם הורדוס . כיצד אמורה היתה להיפתר בעיית יסוד זו בתקופת שיבת ציון ? שאלה זו מחזירה אותנו אל השלבים הראשונים של בניית המקדש , אשר יידונו עתה ביתר הרחבה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help