sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:355

כתוצאה של צו מלכותי , אלא בלחץ הנסיבות הפנימיות , ומכוחן של אותן נסיבות שבה ונתחדשה עד סיומה . ראייה כזאת של מהלך הדברים מתאשרת מדבריהם ופעולותיהם של נביאי הדור , חגי וזכריה . רוב נבואותיו של חגי מוקדשות לבניית המקדש . את הראשונה בהן , בא' באלול שנת שתיים לדריוש ( חגי א א , ( הוא פותח בדברי תוכחה ופולמוס . תחילה הוא מצטט מדברי העם ואחר כך הוא מגיב . 'העם הזה אמרו לא עת בא עת בית ה' להבנות' ( שם פסוק ב . ( מושג ה'עת' הוא בן הזמן , והוא מצוי בספרות המזרח הקדמון כולה . זוהי הנקודה המסוימת בזמן שהיא השעה הראויה למעשה מסוים . לדעת אנשי יהודה , שאת דבריהם חגי מצטט , עדיין לא הגיעה העת לבניית המקדש . הציטטה הקצרה אינה מפרטת למה מכוונים אנשי יהודה בדבריהם : להגשמת נבואת ירמיהו על שבעים שנות השיעבוד לבבל , להגשמת נבואת יחזקאל על בניית הבית ( ירמיה כה יא ואילך ; כט י ואילך ; יחזקאל מ-מח , ( או אולי לשתיהן כאחת ? מכל מקום , דבריהם של אנשי יהודה פשוטים _: אין השעה כשרה לבניית המקדש . חגי מגיב על דברים אלה בחריפות רבה : 'העת לכם אתם לשבת בבתיכם ספונים והבית הזה חרב' ( פסוק ד . ( הוא אינו מגיב על עצם הטענה ואינו מביא ראיות כדי להוכיח כי אכן הגיעה ה'עת . ' על פי תגובתו נראה שהטענה כולה בטלה . אין היא אלא תירוץ , העמדת פנים ומעשה צביעות , על מנת לחפות על דאגתם לענייניהם הפרטיים ולא לבניית המקדש . מתברר אפוא , שחגי תולה בעם עצמו , ולא בגורמים זרים , את האשמה לאי בניית המקדש ; יתר על כן , גם העם אינו מצדיק את חוסר המעש שלו בפעולותיהם של כוחות עוינים מבחוץ או בהתערבותם של מלכי פרס , אלא בטענה המבוססת על השקפתו הדתית . עמדה זו מתאשרת מתוך כלל נבואותיהם של חגי וזכריה . שאלת בניית המקדש לכל היבטיה היא שאלה פנימית ולא חיצונית , ואחד ההיבטים החשובים שלה הוא ההיבט הכלכלי . חגי וזכריה מציירים בצבעים קודרים את השפל הכלכלי באותה תקופה : 'אכול ואץ לשבעה שתו ואין לשכרה לבוש ואין _לחם לו והמשתכר משתכר אל צרור נקוב' ( פסוק ו ;( וזכריה : 'כי לפני הימים ההם שכר האדם לא נהיה ושכר הבהמה איננה' ( זכריה ח י . ( תנאי החיים משמשים לנביאים אלה רקע ונקודת מוצא לנבואותיהם , ויש בתיאוריהם כדי להעמיד תמונה מדויקת של המציאות . דומה שכל הפגעים של 'יום קטנות' נתרגשו ובאו על עם יהודה : בצורת חמורה ' , על כן עליכם כלאו שמים מטל והארץ כלאה יבולה' ( חגי א י ;( יבולים שאין בהם כדי מחיה ועבודה שאין עמה כדי לפרנס את בעליה : 'ואקרא _חרב על הארץ ועל ההרים ועל הדגן ועל התירוש ועל היצהר ועל אשר תוציא האדמה ועל האדם ועל הבהמה ועל כל יגיע כפים' ( שם , פסוק יא . ( על אלה נוספה כל שורת _29 החזרה הכפולה של 'עת' היא קשה , והתלבטו בה כל המפרשים ; ראה הפירושים השונים לחגי ( לעיל , הערות . ( _21 , 19 _30 _ממ _3 _מת _6516 _י 1 _* _0 _. _\\ _ממ ' , 6 . _16 עת' _^ _0 _^ _£ _11 _> _1 _/^ _21 _< _" _1 _£ . . _1011111 , _ה 379- _(^ _15 _. _) _, _1 _} _1€010 _§ _15€ _^ _65 _^ _0 _. קק 1976 , _מ _0116 _מ , _1111 , _^ _111 _ז _16 _זז _1 7 _
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help